Soome mereväe staabiülem flotilliadmiral Juha Vauhkonen ei taha Vene aluste täpset arvu avaldada, vahendab ajaleht Helsingin Sanomat.

„Me kasutame terminit eraldi jälgitavad sihtmärgid. Nende arv kasvas meie lähipiirkonnas 15 protsenti, kui võrrelda aastaga 2013,“ ütles Vauhkonen.

Tuvastusülesannet täitma minnakse siis, kui radar on avastanud Soome mereväele tundmatu aluse.

„Eraldi jälgitavad sihtmärgid ei ole ainult sõjalaevad, vaid need on riigi registris olevad alused. Nende hulgas on ka uurimis- ja erilaevu,“ kommenteeris Vauhkonen.

Vauhkonen tuletas meelde, et Soome merevägi jälgib kogu liiklust, mida on vaja pildi koostamiseks olukorrast merel. Koguarv sisaldab ka teiste riikide, mitte ainult Venemaa laevu.

Praktikas on aga valdav osa tähelepanekutest seotud Venemaa alustega.

Eraldi jälgitavate sihtmärkide arvu kasv ilmneb Soome mereväe tuvastusülesannete dramaatilise lisandumisena.

„Tuvastusülesannete hulk kasvas 2013. aastaga võrreldes ligi 85 protsenti,“ märkis Vauhkonen.

Soomes täidavad tuvastusülesandeid mereväe territoriaalse puutumatuse kaitsmise laevad (soome keeles lühendatult AKT-alus).

Tavaliselt on korraga valves kaks AKT-laeva. AKT 1 on valves olev sõjalaev, mis läheb ülesannet täitma kohe, kui tuleb käsk. Seda toetab AKT 2, mis peab olema võimeline minema ülesannet täitma hiljemalt pool ööpäeva pärast käsu saamist.

AKT-laevadena tegutsevad kordamööda kõik Soome mereväe sõjalaevad. Nendeks loetakse miinilaevad ja raketikaatrid.

Soome merevägi teatas eelmisel aastal, et tuvastusülesannete arvu kasvu tõttu pidi mõlemaid AKT-laevu ajuti korraga merel hoidma.

Vauhkoneni sõnul kohatakse Soome lahel lisaks pinnal liikuvatele sõjalaevadele tüüpiliselt muu hulgas ka allveelaevu, nende toetus- ja hoolduslaevu ning erinevaid uurimislaevu.

„Neid on olnud alati, aga nüüd on arvud kasvanud,“ märkis Vauhkonen.

Vene sõjalaevadel ei ole tavaliselt laevade avastamist ja tuvastamist kergendav süsteem AIS (Automatic Identification System) sisse lülitatud. AIS-i tähtsaim ülesanne on ära hoida laevade kokkupõrked. Sõjalaevad ei pea aga AIS-i sisse lülitama.