Tegu on ülemaalilmse fenomeniga, milles ollakse palju vaimustuses, kuid millesse samaaegselt suhtutakse ka üsna kriitiliselt.

Ei saa jätta tähele panemata kui head vastukaja on saanud Facebooki film. Vaadates IMDB lehekülje top 250 listi, on "Sotsiaalvõrgustik" oma 8,5-se reitinguga jõudnud hindamissüsteemi järgi kuskile keskossa, "Avatari" lähedale. Rotten Tomatoesi leheküljel hinnatakse filmi kriitikute poolt 97% positiivseks, reitinguga 9,1/10. Publiku poolt meeldis see 93%-le hinnanguga 4,3/5. Mõnikord võib muidugi ka pettuda sellistes ülimalt kiidetud filmides, kuid soovitan ise järele vaadata. Ise jäin väga rahule, nii suurepärase treileriga kui ka lõpuks ära nähtud filmiga, mis on nii meelt lahutav, inspireeriv kui ka geniaalne.

Film räägib lühidalt sellest, kuidas loodi selline keskkond nimega Facebook ning kuidas tekkis selle geniaalne idee. Paljud võivad küll kriitiliselt ja skeptiliselt suhtuda sellesse keskkonda, mida ehk ei saagi enam nii väga uueks nimetada, kuna selle alguslugu ulatub juba aastasse 2004 või ka 2003. Ühesõnaga aastasse, kus üliõpilasest programmeerija, kes hiljem leiutas Facebooki, Mark Zuckerberg, lõi esialgu keskkonna nimega Facemash, mida võiks ehk mingil määral võrrelda eestikeelse keskkonnaga Rate.ee.

Analoogia rate.ee-ga on muidugi juhuslik. Facebook ei arenenud tegelikult välja Facemashist ning see on põhjus, miks see ei kasvanud järjekordseks hot-or-not portaaliks. Facebook ei loodud tutvumisportaaliks, vaid pigem keskkonnaks, kus kajastatakse reaalset elu, kus on pea kõik su sõbrad ja tuttavad. Tänu sellele, kui lihtne oli seal inimesi ära tunda, nendega ühendust võtta ning infot jagada, saigi see ülimalt populaarseks. Esialgu küll vaid üliõpilaste seas.

Palju räägitakse Facebooki puhul privaatsusest, andmete turvalisusest ning muudest "agadest," mis on kindlasti probleemideks. Paljusid privaatsusseadeid saab reguleerida ning valik on antud juhul palju mitmekesisem kui Google'i sotsiaalvõrgustikus Orkutis, kuhu hiljuti olevat ka viirused tunginud. Facebooki eesmärk on aga tagada võimalikult turvalist keskkonda, mille serverid ei oleks kunagi maas ning töötaks pidevalt.

Teine asi on muidugi see, kui palju keegi reguleerib neid privaatsusseadeid, kui palju ollakse nendega kursis, kui palju teatakse ohte. Just selliseid, mida leidub igas teiseski veebikeskkonnas. Ning kes arvab, et oskab luua paremat keskkonda, siis miks mitte see püsti panna. Nagu Mark ütles filmis oma vastastele, kes väitsid peale Facebooki leiutamist, et ta oli oma idee neilt varastanud: "Kui te oleksite suutelised Facebooki leiutama, oleksite te seda juba teinud."

Antud teema puhul on raske rääkida eraldi filmist ja keskkonnast, kuna need on ilmselgelt seotud. Siiski, paljud kes ise ei kasuta nimetatud keskkonda, peavad filmi sellegipoolest väga heaks ning isegi suurepäraseks. Selleks, et seda vaatama minna, ei pea kindlasti olema suur Facebooki fänn, vaja pole isegi selle kasutaja olla, et sellest aru saada ning seda nautida. On arvatud sedagi, et pigem inimesed lahkuvad "näoraamatust" pärast selle filmi nägemist. Mõnel juhul võib see küll tõsi olla, kuid ise ma nii pessimistlik ei oleks. Kahtlemata aga annab selle filmi nägemine täpsema pildi sellest keskkonnast ning kahtlemata osad inimesed asuvad seda ka esimest korda kasutama.

Võidakse mõelda ehk niigi, et kuna Facebooki teatakse üsna sõltuvusttekitavana, on parem sellest hoiduda ning seega ka filmist. Ülejäänud suhtuvad sellesse teemasse jällegi suhteliselt ükskõikselt. Ise arvan küll, et tegu on revolutsioonilise arenguga internetimaastikul. Kõik oleneb sellest, kuidas seda kasutada. Vähemalt firmad, kes oskavad sotsiaalmeedia kaudu end turundada, on leidnud, et see on neile kasutoov ning pigem positiivne, kuna info jagamise ning tagasiside on kiire ja instantne. Samuti on võimalik planeerida oma ajakasutust, mis läheb Facebooki kasutamiseks. Arvan, et paljuski on tegu üleliigse hirmu ja kartusega, mis tuleb ignorantsusest ning liigsetest eelarvamustest. Seega on tegu igaühe enda valikuga, mida tuleb aga teha teadlikult ja eelarvamustevabalt.

Küsin ka teistelt lugejatelt, kas olete juba filmi vaatamas käinud või on plaanis minna? Kuidas ja mis meeldis ning mis mitte? Kas kasutasid Facebooki varem ning kas selle filmi nägemine paneb sellesse võrgustikku pigem positiivsemalt või negatiivsemalt suhtuma?