Julgeolekueksperdid Pekka Visuri ja Timo Hellenberg järeldasid, et juhtumiga olid seotud professionaalsed kurjategijad ning lasti sihtkohaks oli tõenäoliselt Lähis-Ida.

Uurijate sõnul oli laev Pietarsaarisse lastimiseks tulles tühi. Tuumatehnoloogia või keemia-biorelvade tootmiseks kasutatav aine toodi laevale merel Rootsi territoriaalvetes.

Kuu aega kestnud kaaperdamine lõppes Aafrika rannikul, kui Venemaa mereväe abiga laev vabastati. Uurijaid paneb imestama asjaolu, et laeva kaaperdamisest ei informeerintud koheselt Soome ametivõime ning tegutsema ei hakanud ka EL ning NATO.

Pekka Visuri sõnas Helsingin Sanomatele, et asja kalevi alla panekust lepiti ilmselt kokku kõrgemal tasemel. Visuri arvates vedasid Vene turvasüsteemid alt ning kurjategijate valdusse sattus riigile kuuluvat väärtusliku ainet.

Arctic Sea kaaperdamisest ilmub algaval nädalal Soomes raamat, mille on koostanud julgeolekueksperdid Pekka Visuri ja Timo Hellenberg, endine riigisekretär Risto Volanen ja suursaadik Heikki Talvitie.

Venelastest meeskonnaga Malta lipu all sõitnud Arctic Sea kadumine 2009. aasta juulis vallandas ulatusliku rahvusvahelise otsinguoperatsiooni. Pikka aega oli laev kadunud, kuni Venemaa eriüksus selle sama aasta 18. augustil Atlandi ookeanis Roheneeme saarte lähedal vallutas. Vene võimud toimetasid laeva kaaperdamises kahtlustatavatena Moskvasse kaheksa meest.

Laeva päästeoperatsioon vallandas maailma ajakirjanduses oletused, et laev võis vedada salajast lasti, näiteks relvi Iraanile. Uurijate sõnul kaaperdasid maskides piraadid laeva Rootsi ranniku lähedal ning kui Vene sõjalaevad selle augustis leidsid, oli selle pardal vaid puidulast. Venemaa on alati kinnitanud, et laeva pardalt ei leitud midagi kahtlast, ja eitanud teateid, et alus vedas Iraani ajakirjanduses mainitud õhutõrjerakette S-300.

Kaaperdamisega seotud mehed mõisteti pikkadeks aastateks vangi. Süüdistuskokkuvõtte järgi moodustasid kaheksa meest 2009. aasta juulis Tallinnas kuritegeliku grupi, et rünnata Arctic Sead ja hõivata laeva vara. Süüdistuse järgi hõivas kaheksaliikmeline jõuk ööl vastu 24. juulit 2009. aastal Läänemerel Gotlandi ja Ölandi saare vahel Malta lipu all sõitva kaubalaeva Arctic Sea, mille pardal oli 15 Venemaa kodakondsusega meeskonnaliiget ja kahe miljoni euro väärtuses puitu.