Mikser: lastetoetuse tõus on sotsiaaldemokraatide jaoks erakordselt oluline

 (83)
Mikser: lastetoetuse tõus on sotsiaaldemokraatide jaoks erakordselt oluline
Sven MikserFoto: Tanel Meos

Sotsiaaldemokraatliku erakonna esimees Sven Mikser ei soovinud välja tuua nende tingimusi, millest sotsiaaldemokraadid Reformierakonnaga võibolla algavatel koalitsiooniläbirääkimistel taganeda ei kavatse, küll aga nimetas ta lastetoetuste tõusu SDE jaoks erakordselt oluliseks.

Kas sotsiaaldemokraatidel on soov olla juba kuu aja pärast uues valitsuses?

Sotsiaaldemokraadid jälgivad väga tähelepanelikult kõike toimuvat. On selge, et juhul kui valitsuskoalitsioon peaks lagunema ja moodustatakse uus valitsus, siis sotsiaaldemokraadid on kindlasti valmis kõnelustel osalema, aga Eestile on kombeks üks valitsus korraga. Täna on meil enamusvalitsus ametis, meie oleme hetkel sellega opositsioonis ja jälgime toimuvat põnevuse ja huviga.

Kas teie jaoks on oluline ka see, et uut valitsust on moodustamas Siim Kallas või pole Reformierakonna peaministrikandidaadi isik tähtis?

Isik on ka tähtis, aga selge on, et see, kes millisel taburetil istub, ei ole peamine. Meie jaoks on olulised küsimused, mille lahendamise valitsus endale eesmärgiks seab. Olen seisukohal, et senine valitsus ei ole suutnud kõige olulisemate probleemidega edukalt toime tulla. Nendeks probleemideks on nii sotsiaalne kui regionaalne ebavõrdsus, laste vaesus, hariduse kättesaadavuse tagamine kõigile, õpetajate palgad. Need asjad on lahendamata hoolimata sellest, et valitsus on kramplikult üritanud eelarvetasakaalu, madalat välisvõlga ja madalaid makse hoida. Meil on selgelt teistsugused arusaamad, kuidas Eestit arendada. Kui me suudame neid arusaamu valitsusprogrammi sisse viia, juhtub see siis 2015 valimistel või enne seda, siis oleme valmis selles osalema.

Seotud lood:

Kui palju on neid asju, mida saab ühe aasta jooksul ära teha?

Kindlasti on asju, mida saab ühe aasta jooksul ära teha ja on asju, mida saab teha pikema aja jooksul. Paljud lahendamist vajavad probleemid on pikaajalised – regionaalne tasakaalustamatus, süvenev väljaränne, neid ühe aastaga lõpuni ära ei lahenda, aga kindlasti saab ühe aastaga astuda esimesi samme ja saab alustada poliitikate pööramist, et need pikaajalised trendid pööraksid. Ma ei ole nii naiivne, et ma arvaksin, et ühe või isegi nelja aastaga on võimalik kõike korda teha. Üks aasta on aga piisavalt pikk aeg, et astuda mitu olulist sammu selles suunas.

Kas on mingi teema, ilma mille lahendamiseta te valitsusse ei lähe?

Kui me 2011 põgusalt kõnelesime Reformierakonnaga võimalusest moodustada ühist valitsust, siis me vaatasime programmidele otsa ja leidsime, et erinevusi on liiga palju ja ühisosa liiga vähe, et seda oleks võimalik teha. Kindlasti vaatame, mida on võimalik meie programmist teoks teha ja otsustame siis, kas see on meile piisav, kui selline juhus peaks üldse tulema. Lõppude lõpuks, kui pragune valitsus peaks lagunema, siis on võimalik praeguse koosseisuga moodustada erinevaid koalitsioone. Matemaatiliselt annavad enamuskoalitsiooni välja Reformierakond ühega ülejäänutest ja ka kõik ülejäänud ilma Reformierakonnata. Ma kaugeltki ei välista seda võimalust, et praegune koalitsioon suudab valitsusjuhi vahetuse ära teha ja järgmiste valimisteni välja vedada. Sotsiaaldemokraadid töötavad selle nimel, et võimalikult palju oma programmilistest põhimõtetest teoks teha, et hiljemalt 2015 valimiste järel olla valitsuspartner ja loodetavasti ka valitsuse moodustaja.

Mõne kuu eest korraldasid sotsiaaldemokraadid rea ööistungeid lastetoetuse tõstmiseks. Kas lastetoetuse tõusu juba järgmisest aastast saate te kindlalt lubada, kui te valitsusse lähete?

Mina laskmata karu nahka ei jaga. Lastetoetuse tõus on kindlasti sotsiaaldemokraatide jaoks erakordselt oluline. Lastetoetuse tõus on üks osa meetmete paketist, mille eesmärgiks on laste vaesuse vähendamine. Eesti võiks seada endale päevapoliitikaüleseks ja erakondi ühendavaks eesmärgiks kõigi laste vaesusest väljatoomise. See on Eestile jõukohane ja see ei ole ülearu ambitsioonikas, eriti kui arvestada, kui ambitsioonikaid eesmärke on endale püstitanud erinevad poliitilised jõud, Reformierakond kaasa arvatud. Kui räägitakse tõsimeeli Eesti viimisest viie rikkama Euroopa riigi sekka, siis täiesti jõukohane ja mitte liiga ambitsioonikas vahe-eesmärk võiks olla, et ükski Eesti laps ei kasvaks vaesuses. Kindlasti on üks selleks vältimatult vajalik meede lastetoetuse tõstmine.

Kas teil on Reformierakonnaga juba olnud valitsusse mineku teemal mingeid kontakte või läbirääkimisi?

Me ei pea valitsusläbirääkimisi olukorras, kus Eestil on olemas ametisolev valitsus ja enamuskoalitsioon. Kontakte on erinevate poliitiliste jõududega kindlasti. Olen viimastel nädalatel vestelnud ka IRLi juhtide ja Keskerakonna liidritega, küll mitte Edgar Savisaarega. Andrus Ansipi ja Siim Kallasega ei ole mul viimastel nädalatel selleteemalisi vestlusi olnud. Ootame ja laseme asjadel omasoodu kulgeda. Reformierakond peab kõigepealt endas selgusele jõudma, kaks koalitsioonipartnerit peavad omavahel selguseni jõudma, aga selge on, et peaministrivahetus tähendab valitsuse vahetumist ja siis ei saa välistada ka koalitsiooni koosseisu muutumist.

Kui tõenäoline on, et tuleb kolmikliit ilma Reformierakonnata?

Ma ei tahaks neid tõenäosusi hinnata. Kindlasti võib öelda, et Keskerakonna ja IRLi koostöö valitsusliitlastena on eelduslikult keerulisem kui sotsiaaldemokraatide potentsiaalne koostöö emma-kummaga neist.