AEG on siiski suhteline mõiste ja sanitaarkeraamika tootmisega tegelenud Eesti ettevõttel Balteco täitus tänavu juba auväärne 28. aasta – tegutsema hakati 1990. aastal, veel enne Eesti Vabariigi iseseisvuse taastamist. Kuigi Balteco tooteportfell on lai ja firma toodab nii vannitoamööblit, valamuid, dušinurki, aurusaunu, massaažipaneele kui ka minibasseine, on ettevõtte visiitkaardiks siiski kvaliteetsed ja hea disainiga vannid. Tänaseks on Baltecost kujunenud Põhja-Euroopa üks juhtivaid vannitootjaid, aga edu võti ei peitu pelgalt heas kvaliteedi ja hinna suhtes. Viimase kümne aastaga on tundmatuseni muutunud Balteco tooteportfell ja seeläbi ka ettevõtte nägu – tegemist on akrüülist ja tehiskivist disaintoodete valmistajaga, kes ekspordib edukalt Põhjamaadesse, Kesk-Euroopasse, Ameerika ja Austraaliani välja. „Disain” on siin võtmetähtsusega sõna, sest rohkem kui dekaad tagasi otsustas ettevõte hakata süsteemselt rakendama ettevõttes disainijuhtimist, millele pühendumine viis ajapikku nii disainikeele kui ka materjalitehnoloogia uuestisünnini. See töö on hakanud magusaid vilju kandma just viimase aastakahe jooksul. Sellest, miks inimesed Balteco vanne eelistavad ja hindavad, räägib firma peadirektor, ettevõtte algusaegadest sellega sama jalga käinud peadirektor Lars Sumberg.

Kohtume temaga Mustamäe teel asuvas salongis, kus kõnealuseid eksponaate leidub kümnete kaupa. Uudistades vaatame juba teada-tuntud massaaživanne ja seejärel jääme peatuma põhjamaiselt minimalistlike vannide juures. Need on vannitubades viimastel aastatel ilma teinudkivivannid, mille müük on maailmas jätkuvalt tõusuteel. „Sel, 2017. aastal kerkib Balteco müük kokku üle 10%, kuid kivivannide müügikasv on pea 50%, ja see kindlasti jätkub,” pudenevad varrukast kõnekad numbrid. Vann ise võidab ostjate südamed aga oma soojuse ja tajutava mugavusega. Puudutades tundub materjal Xonyx – mille ametlikuks üldnimetuseks on solid surface −, siidine, sile ja soe materjal. Õrn läige on vaevumärgatav, umbes nagu satiinist voodilinade puhul. Et vanniskäik tähendab inimestele sageli midagi rohkemat kui argist hügieenitoimingut, kõlab soov luua midagi sensuaalset igati loogiliselt. Praktilise poole pealt on aga oluline, et vann on võimalikult mugav ja vastupidav ning seda on kerge puhastada. Kuigi solid surface’i materjali autorlus ei kuulu Balteco’le, on Balteco oma toodeEuroopa Liidus registreeritud kaubamärgi Xonyx nime all. Erineva disainiga Xonyx vanne on Balteco kollektsioonis hetkel ette näidata 13 ning need kannavad valdavalt poeetilisi ja rahvusvaheliselt kõlavaid nimesid nagu Allure, Azur, Fiore, Senso, Mezzo, Piano, Vero. Tagantjärele hindab Lars Sumberg, et 2008. aastal solid surface’i kivivanne tootma hakates tabas Balteco õigel hetkel üleilmset trendi, millele nende tänane edulugu on rajatud. „Töötasime pikalt välja ja arendame endiselt originaalset materjaliretsepti, mille lõpputulemust ongi igas vannis ja Balteco vannitoatootes tunda. Kuigi solid surface’i tootjaid on tänaseks maailmas palju, ei leidu maailmas kaht samasugust. „Meie oleme oma isikliku n-ö Coca-Cola valemi leidnud,” muigab Sumberg. Esiagse katsetamise ja
tootearendusega alustati küll juba 2008. aastal, kuid tõeline läbimurre ja kiire areng on toimunud just viimase paari aasta jooksul. „Tihenevas konkurentsis on meile andnud selge eelise põhjamaine minimalistlik disain ja vannide hea kvaliteet. Oleme läbinud erinevaid sõltumatuid kvaliteediteste, mis hindavad materjali tugevust, pinnatugevust, jäikust, vastupidavust temperatuurikõikumistele ja puhastatavust. Xonyx vannidega turule sisenemine oli alguses keeruline, aga eduka tegutsemise korral on konkurents seevõrra jällegi väiksem, kui näiteks akrüülvannide sektoris, kus Euroopas on selge ületootmine,” tõdeb Balteco juht. Balteco disainikäekiri vastab põhimõttele „vähem on rohkem”, mille kaasaegsesse arhitektuuri- ja disainileksikasse tõi funktsionalismi klassik Mies van der Rohe. „Toode, mis pole üledisainitud, kõnetab teadlikke kliente ja peab ajaproovile paremini vastu. Soovime, et õigesti valitud vannmõjuks ruumis iseloomuliku aktsendina, kuid ei oleks liiga domineeriv,” räägib Sumberg ja kiidab Balteco disainimeeskonda.

