Saksamaal leitud natside kunstikogu sisaldab seni tundmatuid töid

 (23)
Saksamaal leitud natside kunstikogu sisaldab seni tundmatuid töid
Foto: MICHAEL DALDER, REUTERS

Enam kui 1400 kunstiteose hulgas, mille maksuinspektorid Saksamaal Münchenis ühest korterist leidsid, on Marc Chagalli ja mõnede 20. sajandi meistrite seni tundmatuid töid, teatasid võimud teisipäeval. Osa töödest arvatakse olevat kadunud alates sellest, kui natsid need konfiskeerisid.

Inspektorid otsisid korteri Müncheni peenes linnaosas läbi 2012. aasta veebruaris osana maksujuurdlusest, mis algas rutiinse kontrolliga Zürichi-Müncheni rongis 2010. aasta lõpus, vahendab Associated Press.

Võimude teatel leiti 121 raamitud ja 1285 raamimata tööd, mille hulgas on selliste 20. sajandi meistrite nagu Pablo Picasso, Max Liebermanni ja Ernst Ludwig Kirchneri omi, aga ka Henri de Toulouse-Lautreci, Gustave Courbet', Auguste Renoiri ja Canaletto teoseid. Vanim teos pärineb 16. sajandist.

Prokurör Reinhard Nemetz ütles Augsburgis ajakirjanikele, et uurijad on avastanud konkreetseid tõendeid, et vähemalt osa kunstiteostest konfiskeerisid omanikelt natsid või kuulutasid need degenereerunud kunstiks, mis võeti ära Saksamaa muuseumidelt 1937. aastal või veidi hiljem.

Seotud lood:

Uuritakse, kas maalid olid kahtlusaluse omanduses ebaseaduslikult. Kahtlusaluse nime ei avaldata ning ei ole teada, kus ta viibib.

Maalid leiti korteri ühest toast, kus need olid professionaalselt ladustatud ja väga heas seisukorras, teatas Müncheni tolli uurimisbüroo juht Siegfried Klöble, kelle sõnul kulus spetsialistidel kolm päeva maalide korterist minema viimiseks. Kus maale praegu hoitakse, ei avaldata.

Klöble sõnul ei pea uurijad tõenäoliseks, et kahtlusalune oleks veel kuhugi maale ladustanud.

Berliini vaba ülikooli degenereerunud kunsti eksperdi Meike Hoffmanni sõnul ei ole seni suudetud kindlaks teha, kust Chagalli teos pärit on ning uurimine on väga, väga keeruline. Chagalli maal ei ole tema teoste nimekirjas.

Nimekirjas ei ole ka Henri Matisse'i maali, mis on ilmselt pärit 1920. aastatest.

„Kui seista nende tööde ees, näha neid, mida peeti pikka aega kadunuks või hävinuks, ja suhteliselt heas seisus – mõned neist räpased, kuid kahjustamata – tekib uskumatu õnnetunne,“ ütles Hoffmann.