Väidetavalt tingis Vene reisilennuki ja DHL-i transpordilennuki kokkupõrke Baškiiri Lennuliinide meeskonna suutmatus reageerida õigeaegselt lennujuhtimiskeskuse korraldustele. Asjatundjate sõnul on see üsna usutav seletus, kuigi õnnetuse põhjused selgitab lõplikult põhjalik juurdlus.

“Venelaste lennukijuhtimise tase on väga hea, aga vajaka paistab jäävat professionaalsest suhtumisest ohutusse,” ütles endine lennuõnnetuste uurija Macarthur Job.

Šveitsi lennujuhtimiskeskus käskis ööl vastu teisipäeva Vene Tu-154-l korduvalt kõrgust vähendada, et vältida kokkupõrget DHL-i Boeing 757-ga.

Selleks ajaks, kui Tu-154 laskuma hakkas, oli pardasüsteemidelt sama korralduse saanud ka kaubalennuk ja nii põrkasid lennukid Bodensee järve kohal kokku.

Lennuohutuse analüütik Chris Yates ütles, et Vene lennufirmadel on juhtunud palju õnnetusi, mille põhjuseks on enamasti suutmatus õigeid protseduure läbi viia, mitte lennukite tehnilised vead.

Vene meeskonna aeglase reageerimise põhjus ei olnud teisipäevaks veel selgunud.

Austria lennujuhtimistöötajad välistasid lendurite viletsa keeleoskuse, sest Austria õhuruumi läbides ei tekkinud pilootidel inglise keelega mingeid raskusi.

“Nad rääkisid suurepäraselt inglise keelt,” kinnitas Viini juhtimiskeskuse pressiesindaja Peter Schmidt. “Meil ei olnud absoluutselt mingeid probleeme.”

Ajakirja Jane’s lennundus- ja lennuohtustoimetaja Yates avaldas arvamust, et võibolla keerasid Vene lendurid oma raadio Saksa lennutsoonist Šveitsi omasse jõudes valele sagedusele või ei kuulanud raadiot tähelepanelikult.

Vene riikliku tsiviillennundusameti lennuliikluse osakonna juhataja Leonid Štšerbakov välistas pilootide oskamatuse.

“Meie piloodid lendavad kõikjal maailmas,” kinnitas ta lisas, et Rahvusvaheline Tsiviillennundusorganisatsioon kinnitas Vene pilootide kvalifikatsiooni alles möödunud aastal.

Ohutusekspert David Learmount pani aga imeks, miks ei kontakteerunud Šveitsi lennujuhtijad Boeing 757-ga, kui nad Tu-154-lt vastust ei saanud.

“Kokkupõrke vältimiseks tuleb ainult üks kõrvale juhtida,” lausus ta.

Kokkupõrke oleks niikuinii ära hoidnud Tu-154 hoiatusüsteemid, lisas Learmount. “See oli õnnetus, mida ei saanud juhtuda.”

Kui mõlema lennuki kokkupõrke vältimise süsteemid oleks töötanud, mida kaubalennuki oma ilmselt tegi, oleksid need automaatselt teineteisega ühendust võtnud ja kooskõlastanud uue lennutee, et õnnetust ära hoida.