KUULA ja LOE, kuidas Arctic Sea omanik ja kaaperdajad läbirääkimisi peavad: "Ma alustan nõudmisi 1,5 miljonist eurost sularahas"

 (44)
 Arctic Sea
Foto: Pekka Laakso, AP

Hiljuti avaldas Soome rahvusringhäälingu Yle telesaade „MOT“ loo, kuidas Panama paberid paljastavad, et Läänemerel kaaperdatud kaubalaeva Arctic Sea taustal oli maksudest kõrvalehoidmine, kummalised tehingud laevadega ja varjatud kontserniettevõte. Koostöös Yle-ga avaldame alljärgnevalt juhtumiga seotud telefonikõne salvestuse ja väljavõtted teistest kõnedest, mille lindistas Soome keskkriminaalpolitsei (KRP).

Nimelt hõivas teatavasti meestejõuk Soome firma opereeritud kaubalaeva Arctic Sea Läänemerel 2009. aastal. Suurt rahvusvahelist tähelepanu äratanud kaaperdamine lõppes, kui Vene merevägi Aafrika lähistel operatsiooni korraldas ning Eesti, Läti ja Venemaa kodanikest kaaperdajad vahistas.

Nüüd on avalikkuse ette ilmunud KRP lindistatud kõned, milles räägivad läbi kaaperdatud laeva operaatorfirma Solchart Management AB tegevdirektor Viktor Matvejev ning läbirääkija, kes kutsub ennast Mariuseks.

Esimene kõne, millest üks jupp avaldati, tehti 2. augustil 2009 umbes kella 18 ajal Soome aja järgi. See on kaaperdajate esimene kontaktivõtt laevafirmaga. Hiljem helistatakse veel mitu korda ja lõpuks kujuneb kõnedest mitmenädalane maratonläbirääkimine.

Seotud lood:

Väljavõtted 2. augusti kõnedest (tõlgitud inglise keelest):

Viktor: Halloo
Läbirääkiia: Halloo, Viktor.
Viktor: Vabandust, kes helistab?
Läbirääkija: Ma olen läbirääkija.
Viktor: Läbirääkija, mille suhtes?
Läbirääkija: Sinu laeva, Arctic Sea. Minu inimestel on su laeva üle kontroll.
Viktor: Hästi... (kuulda on sosistamist)
Läbirääkija: Ma alustan nõudmisi 1,5 -miljonist eurost sularahas. Vahetuseks sinu laeva, kauba ja meeskonna vastu. Samuti me garanteerime, et ei puutu teisi sinu laevu.
Viktor: Kõik kuulujutud tulevad välja ja asi muutub üha avalikumaks.
Läbirääkija: Ma kujutan ette, et kaubalaevade meeskonnad hakkavad muretsema ja perekonnad paanitsema.
Viktor: Täpselt, paanika on õige sõna.

Läbirääkimised kulgesid edasi peamiselt selliselt, et Arctic Sea omanik väitis, et neil pole sellist raha nii kiiresti kuskilt võtta, mille peale pakkus läbirääkija välja, et nad võtaksid raha laeva kindlustanud Venemaa kindlustusfirmast.

Läbirääkija: Las ma annan sulle väikese vihje, kus raha olla võiks.
Viktor: Seega saad sa raha saamiseks korraldada turvalise tee?
Läbirääkija: Kindlustus on potentsiaalne allikas.
Viktor: Kindlustus??
Läbirääkija: Täpselt (Naerab) Sa pead lihtsalt jooksma üle nurga kindlustusfirmasse.
Viktor: Noo, siis ma peaksin neile täpsustama kaaperdamist ja seda sa ju ei taha? Samal ajal sa ju räägid, et ma ei tohiks laeva kaaperdamisest kellegile rääkida.

Samuti räägitakse edasi, et kuulujutud on levima hakanud ja ajakirjanikud tundvat huvi toimunu vastu. 4. augustil tehtud kõnes käib aga läbirääkija Marius välja imeliku ettepaneku: nimelt ütleb ta laevafirma esindajale, et oleks valmis tema abiga firma konkurente ründama.

Läbirääkija: Ma võin teha sulle pakkumise.
Viktor: Räägi.
Läbirääkija: Kui sa ütled, et kes on su konkurendid, võin ma neile sama teha.
Viktor: Hmm.
Läbirääkija: Ei ole kerge saada kaubavedusid sul enam, sest paljud pakkumised kaovad ilmselt nüüd.
Viktor: See on tõsi.
Läbirääkija. Ma ei taha, et sa kaotaks turgu meie tegevuse tõttu.
Viktor. Ehe
Läbirääkija: Kui sa aitad, võin seda kõigile teha.
Viktor: Hmm.
Läbirääkija: Siis ei oleks sa ainus.
Viktor: Ma ei taha kellegile liiga teha.

Nagu eelmisest kõnest nähtub, tõdeb Soome saade "MOT", et avalikustatud kõned pigem lisavad loole juurde küsimusi, kui et annavad selgust. Näiteks avaldati veel jupp ühest kõnest, kus läbirääkija millegipärast teeb juttu, et laevakompanii esindaja praktiseerib samuti võitluskunste ning seetõttu peaks suutma mõelda rahulikult ning aru saama mingitest teatud reeglitest.

Kuula seda juppi kõnest siit:

Taust: mis toimus Artic Seaga?

Barbadose lipu all seilanud Arctic Sea vedas ametlikult 1,3 miljonit naela väärtuses puitu Soomest Alžeeriasse. Laev kuulus Maltal registreeritud firmale Arctic Sea Ltd ja Soomes registreeritud operaatorfirma Solchart Management AB kasutas seda kaubaveoks.

Laev kadus 24. juulil ja avastati 17. augustil Roheneemesaarte lähistel. Kaheksa väidetavat piraati arreteeriti Vene mereväelaste poolt Arctic Sea pardal. Kuus vahistatut on Eesti elanikud.

Laeva lasti ja kaaperdamise kohta on erinevaid teooriaid. Peamiselt oletatakse, et laeval veeti salajast relvalaadungit. Venemaa on need pidevalt ümber lükanud ja väitnud, et laeva kaaperdasid kurjategijad, kes nõudsid miljonit Inglise naela.

2010. aasta mai alguses mõistis Moskva Linnakohus piraatluses süüdi ja määras viieaastase vangistuse kaubalaeva Arctic Sea kaaperdamises süüdistatud Tallinna elanikule Andrei Lunevile. Tegemist oli esimese süüdimõistmisega kaaperdamise kohtuasjas.

2010. aasta juunikuus, Venemaa infoagentuuri Interfax vahendusel avaldatud süüdistatava Dmitri Savinsi poolt kinnipidamiskohas, eeluurimise ajal antud ütluse kohaselt oli kuritegu planeeritud lunaraha pärast ja operatsiooni tellijaks oli Eesti ärimees Eerik-Niiles Kross. Selle tõttu on Kross olnud Venemaa poolt ka tagaotsitav. Kross ise on kõiki seoseid kaaperdamisega eitanud, samuti on seda teinud Eesti riigiprokuratuur ja kaitsepolitseiamet. Dmitri Savinsile mõistis Moskva Linnakohus 7 aastat kinnipidamist range režiimiga parandusliku töö koloonias.