Paavst Franciscus kutsub kirikut üles moodsa pereeluga kohanema, kuid jääb kindlalt abordivastaseks

 (44)
Paavst Franciscus kutsub kirikut üles moodsa pereeluga kohanema, kuid jääb kindlalt abordivastaseks
Foto: Maria Laura Antonelli /A/SIPA

Paavst Franciscus kutsus katoliku kirikut muutma oma suhtumist tänapäevasesse perekonnaellu, püüdes leida tasakaalu homoseksuaalidesse suhtumisel sallivama tooni ja traditsiooniliste kiriku õpetuste, näiteks abordi keelu kaitsmise vahel.

Põhjapanevas dokumendis „Amoris Laetitia“ („Armastuse rõõm“) toob Franciscus välja oma nägemuse selle kohta, kuidas kirik võiks perekonnateemadesse suhtuda. Paavst kutsub preestreid üles kiriku reegleid halastamatult mitte peale suruma, vahendab Guardian.

„Iga maa või veelgi enam piirkond võib otsida lahendusi, mis sobivad paremini tema kultuuriga ning on tundlikud tema traditsioonide ja kohalike vajaduste suhtes,“ kirjutab paavst.

Seisukohavõtus, mida tõenäoliselt tervitavad mõned LGBT organisatsioonid, kutsub Franciscus kirikut üles kinnitama, et iga inimest, sõltumata seksuaalsest orientatsioonist, tuleb austada tema väärikuses ning kohelda lugupidavalt, samas kui iga märki ebaõiglasest diskrimineerimisest tuleb hoolikalt vältida, eriti igasugust agressiooni ja vägivalda.

Päris kiriku doktriini muutmiseni paavst aga siiski välja ei lähe. „Näiteks de facto või samasooliste liite ei tohi lihtsalt abieluga võrdsustada,“ ütleb Franciscus.

„Sellistele perekondadele tuleb anda lugupidavat hingekarjase nõu, nii et need, kes ilmutavad homoseksuaalset orientatsiooni, saaksid abi, mida nad vajavad, et oma elus mõista ja täielikult järgida Jumala tahet,“ kirjutab paavst.

Seotud lood:

Pärast pikka vaidlust uuesti abiellunud lahutanute rolli üle kirikus, kellel ei ole lubatud armulaual käia, ei kutsu Franciscus reegleid muutma, kuid ütleb, et selliseid koguduse liikmeid tuleb panna end kiriku liikmetena tundma.

„Neid ei tohiks lahterdada ega suruda ülemäära jäikadesse liigitustesse, mis ei jäta ruumi sobivaks isiklikuks ega hingekarjasepoolseks mõistmiseks,“ ütleb paavst. Lahutust kirjeldatakse „kurjusena“, mida preestrid peaksid aitama katoliiklastel vältida, olles samas mõistvad nende suhtes, kelle abielud on purunenud.

Franciscus kutsus vaimulikke üles kujutama abielu noorte inimeste jaoks ligitõmbavana. „Ma mõtlen valentinipäevale; mõnedes maades näevad kommertshuvid selle tähtpäeva potentsiaali kiiremini kui meie kirikus,“ kirjutab paavst.

Paavst pühendab kaks lehekülge ka „armastuse erootilisele mõõtmele“ abielus, propageerides positiivset nägemust seksuaalsusest. „Seda tuleb vaadelda Jumala kingitusena, mis rikastab abikaasade suhet,“ ütleb paavst.

Ametlik seksuaalharidus koolides mõistetakse aga hukka kui nartsissismi propageerimine turvaseksi üle arutamise kaudu. „Sellised väljendid annavad edasi negatiivset suhtumist seksuaalsuse loomuliku sugu jätkava lõpptulemuse suhtes, nagu oleks tulemuseks olev laps vaenlane, kelle eest end kaitsta,“ kirjutab Franciscus, kinnitades kiriku vastuseisu rasedusvastastele vahenditele.

Franciscus väljendas Vatikani vastuseisu abordile igasugustel tingimustel: „Ükski väidetav õigus inimese oma kehale ei saa õigustada otsust see elu lõpetada.“

Samuti on paavst jätkuvalt vastu viljakusravile. Loomine on tema sõnul miski, mida tuleb võtta kingitusena, viljatud paarid peaksid aga lapsi adopteerima.