Kas bussijuhid, kes alles palgatõusu nurusid, hakkavad järsku autobusse roolima tasuta (ehk ilma igasuguse palgata)? Kas Statoil või Neste annetavad vajamineva kütuse? Ning kas Scania kingib linnale kõik vajaminevad sõiduvahendid? Kui neist kasvõi ühe eest peab linn ise maksma, siis tegelikkuses ei ole ju ühistransport tasuta. Selle eest maksavad maksumaksad, sest just nende taskust tuleb raha linnakassasse. Tasuta lõunaid ei ole olemas!

Üleüldse, miks peaks ühistransport olema tasuta? Kas meil on endiselt kommunistlik riik? Millega õigustada seda, et riik võtab ühelt ning annab teisele? Miks peaksin mina maksma teiste inimeste bussipileti eest? Minul, nagu paljudel teistelgi, on liiklemiseks auto. Keegi ei aita maksta minu bensiini, hoolduse, kindlustuse, autopesu, jms. eest. Ma ei tahakski, et keegi seda teeks - ma ei ole kommunist. Kuna minu enda transport on auto omamise näol lahendatud, siis tekib küsimus, et miks mulle tasuta ühistransporti? Miks ma peaksin lisaks auto omamisega kaasnevatele kuludele hakkama ostma ka bussipileteid?

Ühtlasi on mul tekkinud küsimus, et miks just tasuta ühistransport? Miks nende piletite kallale tahetakse minna? Miks ei võimaldata igale pealinlasele hoopis tasuta sissepääsu loomaaeda? Või kinno? Uisutama? Miks on ühistransport olulisem?

Okei, liikumine on äärmiselt tähtis. Samas suudan kohe leida veel olulisemaid asju kui transport. Näiteks toitumine. Kui inimene ei jõua bussipiletit osta, siis saab ta alati minna jala (kes veel ei tea, siis sõiduteede ääres olevad kõrgendatud teed on just mõeldud kõndimiseks). Aega läheb küll rohkem, aga see on ka kõik. Proovigu keegi ilma söömata elada! Niisiis on täis kõht igaljuhul kordi olulisem kui tasuta ühistransport.

Kui meie linnaisad juba kommunismi armastavad, siis miks mitte luua tasuta supiköögid, restoranid või isegi toidukauplused? Võiksime tasuta pakutavate kaupade hulka küll piirata ning jagada vaid kõige elementaarsemaid toiduaineid (juust, sai, vorst ja piim), aga samas kui midagi juba teha, siis peaks seda tegema hästi. Tasuta olgu kõik toiduained (sh. eksootilised ja praegu üsnagi kallid puuviljad - näiteks draakonivili, granaatõun ja mango). Kõike hakkab saama piiramatus koguses ja ilma rahata; tulge ja võtke!

Taaskord võib esitada küsimuse, et miks piirduda ühistranspordi ja toiduainetega? Riided on ka olulised. Alasti liikumisele vaadatakse viltu (kui need mõningad rannad välja jätta), mistõttu peab iga
inimene ostma riideid. Täna on need kohati üsna kallid, seega oleks vägagi teretulnud meie linnaisade otsus hakata jagama tasuta rõivaid.

Nagu toiduainetegagi, hakkab tasuta saama kõike (sh. Armanit ja Guccit). Tasuta hakkavad olema ka eluasemed (nagu ka Internet, digitelevisioon, toasoe ja kõik muu elukohaga kaasnev), meelelahutus (ilma selleta võib langeda tervist kahjustavasse masendusse), mobiiltelefonid (helistama ju peab) ja üleüldse kõik muud kaubad mida rahvas ihaldab. Kõik hakkab olema tasuta!

Kui kõik oleks linnarahvale tasuta, siis üsna pea jõuaksime suure probleemi ette. Mitte ainult ei koliks kõik 7 miljardit inimest Tallinnasse elama ning tekitaks ruumipuuduse (sest ainult rumal jääks Londonisse või Shanghaisse ning maksaks seal elamise eest), vaid meid tabaks sajaprotsendiline tööpuudus. Töötud oleksid kõik - need kes siia alles kolisid ja need kes siin juba olid. Inimesed oleksid töötud seetõttu, et iga viimanegi kui ettevõte läheks pankrotti (ega looks
enam töökohti).

Kui Tallinna Toidupoest saab tasuta toitu, siis milline rumal läheks Selverisse ja maksaks selle eest? Kui mööda linna uhavad tasuta bussid, trammid või trollid, siis milline rumal liikleks autoga? Kogu see kallis bensiin, kindlustus ja hooldus - ei, aitäh! Niisiis kukub automüük nulli ja turult kaovad automüüjad.

