Delfi sotsiaalkampaania “Roolis ei loe” kutsub üles roolis olles mitte kasutama nutiseadmeid. Üleskutsega juhime kõikide liiklejate tähelepanu nutijoobe ohtlikkusele. Hooligem endast ja oma kaasliiklejatest. Kasuta #rooliseiloe või kirjuta meile oma kogemustest rooliseiloe@delfi.ee

Viis pluss üks nippi "Roolis ei loe" lubaduse täitmiseks

 (9)
Tegevused roolis 8.07.2020
Õpetlik kaader pealinna liiklusest: kuidas rooli taga mitte käituda.Foto: Andres Putting

Esmakordselt tõestati autoroolis telefoni kasutamise negatiivset mõju juhi tähelepanule ja reaktsioonivõimele 1995. aastal. Hilisemad uuringud on seda kinnitanud: sõidu ajal telefoni kasutamine tõstab avariisse sattumise tõenäosust neli korda, tekstisõnumite saatmine veelgi rohkem – juhi tähelepanu on pärast kõne või sõnumit veel sekundeid mujal.

Kui autojuht ise ei suuda telefoni autos käest panna, tuleb appi võtta nutikad meetmed: toome allpool välja viis pluss üks nippi, mida autojuhid ise on jaganud ja mis aitavad "Roolis ei loe" lubadust täita. Enne, kui nutiseadmesse laadida järjekordset rakendust, tuleks katsetada paari lihtsat nippi, mis nõuavad küll enesedistsipliini, aga aitavad kaasa ühes tükis sihtpunkti jõudmisele.

Pane telefon laekasse või pakiruumi

Autosse istudes paarita telefon auto infosüsteemiga ja pane käeulatusest ära kas laekasse või kotiga pakiruumi. Nii väldid kiusatust foori taga peatudes või igaval sõidul telefoni näppida. Midagi ei juhtu, kui oled mõnda aega sõnumirakendustest eemal. Ja kui midagi tähtsat juhtubki, siis sellest saad sa kindlasti teada näiteks raadio vahendusel.

Vaigista telefon sõidu ajaks ja pane ära

Veelgi parem võimalus on telefon autosse istudes vaigistada: keerata maha teavitused, helinad, suminad, plinkimised ja muu ning siis see käeulatusest ära panna. Enamus rakendusi, mida allpool tutvustame, seda just teevadki – vaigistavad telefoni.

Seotud lood:

Kui navigeerid telefoniga, siis navigeeri. Ei muud!

Kui ainuke navigatsiooniseade on nutitelefon, aseta see sõidu eel hoidikusse, seadista teekond ja vaigista kõned ning sõnumid ja muu bling! Nii saad keskenduda teejuhistele ja liiklusele.

Kahekesi autos: ole minu assistent

Nipp, mis aitab väga hästi sõidu ajal sõnumite saatmise ja helistamise vastu: palu, et kaassõitja oleks su assistent. Sinu seade on tema käes hoiul ning tema näeb teavitusi ja saabuvaid kõnesid. Avastad ilmselt juba kümnekonna minutiga, et saad hakkama ilma assistendi ja telefonita ning oma kõned-sõnumid tehtud privaatselt puhkepausi ajal või sihtkohta jõudes.

Telefon vabakäeseadmega ühendatud

Kui sul pole võimalik muul ajal kui autoga sõites telefonikõnesid teha, ühenda telefon “käed vabad” seadmega. Kasuta helistamisel hääljuhtimist või kui see funktsioon puudub, vali number siis, kui auto on peatatud (mitte foori taga!).

Kõneledes leiad end (vähemalt Eestis) olukorrast, kus teine osapool soovib teema juurde hiljem tagasi pöörduda, kuna kiiresti liikuvale sõidukile "ei jõua levi järele" ning teine osapool kuuleb tihtipeale vaid kaja ja konsonantide paketti.

Kui sõidad autos mitmekesi ning telefon on vabakäeseadmega ühendatud, jäävad kõned – kui autos ei istu just perekond, kes tahaks kõik koos vanaemaga lobiseda – lühikeseks, kuna me kõik hindame privaatsust. Anna edasi info, millal oled rahulikult "saadaval" ja keskendu sõitmisele.

Boonus: nutiseadmevabaduse väljakutse

See nipp pole papist poistele ja maasikavahust naistele ja nõuab tõsist enesedistsiplineerimist. Sobib neile, kelle motoks on "kas kõik või mitte midagi” ehk "kui võtan ühe õlle/veini, siis võtan ka autojuhi". Väljakutse nimi on "kui sõidan, siis ei suhtle".

Võta seda kui kvaliteetaega iseenda ja oma neljarattalise sõbraga. Eriti krehvtise kogemuse saab, kui otsustad, et sõidad kohale, kasutades "ajaloolisi" vahendeid, näiteks paberkaarti, muusikat ei kuula, kellegagi ei räägi. Ja telefon jäi koju kapi peale.

Leebe variant lubab auto navigatsiooniseadme kasutamist ja kui autos on teisi inimesi, nendega hädavajalikku infovahetust. Ning telefon võib olla käeulatusest ära, aga ta on kuskil olemas.

Variatsioon, kus sa ei tunne end mitmekesi autos olles ainsa enesepiitsutajana, on paluda kaassõitjatel oma nutiseadmed ära panna. Lubatud on kasutada neid üksnes vahepeatuste ajal ja siis samuti hädapärasteks toiminguteks.

Nutivabaduse väljakutsele võib tasapisi vinti peale keerata ning näiteks nädalavahetusel telefoni algul üheks, siis aga juba pikemalt käest ära panna.

Ühel ilusal päeval (mis saabub tubli treeninguga paari nädalaga) avastad, et sõidad autoga senisest märksa paremini, sul on aega kuulata enda ja teiste mõtteid ning oled endaga märksa rohkem rahul.

Kokkuvõtteks

Mitte keegi ei saa kellestki väevõimuga teha paremat autojuhti või vabastada teda nutisõltuvusest. Ka arvukad äpid, mis on loodud selleks, et autojuht saaks autos tegeleda ainult liiklemisega, on vaid mannetu abivahend, mille mõju lõpeb samal hetkel, kui inimene murdub.

Ehkki äppidest räägime me ühes oma järgmistest lugudest, soovitame alustada küsimusest: "Mis päriselt juhtub, kui ma mõni aeg nuhvlit ei vaata?".

Ja järgmine küsimus: "Kas mu elu on tõesti nii mõttetu, et ma tahan selle ühe sõnumi vastu vahetada?"

Sitkust ja jõudu!

Delfil on käimas kampaania "Roolis ei loe", mille käigus muudame Eesti teed ohutumaks nii Sinu kui ka kaasliiklejate jaoks. Liitu üleskutsega SIIN. Jaga ka oma mõtteid, mis aitaksid leevendada olukorda, kus inimesed autoroolis telefoni järele haaravad - kirjuta e-posti aadressil rooliseiloe@delfi.ee ja teeme üheskoos Eesti liikluse turvalisemaks!