Mida on lihtsam hooldada, kas kruusakattega või mustkattega teed?
Tehnoloogiliselt on kattega teed lihtsam hooldada kui kruusateed. Samas on kattega teed vähemalt kaks korda kallim hooldada kui kruusateed. See-eest ei vaja kattega tee pidevat hooldust juhul, kui teekatte seisukord on hea ja muldkeha veerežiim rahuldav. Kruusateed tuleb sõltuvalt ilmastikuoludest hööveldada. Kattega teel tehakse ebatasasuste, aukude ja pragude remonti.
Soomes, kus on ka usinalt kruusateid katte alla pandud, võetakse osal teedel see nüüd üles ja taastatakse kruusateena. Millisel juhul Eestis see tegevus end õigustaks?
Eestis rakenduks see sellisel juhul, kui teel oleks väga vähe kasutajaid ja ka katte seisukord oleks väga halb.
Kõik kruusateed õnneks või kahjuks katet peale ei saa, see tähendab, et neid tuleb hooldada. Milliste kaasegsete võtetega neid teid korras hoitakse?
Maanteeamet on katsetanud erinevaid tolmutõrje tehnoloogiaid, kuid senini oleme jäänud ikkagi kaltsiumkloriidiga* ( CaCl₂) tolmutõrje tegemise juurde. Samuti on vajalikud perioodilised kruusatee remonditööd, mille käigus kas kaevatakse või puhastatakse olemasolevad kraavid tee servas.
Kraavid on vajalikud selleks, et kruusatee kattekihilt saaks vesi ära voolata ja seeläbi saaks kandvad teekihid kuivendatud. Kui kraave poleks, oleks meie geoloogiliste tingimuste juures, kus enamasti on tegu savika pinnasega, keeruline, kui mitte võimatu tagada vihmastel perioodidel kruusatee kandevõimet.
Kandevõime suurendamiseks ja selle taastamiseks lisatakse remondi käigus purustatud kruusa. Teid tuleb ka tihendada, sest liikluse mõjul tekib tolm, mis viib teelt peenemad kruusaosakesed minema ja lõpuks lendavad minema ka suuremad kruusakivid.