Kui realistlik on, et Keskerakond ei saa kohalikel valimistel Tallinnas enam absoluutset enamust?

Teeme kõik endast oleneva, et ei saaks. Tallinnale ei ole hea, et üks erakond valitseb pikalt üksinda. Linna igapäevases juhtimises tehakse kindlasti terve hulk asju nii, nagu ka kõik teised teeksidki, aga tehakse ka palju asju viisil, mis kindlasti ei ole linnarahva ega üldse Eesti huvides. Kindlasti ei tohiks valimiste tulemusel juhtuda seda, et eestlased võtavad võimu ära ja Lasnamäe jäetakse unarusse – see ei ole kindlasti kellegi huvides. Aga teisest küljest see, et linna ja erakonna juhtimine lähevad täiesti sassi, linna rahadega tehakse erakonna kampaaniat, seda kindlasti sotsid ei salli ja arvan, et ei salli ja enamus tallinlastest.

Teine küsimus on, milline Tallinna opositsioonierakond saab teistest rohkem hääli ja saab Keskerakonna ainuvõimu kadumisel koalitsioonis linnapea koha. On sotsidel lootust saada Tallinna linnapea koht endale?

Ilmselt pole eriti realistlik mistahes opositsioonierakonnal tänasel päeval välja hõigata eesmärk võita üksinda erakond-erakonna vastu Keskerakonda. Küll on sotsiaaldemokraatidel aga kindlasti tugevad eeldused võtta teine koht ja moodustada koalitsioon juhul, kui Keskerakond ei saa absoluutset enamust ja me teeme kõik võimaliku, et Keskerakond ei saaks absoluutset enamust. Jah, meil on see realistlik võimalus olemas.

Reformierakond süüdistab samal ajal sotse, et te mängite Tallinnas Keskerakonnaga kokku. Kas te mängite Tallinnas Keskerakonnaga kokku?

Ei, me ei mängi Keskerakonnaga kokku. Aga meil puudub ka igasugune vajadus ja mõte mängida kokku Reformierakonnaga. Kui sotsiaaldemokraadid paneksid täna Reformierakonnaga leivad ühte kappi, nõrgestaks see väga oluliselt Toompea opositsiooni ja võtaks meilt tõsiseltvõetavust. Meie suur eesmärk on muuta Eesti riigi poliitilist kurssi. Minnes Reformierakonna sülekoeraks kahaneb tugevalt võimalus, et reformierakondlikku poliitikat Toompeal õnnestub lähiajal muuta. Meid ei saa süüdistada selles, et me ei tee asja, mis on meie huvidega väga teravas vastuolus. Aga juhul kui valimistejärgne olukord Tallinnas on selline, et mõistlikku koalitsiooni on võimalik teha täna opositsioonis olevate jõududega, siis me kindlasti ei välista seda, aga me kindlasti ei anna neile enne valimisi mingeid lubadusi.

Mida te ikka Tallinnas täpselt tahate? Kas te tahate Keskerakonnast lahti saada või nendega koalitsiooni teha?

Meie eesmärk on saada Tallinnas lahti Keskerakonna ainuvõimust. Kui Keskerakond saab Tallinnas absoluutse enamuse, siis teeb Keskerakond ka järgmiseks neljaks aastaks Tallinnas linnavalitsuse ja see ei ole tallinlaste huvides. Samal ajal on meie eesmärk moodustada Toompeal järgmine valitsus, mis ajaks teistsugust poliitikat kui tänane Reformierakonna valitsus. Arvan, et Eestis on väga suur osa valijaid, sealhulgas ka tallinnas, kes mõistab neid mõlemaid eesmärke ja kiidavad mõlemad eesmärgid heaks.

Kuidas te Tallinna tasuta ühistranpordiga rahul olete?

Olen kasutanud Tallinna tasuta ühistransporti. Kui vaadata ajalukku tagasi, siis sotsiaaldemokraadid rääkisid 2005. aastal enne kohalike omavalitsuste valimisi mõttest, et Tallinnas võiks ühistransport tasuta olla. Toona oli Keskerakond sellele võrdlemisi teravalt vastu. Vahepeal, peale pikka mõtlemist, on nad selle mõtte voorustest aru saanud. Teostuses võib mõnede asjade suhtes olla kriitiline, eks sellised asjad jooksevadki natuke kriginal käima.

Teine strateegiliselt oluline küsimus on, kas lisaks sellele, et bussid ja trammid käivad tallinlaste jaoks tasuta, kas Tallinnal on suutlikkust ja tahtmist kaasajastada transpordivõrku, mis on ju aastakümnete tagant. Kui me mõtleme kõige keskkonnasõbralikuma ja kõige suuremat inimhulka teenindada suutva trammi peale, siis trammiliin Kadriorg-Kopli on pärit ajast, kui tallinlane elas Kadriorus ja käis Koplis tööl. Tänapäeval see suurte inimhulkade mõttes ju ammu enam niimoodi ei ole. Tallinn on teinud väga vähe, et transpordivõrku kaasaegsemaks muuta.

Paljudel inimestel on hirm, et nüüd, olles muutnud ühistranspordi linnavalitsuse jaoks puhtalt kulureaks, kust ei tule mingisugust tulu peale lootuse, et lähivaldade elanikud kirjutavad end sisse ja saavad Tallinna maksumaksjateks, võib see olukord oluliselt vähendada Tallinna motivatsiooni teha midagigi selleks, et Tallinna ühistranspordivõrk muutuks kaasaegsemaks ja hakkaks tegelikult vastama ühe tänapäeva Euroopa pealinna vajadustele. Küll aga tahan tallinlastele väga selgelt öelda, et sotsiaaldemokraatide juhitav linnavalitsus ei hakka kindlasti Tallinna ühistransporti taas tasuliseks pöörama. Seda hirmu ei ole vaja tunda.