Väga väärtuslikuks peab ta majasisest kompetentsi, mis on end aastate jooksul suutnud ikka ja jälle tõestada ning värskena hoida. Balteco disainijuht, suurte kogemustega tööstusdisainer Aivar Habakukk, on seda ametit pidanud tänaseks juba üle kümne aasta. Teda toetab disainer Harri Ehrlich, kes jagab sarnast nägemust funktsiooni
ja esteetika läbipõimitusest. Koostööd on tehtud veel hulga teiste nimekate Eesti disaneritega: Matti Õunapuu, Björn
Koop, Tiit Liiv, Argo Tamm, Maarja Mõtus, Sven Lõhmus jt. „Me oleme tegelikult läbi ja lõhki disainiettevõte,” tõdeb Lars Sumberg. „Tööstusdisain on meeskonnalooming, see on meie kreedo. Ka juhtkond on disainiprotsessi
süstemaatiliselt kaasatud, käib pidev ideede ja lahenduste otsimise ping-pong,” märgib ta. Lisaks puhta ja põhjamaise joonega vannidele vajas uuendamist Balteco bränd. 2016. aasta kevadel sündis uus, stiilipuhas ja monokroomne logo ning uudne visuaal kodulehest trükisteni kannab edasi Balteco täielikku muutust disaintoodete loojaks
Muide, uudne koduleht koostöös Fraktaliga pälvis 2016. aasta Eesti Disainiauhindadelt hõbemedali ning 2017. aastal Kuldmuna pronksi kodulehe kategoorias. 

Kui uurin, millise portree võiks joonistada Balteco kliendist, siis räägib Sumberg kaaseagse maitsega kodusisustajatest, kelle seas leidub nii noori kui ka eakaid inimesi. Valdavalt leiavad Balteco vannid tee uutesse linnakorteritesse ja luksuslikesse eramutesse, kus järjest rohkem kasutatakse sisekujundajate abi. „Kuna keskmiselt tehakse kodustes vannitubades remonti 12−15 aasta tagant, on kaasaegses võtmes kõrgekvaliteediline klassika kindla peale minek,” ütleb Sumberg. Lisaks arvestavad mitmed Xonyxi vähendatud mõõtmetega mudelid Skandinaaviale sageli iseloomulike väikeste vannitubadega. „Meie põhikliendid paljudes kodudes on ju tegelikult lapsed. Sirgjoonelise kujuga ja keskmiselt sügavamad akrüülvannid ja kivivannid on praktilised ning vajadusel ökonoomsed ka selleks, et pere väikseimad saaksid õhtuti sulistada, kuid ei raiskaks liialt vett,” toob ta näiteks ka säästliku tarbimise.
Lihtsuse kummardaja Mies van der Rohe kindlasti rõõmustaks, kuuldes, et värvivalikust eelistab Euroopa klient jätkuvalt valget, kuigi Balteco kivivannide valikus on ka kümnetes erinevates toonides värvilise välisviimistlusega variandid.
Vannitubade staatus eluruumide hierarhias on kõrgemale tõusmas. Võimalik on ka mängida mõttega, et vannitubade kasvav populaarsus on ajastu peegeldus. Omamoodi vastand sellele, kuidas nõukogude ajal paneelelamutesse võimalikult väiksed köögid plaaniti, sest inimene pidi võimalikult palju töölissööklas einestama. Vannituba on selle lähenemise antipood – kodune aeg iseendale on kulla väärtusega. Nimetagem siis 21. sajandi vannituba suureliselt koduspaaks ja seal rahulikult ligunemist huumoriga pooleks kas või koduseks mindfulness’i treeninguks. Midagi sellist pakub ka Sumberg: „Elu on väga kiire ja maailm ebabastabiilne. Kodu on su rahu ja kindlus – see on paik perele. Inimesed panustavad kodusisustusse, et nad tunneksid end seal võimalikult hästi.” Heureka!

AKTIIVNE 30 VÄLISRIIGIS
Baltecol on üle-eestiline edasimüüjate võrk ning müügiesindused enamikes Euroopa riikides. Ettevõte ei ava välisriigis enda vannitoasalonge, vaid kasutatakse kohalikku ärikultuuri ja kliente hästi tundvaid koostööpartnereid. Balteco tegutseb 30 välisriigis. 70% Balteco toodetest läheb ekspordiks. Suuremad välisturud on Soome, Norra, Belgia, Venemaa, Läti ja Leedu. Balteco tooteid müüakse enamuses Kesk-Euroopa riikides ning ka USA-s ja Austraalias.
Kivivannid on eksklusiivsed, aga vastupidavad – nende jaehinnad on sõltuvalt mudelist 2000 kuni 5000 eurot. Turist võib Balteco kivivannides kümmelda näiteks Qatari Doha Hilton hotellis või Tallinna ühes luksuslikumas hotellis Telegraaf. Jõulisemalt hotellikettidesse laienemine on samuti üks tulevikuplaanidest.

Jaga
Kommentaarid