Suurem osa Euroopa õhuruumist on kaetud Lõuna-Islandi liustikul Eyjafjallajökull asuva Fimmvörðuhálsi vulkaani pursete tekitatud hiigelsuure tolmupilvega.

Vulkaanilise tolmu osakesed on ohtlikud lennukite turbiinidele ja võivad lennukitele probleeme tekitatud, seetõttu on paljud Euroopa riigid sulgenud ajutiselt oma õhuruumi.

„Õhuruumi sulgemise otsus võeti eranditult vastu vaid Londonis asuva uurimiskeskuse Vulcanic Ash Advisory arvuti loodud rekonstruktsiooni baasil," kurtis Air Berlini juht Joachim Hunold ajalehele Bild am Sonntag.

Tema sõnul arvutas Saksa meteoroloogiaamet DWD saadud andmete põhjal välja piirkonnad, kus tolmupilv olla võib. Saadud andmete põhjal teebki lennuohutuse teenistus DFS vastu otsuse lendude keelamise või lubamise kohta.

„Veel pole ükski Saksamaal olev ilmavaatluse õhupall üles tõusnud, et mõõta, kas ja kui palju vulkaanilist tolmu õhus on," märkis Hunold.

Suuruselt teise lennufirma Air Berlini presidendi sõnul on nende poolt juba kolm katselendu läbi viidud.

Lufthansa omalt poolt seadis kahtluse alla lendude keelamise hädavajalikkuse. Keelu kehtestamise eel peaks vastavad mõõtmised läbi viima.

„Me viisime täna läbi kümme proovilendu lennukitel Boeing 747 ja Airbus 340 marsruudil München Maini-äärne Frankfurt. Meie lennumasinad testisid olusid kuni 8000 meetri kõrgusel," lisas kontserni esindaja Klaus Walther.

„Frankfurdis uuriti masinad läbi. Kabiinide klaasidel, välisvooderdusel ja mootoritel olid vaid pisikesed kriimustused," ütles Walther ja toonitas, et keeld toob kaasa miljonitesse ulatuvaid kahjusid.

Juhul kui keeld tühistatakse, siis kestaks lennunduse olukorra normaliseerumine kolmest päevast nädalani, arvavad eksperdid.