Mis saab karile sõitnud reisilaev Costa Concordiast edasi?

 (25)
Mis saab karile sõitnud reisilaev Costa Concordiast edasi?
AP/Scanpix

Hiigelsuur reisilaev Costa Concordia on Itaalia Toscana rannikul pooleldi uppunud. Mis saab 450 miljonit eurot maksvast alusest edasi? Samal ajal kui sukeldujad otsivad läbi 1500 kajutit elumärkide leidmiseks ja lootus kedagi elusana leida kustub, on hakatud mõtlema laeva päästmisele.

Merepäästespetsialistid on juba kohal ja hindavad võimalusi. „Ainult üksikud päästefirmad saavad nii ulatusliku tööga hakkama,“ ütles rahvusvahelise päästeliidu esindaja Mike Lacey BBC-le. „Seda toimub kogu aeg, aga sellest ei ole kuulda, sest asi pole tavaliselt nii vaatemänguline kui käesolev juhtum. Aga kuskil on alati mõni laev hädas.“

Milline võib siis olla Costa Concordia saatus tulevatel nädalatel, kuudel ja võibolla aastatel?

1. Veealused ülevaatused

Inimeste otsimine ja päästmine on prioriteet nagu alati, ütleb Lacey, aga ka muud veealused vaatlused on käimas, et näha, millist kahju on karid laevakerele teinud.

2. Kütuse väljapumpamine

Itaalia keskkonnaminister Corrado Clini ütles, et laevast lekib vedelikku, aga pole selge, kas see on kütus. Laeva pardal on üle 2000 tonni diislikütust.

Ohtlik on see, kui laev karidel liigub, nagu juhtus esmaspäeva hommikul, ning kütusepaagid purunevad.

Kütuse saab ohutult välja pumbata. Saar on vaid 50 meetri kaugusel, seega võiks olla võimalik kütus otse tsisternautodesse pumbata.

Seotud lood:

3. Laeva püsti tõstmine

Laeva omanikfirma Costa Crociere teatas, et selle võib „õhupallidega“ püsti tõsta ja kui ta jälle ujub, puksiiridega minema vedada.

Õhkpadjad võidakse asetada laeva tüürpoordi alla ja need aeglaselt täis puhuda. Lisaks on vaja hiiglaslike vintsidega pargaseid, mis laeva aeglaselt üles tõstavad.

4. Laeva sisemuse tühjendamine.

Laevas on tohutu hulk toitu, mis hakkab haisema, kui seda välja ei tooda. Samuti tuleb ära tuua reisijate isiklikud esemed kajutitest.

Suurem osa laeva sisemuses olevatest esemetest, eriti vee all olevas osas, tuleb maha kanda. Lacey sõnul on kõige suuremat kahju kannatanud masinad ja elektroonikasüsteemid.

5. Augu sulgemine laevakeres

Laeva pakpoordis olev auk on 48,8 meetri laiune.

Väiksem auk oleks võimalik katta teraslapiga, kuid nii suure augu puhul on see kahtlane.

Kui auk suudetaks kinni katta, oleks järgmine samm vee välja pumpamine ja laeva stabiliseerimine, mis on väga pikk protsess.

6. Pukseerimine

Kui laev on püsti, saab selle puksiiridega remonti viia.

7. Vanametalliks tegemine

Arvestades kahjustusi, võidakse laev lihtsalt tükkideks lõigata ja osade kaupa minema viia. Kindlustaja peab kokku arvestama remondikulud ja kulutused laeva saamiseks sellisesse seisu, et teda oleks üldse võimalik remontima hakata.

Meretööstuse ajalehe Lloyd's List ajakirjanik Richard Meade ütles, et on tõenäoline, et laev kuulutatakse täielikult kaotatuks.