Aga mis saab siis, kui uudised revolutsioonist tulevad meiega samast maailmajaost või koguni meie naabruses asuvast riigist? Kui ülestõus ei leia aset mõnel meile kaugel ja võõral arengumaal ja kui meeleavaldajad ei protesti mõne eluaegse diktaatori, vaid sama süsteemi vastu, millesse me ise kuulume? Ilmselt on loomulik, et kui välk kodu lähedale lööb, paneme seda rohkem tähele ja mängime mõtetes läbi erinevait stsenaariume - "aga mis saaks, kui see siin juhtuks?".
Mõned nädalad tagasi oli fookuses rahutused Stockholmi äärelinnades. Nüüd on miljonid inimesed tänaval Türgis ja hiljuti halvas protestilaine ka Bulgaaria. Neis riikides, nagu ka Eestis, on võimul demokraatlikult valitud koalitsioon, juba kuulutakse või pürgitakse Euroopa Liitu, järjest kerkivad uued ostukeskusest - valikuvabaduse sünonüümiks saanud, kuid kriisis heitlev kapitalism. Miks nad siis rahul ei ole?
Näilised vabadused ja marginaliseerimised
Globaliseerumine ja internet on muutnud maailma väiksemaks ja info liigub kiirelt. Inimesed on muutumas järjest eneseteadlikumaks, välja on arenemas sotsiaalne närv. Järjest vähem lepivad inimesed ülalt-alla otsustusmudeliga ja selle asemel soovitakse tunda end kaasatuna, otsustada ise neid puudutavate küsimuste üle. Kui inimesed tunnevad, et neist sõidetakse teerulliga üle, siis - vähemalt väljaspool Eestit - üritatakse see teerull peatada.
Inimestele ei piisa enam sellest, kui nende valikuvabadus leiab rakendust vaid kaupluses, kus nad saavad omale meelepärase korporatsiooni toodetud pesupulbri valida. Ühiskond tervikuna ja inimeste mõttemall on muutunud kompleksemaks, aga etableerunud võim ei suuda või ei taha arenguga kaasa minna. Kuigi vabakonnast rääkimine on muutunud ka meie presidendi üheks leivanumbriks, on see seni vaid jutuks jäänudki.
Mida rohkem Eestile sarnanevas ühiskonnas mingi vastuolu rahva ja riigi vahel tekib, seda endeemilisem on olukorra lihtsustamine. Eriti rakendatakse seda muidugi oma enda rahva puhul. Nii taandati näiteks rahutused Husbys ja mujal Stockholmis väikese käputäie immigrantide eesmärgituks laamendamiseks ning Türgi puhul Gezi pargi säilimise eest võitlevate temperamentsete keskkonnakaitsjate pseudo-probleemiks.