Raske on konkureerida tasuta tootega. Oletame, et mul on õmblusfirma ning valmistan T-särke. Mul on ridamisi püsikulusid (elekter, üür, küte, töötajate palgad ning järelmaksuga õmblusmasinad). Mul kulub ka iga T-särgi valmistamiseks raha, sest vajamineva riide pean kusagilt ostma. Oletame, et ühe T-särgi omahind tuleb mul 5 eurot. Kuna igasuguse ettevõtmise eesmärk on teenida kasumit, siis hakkan T-särke müüma 6 euroga. Aga mitte keegi ei osta neid, sest Tallinna Riidepoest saab täpselt samasuguse T-särgi tasuta. Miks peakski keegi maksma toote eest 6 eurot, kui selle saab teisest kohast ilma rahata?

Ettevõtjana ei jääks mul muud valikut kui töötajad lahti lasta ning uksed kinni panna, sest isegi 1 euroga ei ostaks neid särke keegi (mis juba iseenesest muudaks ettevõtmise majanduslikult ebatulusaks). Kuidas peaks üldse keegi konkureerima tasuta tootega? See on võimatu, mistõttu lähekski iga viimanegi kui ettevõte pankrotti. Antud juhul räägitakse küll vaid ühistranspordi tasuta muutmisest, kuid mõte jääb samaks. Kuidas peaksid taksod või muud transpordiga seotud ettevõtted konkureerima? Ilmselgelt tooks tasuta ühistransport kaasa mõningatele ettevõtetele majandusraskuseid või rikuks hinnapoliitikat.

Kahjuks ei oleks täielik tööpuudus meie suurim probleem. Kuna tooted ja teenused on tasuta, siis valivad inimesed olemasolevatest vaid parimad. Täna lähtuvad tarbijad ikkagi hindadest ning enda
majanduslikest võimalustest. Oletame, et ma soovin osta näiteks uut autot. Soovin seda teha seetõttu, et eelmine läks katki. Niisiis lähen autopoodi, vaatan pakutavate masinate hindu ning siis kiikan enda rahakotti. Muidugi tahaksin ma uueks autoks uut Mercedes S65 AMG'd, aga kuna mu rahakott seda ei võimalda, siis valin mõne odavama masina. Näiteks selle mõned aastad vana Honda, millel hinnaks vaid 10,000 eurot.

Vaatame nüüd kõike seda olukorrast kus autosid saaks Tallinna Autopoest tasuta. Seisan taas müügiplatsil ja vaatan pakutavaid mudeleid. Teiste hulgas on ka see 10,000 eurone Honda ning too kallis AMG Mercedes. Millise autoga ma seekord poest lahkuksin? Muidugi Mercedesega, sest see on ju tasuta. Ainult rumal valiks kehvema mudeli.

Pealegi oleksin ma selle Mercedese järgi tulnud kohe kui see esindusse ilmus. Miks oodata ''vana'' auto lagunemist, kui uue saab tasuta ja kohe? See aga tekitaks järjekordse probleemi - nimelt lõppeksid need head Mercedesed üsna pea otsa. Neid ei jõutaks lihtsalt nii palju toota. Inimesed vahetaksid (tegelikult küll tooksid lihtsalt uue lisaks) oma olemasoleva Mercedese täpselt samasuguse Mercedese vastu välja kasvõi sellepärast, et piduriklotsid kulusid ära või auto sai
mustaks.

Miks näha vaeva auto pesemisega, kui lihtsam oleks minna Mercedese esindusse ning sealt uue ja puhta masinaga välja sõita? Täpselt samamoodi oleks kõige muuga. Igal inimesel oleks hoovis 25 Lamborghinit, iga põõsa all vedeleks üks Apple iPad ning naistel oleks magamistoas ämbritega teemantsõrmuseid. Kõik on ju tasuta! Aga need Lamborghinid, iPadid ja teemantsõrmused lõppeksid ühel hetkel otsa, sest vajaminevaid materjale enam ei ole. Kuna mainitud teemantsõrmused oleksid tasuta ning naised veaksid neid endale kilekottidega koju, siis ühel hetkel lõppeksid lihtsalt teemandid otsa. Kui poleks rohkem teemanteid, siis poleks ka enam midagi millest sõrmuseid teha.

Kuna hinnad on vägagi olulised (sh. bussipiletite omad), siis soovitan Tallinna linnaisadel hoiduda nendega mängimisest. Kõige parem oleks lasta hindadel tekkida vabal turul, läbi nõudluse ja pakkumise. Mitte mingil juhul ei tohi pakkuda tooteid või teenuseid ''tasuta.'' Nagu juba alguses mainis, on selle näol tegemist kommunismiga. Nõukogude Liitu mäletate?