PEÜ juhatuse esimees Andrus Umboja ütles Delfile, et lääne suunal lõpetatakse ATKO-ga leping aasta lõpuks ja uuest aastast peaks hankega leitama liinidele uus vedaja. Läänesuuna liinigruppi kuuluvad Talinnast lääne suunda sõitvad maakonnaliinid.

"Meil on turul olemas ka teisi suuri ja väikseid vedajaid, kes on valmis ilmselt lepingumahud üle võtma. Lääne suunal on olemas ka 26 riigi poolt antud nn pilvebussi, mis lähevad uuele vedajale kaasa. Siis ei ole ka seda riski, et oleks vaja nii palju uusi busse," ütles Umboja. Uuel vedajal on seega praktiliselt vaja leida vaid bussijuhid.

Praegusel hetkel jätkab PEÜ ATKO-ga läbirääkimised, et leida kompromiss lepingu lõpetamise osas. "Hetkel on näha, et kompromiss ATKO-ga on võimalik. Proovime saavutada juba selle paari-kolme kuu jooksul saada kokkuleppe veo lõpetamiseks, et vahepeal saaks läbi teha uue hanke ja panna lääne suunale aasta algusest uus vedaja peale," ütles Umboja.

Ida suunal ei ole nõnda palju rikkumisi esinenud ja seetõttu esialgu jäetakse need liinid ATKO teenindada. Samas ei loobu PEÜ võimalusest ka ida suunas lepingud lõpetada. "Kui olukord ei parane ja need rikkumised jätkuvad, saab keskus tulla uuesti ka selle juurde, et need lepingud lõpetada," ütles Umboja.

Uus vedaja läheb oluliselt kallimaks

Umboja tõdeb, et uue vedaja leidmine läheb keskusele oluliselt kallimaks ja vaja võib minna ka riigi abi. "Kui praegu toimus liinivedu hinnaga 0,85 eurot liinikilomeetri kohta, siis eeldatavasti see hind kasvab üle euro," ütles Umboja. Eeldatavasti kujuneb uue vedaja hind 1,3 euro lähedale, mis tähendab, et leping läheb oluliselt kallimaks.

Selle eeldab PEÜ suures osas katta ATKO-lt saadavate leppetrahvidega lepingu ülesütlemise eest. "Me eeldame, et suur osa rahast peaks tulema leppetrahvidest, aga võib-olla on vajdus ka riigil täiendava dotatsiooni suurendamiseks," ütles Umboja.

Juba eelmisel nädalal ütles Põhja-Eesti ühistranspordikeskus ATKO Transport OÜ-ga lepingu üles Saue valla siseliinide teenindamise suhtes, kuna bussifirma ei suutnud korralikku teenindust tagada esimesel kahel koolipäeval.

MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus ja ATKO Liinid OÜ allkirjastasid 2012. aasta lõpul bussiliiniveo korraldamise lepingu Harju maakonna läänesuuna bussiliinidel. Leping pidi kehtima 2021. aasta aprillini.

Ida suunal 2015. allkirjastatud leping kehtib kuni 2021. jaanuarini. Põhja ja lõuna suunal veab reisijaid vastavalt Sebe AS ja GoBus AS. Edelasuuna teenuse osutaja on Hansabuss AS.

ATKO: reisijaid on liiga palju

ATKO teatas pressiteate vahendusel, et lepingu aluseks olnud riigihanke tingimuste prognoosimatu muutumine on kaasa toonud olukorra, kus tegelik liinimaht on aasta lõikes ennenägematult suur, ületades hanke tingimustes avaldatu 40 protsendiga.

"Eelkõige on läänesuuna lepingu mahu täitumist põhjustanud reisijate märgatav suurenemine ja sellega kaasnevad asjaolud, mis on tekitanud ettevõtetele ebamõistlikku koormust," teatas ATKO.

ATKO hinnangul on reisijate kasvus süüdi 2018. aasta juulis rakendunud tasuta sõiduõigus kuni 20-aastastele ja üle 62-aastastele. "Seetõttu on paljudel liinidel reisijate arv kasvanud aastate jooksul drastiliselt - mõnel liinil lausa üle 100%," teatas ATKO.

ATKO hinnangul ei piisa riigi poolt antud 26st bussist ja ettevõte on ise lisanud veerandi ulatuses oma busse.

"Reisijate arvu suurenemise tõttu on bussid ülekoormatud ning mõned
liinid on kohati nii üle rahvastatud, et liini normaalne teenindamine on oluliselt raskendatud. Näiteks on väljumisi, kus ühe bussi peale soovib korraga saada ligikaudu 100 inimest. Sõitjate arvu kasv toob kaasa peatuste teenindamisel suurenenud ajakulu, mis on põhjustanud
ettevõttele häireid sõidugraafikutest kinnipidamisel," teatas bussivedaja.