Reformierakonna kandidaadina ebaõnnestunult Tallinna linnapeaks kandideerinud Valdo Randpere andis juba septembris sisse kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muudatused, mis keelustaksid kohalikul omavalitsusel kolm kuud enne valimispäeva esitada oma reklaamides ja reklaamikampaaniates kandidaatide isikuid.

Lisanduvalt nähakse ette, et teatud reklaamiliigid on üldse kolm kuud enne
valimispäeva keelatud, et vältida olukorda, kus kohaliku omavalitsuse eelarvest ehk maksumaksja rahast rahastatakse tegelikkuses kandidaatide tegevust.

Randpere seadusemuudatuse ajendiks oli viimastel kohalikel valimistel Tallinna linna raha eest tehtud kallid reklaamikampaaniad, mis justkui teavitasid linnakodanikke linna tegemistest, aga milles oponendid nägid valimisreklaame, sest Tallinna reklaamidel näidati ka keskerakondlastest linnajuhtide pilte ja kiideti linnavõimu tegemisi.

Valitsus toetas Randpere eelnõu mõtet, aga leidis, et see vajab veel täpsustamist.

Keskerakond üritab maavanemate kandideerimist pidurdada

17. oktoobril andis Keskerakonna fraktsioon omakorda sisse avaliku teenistuse seaduse muutmise eelnõu, mis keelab maavanematel aasta peale ametist lahkumist asuda tööle enda järelvalve all olnud valla või linna juhiks. Omavalitsuste volikogudesse kuulumine on maavanematele juba praegu keelatud.

See muudatus peaks vähendama maavanemate soovi kohalikel valimistel kandideerida. Lõviosa maavanematest kuulub praegu koalitsioonierakondadesse, mistõttu nende mittekandideerimine tooks valimistel kahju just praegu valitsevatele Reformierakonnale ja IRLile. Paljud maavanemad kandideerisid kohalikel valimistel, näiteks Reformierakonda kuuluv Harju maavanem Ülle Rajasalu sai Pirital 414 häält.

Keskerakonna pressiesindaja Taavi Pukk kommenteeris, et tegemist on võimaliku huvide konflikti ennetamisega, millele on juhtinud tähelepanu ka õiguskantsler oma erinevate sõnavõttudes: järelevalve teostamine peab olema erapooletu ja mitte enda huvidest lähtuv. "Hetkel on kujunenud olukord, kus maavanemad teostavad järelvalvet kohalike omavalitsuste üle ja ka kandideerivad sama järelevalvatava kohaliku omavalitsuse volikogu liikmeks," nentis Pukk.

Kandideeriv maavanem, kes jääb oma ametisse ja loobub mandaadist, aitab Puki sõnul oma häälte abil volikokku oma erakonna teise liikme. Tema kaudu on maavanema järelevalve aluses volikogus üks erakond või valimisliit saanud suurema kaalu ja seega on kadunud erapooletu ja mitte enda huvidest lähtuv järelevalve funktsioon.

"Luues seadusraami, kus ametis olev maavanem ei saa aasta jooksul pärast ametist lahkumist vallavanemaks või linnapeaks minna, püüame vähendada maavanemate huvi kohalikel valimistel kandideerida. See omakorda aitab vältida olukorda, kus maavanema ametist minnakse juhtima enda kontrollitud omavalitsust ning vähendada võimalikku huvide konflikti, kus maavanema häälte abil saab volikogus enamuse tema erakond või valimisliit," teatas Pukk.