Leht: Vene mereväelased kardavad uusi digitaalsüsteemidega allveelaevu
Mereväe staabi allikas ütles väljaandele, et esimese projekti 955 Borei alusel seeriaviisiliselt ehitatud laeva – tuumaallveelaev Aleksandr Nevski (päris esimene Borei projekti järgi valminud alus on Juri Dolgoruki) käigukatsetuste ajal ilmnes mõnikümmend suurt ja mitu tuhat väikest puudust, vahendab BNS.
Laeva ehitanud ettevõte Sevmaš kinnitas lehele, et kõik puudujäägid on juba kõrvaldatud, ent allveelaevnikud kardavad uusi laevu uue arvutiseeritud juhtimissüsteemi tõttu.
“Need digitaalsüsteemid on niivõrd toored, et nendega on lihtsalt ohtlik töötada. Selle süsteemi tõrgete hulk ületas viimastel käigukatsetustel mõnesaja piiri. Ja mitte keegi ei saa garanteerida, et see süsteem lahingus üles ei ütle,” jutustas allikas.
Sevmaši kõrge esindaja aga kinnitas väljaandele, et kõik digitaalse juhtimissüsteemi vead kõrvaldati veel enne käigukatsetusi.
“Kui Juri Dolgoruki puhul seadistasime süsteemi neli kuud, siis Aleksandr Nevskil vaid kahe nädalaga. Sel etapil, kui toimub kõigi süsteemide häälestamine, ei saa olla rikkeid või tõrkeid, saab olla vaid mittevastavus etteantud režiimidega, mida me süsteemide häälestamise käigus kõrvaldamegi,” väitis ta.
Projekti Borei järgi ehitatud tuumaallveelaevad on Venemaa esimesed digitaalse juhtimissüsteemiga allveelaevad – eelmiste põlvkondade alustel on analoogsüsteemid. Digitaalsüsteemi elementide väljatöötamises osales mitukümmend ettevõtet ja konstruktorbürood.
“Loomulikult pole võimalik käigu pealt valmistada täiesti ladusat süsteemi. Need on esimesed sammud, toimub viimistlemine, häälestamine, nokitsev töö. Kui see lõpeb, saame juba järgmistele selle sarja laevadele paigutada täielikult valmis süsteemid,” toonitas Sevmaši esindaja.
Izvestija sõnul väärib märkimist ka tõik, et Aleksandr Nevski käigukatsetusi on katkestanud kaks peaminister Vladimir Putini visiiti Sevmaši. 9. novembril allkirjastatakse tema kohalolekul mitu strateegilist lepingut sõjaväelaste ja tootjate vahel, osa neist puudutab uute Borei-tüüpi allveelaevade ehitamist.
Muu hulgas allkirjastatakse lepingud Borei-tüüpi allveelaevade Svjatitel Nikolai ning veel kahe seni nimetu aluse ehitamiseks ning neljanda põlvkonna aluse (projekt 885 Jasen-M) Kazan ehitamiseks.
Kuna kaitseministeerium ja Ühinenud Laevaehituskompanii ei suutnud aluste hinnas kokku leppida, jäi käesoleva aasta riiklik kaitsetellimus vormistamata. Kõigi dokumentide allkirjastamise korralduse andis Putin juba suvel.
Laevaehitajad peavad Aleksandr Nevski mereväele üle andma 2011. aasta detsembris. Mereväe vastuvõtukomisjoni liige leiab, et laeva valmisolekut katsetusteks mõjutas ehitajate harjumus “töötada staatilise laevaga, “mis ei liiguta””.
“Merel, liikumise ajal mõjutab laeva hulgaliselt tegureid, mida väljatöötajad pole alati matemaatiliselt läbi arvutanud,” selgitas mereväe esindaja.
Ka viitas ta konstruktsioonivigadele, mis tuli käigupealt kõrvaldada.
“Näiteks selgus veidi enne Aleksandr Nevski katsetusi, et tüürimehel pole roolikambris vaatlusakent, mis segas teda laeva juhtimisel. Sõjaväelaste palvel tuli illuminaator keresse lõigata,” jutustas allikas.
Projekteerijad konstruktorbüroost Rubin selgitavad probleeme Aleksandr Nevskiga sellega, et “alus peab läbi põdema Juri Dolgoruki “lastehaigused”, kuna viimase ehitamisel kasutati teise laeva keret – ehitamata jäänud allveelaeva K-333 Rõs.
“Borei elas üle kolmekordse ümberprojekteerimise kolme erinevat tüüpi relvastuskompleksi jaoks. Algselt sobitati teda raketikompleksidele D-31, pärast D-19UTTH ning lõpuks tehti ümber Bulavadele. Boreidest on vähemalt neli erinevat varianti ning see ei saanud tema “küpsust” mõjutamata jätta,” tunnistas konstruktorbüroo esindaja.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!