Väljaanne Gizmodo intervjueeris endist ajakirjanikku, kes töötas Facebooki uudisvoo toimetajana. Tema sõnul kandsid Facebooki töötajad hoolt, et Mitt Romney, Rand Pauli ja teiste vabariiklastega seotud lood kõige menukamate artiklite edetabelisse (Trending Topics) ei ilmuks, kuigi kasutajate tegelike huvide järgi oleksid need olnud piisavalt populaarsed.

Gizmodo rääkis veel mitme endise Facebooki „uudistekuraatoriga“, kes kinnitasid, et Trending Topics sisaldas ka toimetajate valikul lisatud artikleid. Kasutajatele jäeti mulje, et sinna jõuavad ainult lugejate seas päriselt populaarsed uudised. Seejuures jäeti uudisvoost välja kõik Facebooki ennast puudutavad uudisteartiklid.

Lühidalt – kui eeltoodu on tõsi, valetas Facebook oma kasutajatele, et mõned uudised on tegelikust populaarsemad ja tsenseeris välja artiklid, mida kasutajad oleksid tegelikult lugeda tahtnud. Facebooki ametliku kasutusjuhendi järgi ilmuvad Trending Topics voogu ainult „teemad, mis on Facebookis hiljuti populaarseks muutunud.“

Pole kindel, kas konservatiivsete uudiste ja veebisaitide väljatsenseerimise puhul oli firma tegeliku poliitikaga või toimetajate isikliku kallutatuse väljendusega. Küll aga jagasid ülemused ekstöötajate väitel korraldusi ebapopulaarsete uudislinkide lisamiseks.

„Inimesed ei hoolinud enam Süüria uudistest,“ tõi üks endiseid toimetajaid näiteks. „Aga kui see poleks Facebooki uudisvoos enam populaarne olnud, siis oleks jäänud Facebookist halb mulje.“ Sama töötaja sõnul kasutati sama meetodit seoses afroameeriklaste õigusi toetava liikumisega Black Lives Matter. „Facebookile avaldati survet, et Black Lives Matter pole piisavalt kuum teema,“ ütles toimetaja. „Töötajad said aru, et see on probleem ja tõstsid teema ettepoole.“

Teisipäeval teatas USA senati kaubanduskomisjoni vabariiklasest esimees John Thune, et nõuab Facebookilt detailseid selgitusi, milliseid artikleid on uudisvoogu sisse topitud või välja jäetud. Samuti tahab Thune teada, milliseid samme võtab Facebook olukorra parandamiseks. „Kui tegu on vähimalgi määral subjektiivse uudistevalikuga, siis peavad inimesed seda teadma,“ ütles Thune. „Küsimus on läbipaistvuses ja aususes. Ameerika avalikkust ei tohi eksiteele viia.“

Facebook vastas senaatorile, et asja uuritakse. “Trending Topics on mõeldud populaarsete arvamuste tutvustamiseks, ükskõik, millist poliitilist tiiba nad esindavad,“ kinnitas kompanii asepresident Debbie Frost. „Meie ametijuhendid nõuavad, et kõik vaatenurgad oleksid esindatud.“ Varem väitis firma, et süüdistused edetabeli kallutamisest pole kinnitust leidnud. Fakt, et skandaaliga seotud uudised jõudsid esialgu vaid Twitteri edetabelisse, aga mitte Facebooki omasse, on sellisel juhul vaid kummaline kokkusattumus.