Viimasel ajal on jäänud paratamatult mulje, et ühistranspordi kasutajad või mõni muu kallutatud seltskond on võtnud nõuks võimalikult palju materdada ühistranspordi süsteemi Tallinnas ning samuti sõiduõigust kontrollivaid munitsipaalpolitsei ametnikke. Kuna olen ise väga hästi kursis selle süsteemi tööga ning sõiduõigust kontrollivate ametnike tööga, siis teeb see kajastus mind kurvaks just oma kallutatuse tõttu. Paljudel juhtudel võiks ajakirjanikud ka rohkem süveneda probleemi olemusse või iseseisvalt omale mõned elementaarsed nüansid selgeks teha ja ehk näeksid siis, et kirjeldatud probleem on pastakast välja imetud.

Võtame näiteks siis kohe „Validaatorid läksid rikki - vedas, et mupot ei tulnud“ üllitise. Kahjuks ei ole vist selle loo autor kursis piletisüsteemi mehhanismiga, mida muidu on korduvalt ka selgitatud ajakirjanduse vahendusel. Väide, nagu „süsteemi viga ei takista muposid "rikkujaid" maha tõstmast“, ei ole korrektne. Ilmselgelt autor ei tea, et süsteemi vea puhul, kui validaatorid ei tööta, ei ole mupo ametnikel ka võimalik reisijate sõiduõigust kontrollida. Mupo kontrolörid peavad enne kontrollima asumist sünkroniseerima oma kontrollseadmed ühistranspordis olevate andmebaasidega. Seda tehakse validaatorite kaudu. Kui süsteemis on viga, siis sünkroniseerimist ei toimu ning pole võimalik teostada ka kontrolli ühistranspordis. Seega ei tõsteta kedagi ühistranspordist „süsteemi vea“ esinedes välja.

Või on keegi näinud pilti, kus kontrolörid tulevad ühistransporti ning võtavad suvalistel inimestel kratist kinni ja tõstavad välja? Vaevalt! Seega lugupeetud ühistranspordi kasutaja, kui Te kirjutate mingi arvamusloo lihtsalt kellegi tampimiseks, siis palun tehke faktid endale kõigepealt selgeks, muidu jätate endast lolli mulje!

Teiseks suureks probleemiks on, et inimesed ise on hooletud oma „tasuta“ sõiduõiguse lunastamisel. Täiesti tavaline olukord on, kus ei valideerita oma sõitu. Ometi ei ole see ju mingi kontimurdev ülesanne? Samuti ei ole lapsevanemad kontrollinud üle, kas nende võsukestel on korras õpilaspiletid või lapsuke on kantud Eesti Hariduse Infosüsteemi ( kui see pole tehtud, siis pileti kontrollimisel võib tekkida probleem tasuta sõiduõiguse kuvamisel). Kõik nagu lihtsad asjad, aga millegipärast on lihtsam süüdistada süsteemi üldiselt või siis inimesi, kellele on pandud kohustus süsteemi nõuetekohast kasutamist kontrollida. Üks selline suur skandaal sai agaralt kajastatud eelmisel nädalal leheveergudel, kuigi tegelikkuses mupo ametnikel mingit süüd ei lasunud.

Ma ei väida, et mupo ametnikud ei eksi, ma ei väida, et uus piletisüsteem on eksimatu ja ideaalne. Ei, kaugeltki mitte! Üldiselt olen arvamusel, et kogu „tasuta“ sõiduõigus Tallinnas on ebaõiglane ja vale. Siiski on selline otsus vastu võetud nende inimeste poolt, kes linna juhtima on valitud ja sinna hetkel midagi parata ei saa. See aga ei anna õigust valimatult tampida ja asjatundmatuid artikleid avaldada inimeste kohta, kes lihtsalt teevad oma tööd.

Kolmandaks peaksid ühistranspordi kasutajad aru saama, et „tasuta“ sõit on siiski teatud tingimustel ja nii on ka ta algusest peale mõeldud. Need tingimused on vastavasse määrusesse sisse kirjutatud ning iga ühistranspordi kasutaja peaks olema nendega tutvunud. Kui need tingimused ei ole täidetud, siis on reaalne oht saada väärteokorras karistada. Põhimõtteliselt on see täpselt samamoodi nagu iga teise sotsiaalse toetusega (kirjeldab kõige paremini kogu seda „tasuta“ ühistransporti ), mille saamiseks peavad täidetud olema kindlad tingimused ( loe: olema töötu, invaliid, pensionär jne ). Liiati ei ole see rohelise kaardi soetamine, siis selle viibutamine mõni kord päevas mingi tõsine katsumus. Alternatiiviks oleks olnud jätkata vana rada pidi, aga siis oleks tulnud iga kuu oma rahakotti kergendada mitmekümne euro võrra. Kumb siis nüüd parem on? Aga noh peaasi, et saaks millegi või kellegi kallal viriseda. 


Lõpetuseks loodan, et inimesed on natukene mõistvamad kogu selle süsteemi suhtes ja inimeste, kes on paratamatult osa sellest. Ei ole vaja sappi pritsida ajakirjanduses, kui endal on jäetud pilet valideerimata või kaart soetamata. Ei ole vaja välja elada oma viha inimeste peale, kelle kohustus on sõiduõigust kontrollida. Tehke endale elementaarsed nõuded „tasuta“ ühistranspordi kasutamiseks selgeks ning olen üsna kindel, et saate muretult oma sõidud sõidetud.

Ja kui tõepoolest esineb mingeid kitsaskohti süsteemis, siis nende lahendamiseks on võimalik pöörduda vastavatesse asutustesse. Eks aeg näitab, mis kogu sellest „tasuta“ sõidu ettevõtmisest saab, sest praegu on vara mingit hinnangut anda. Õigemini paaril lähiaastal on liiga vara hinnangut anda, kuid kindlasti ei ole see ära teeninud asjatundmatut tampimist inimeste poolt, kellele see kõige rohkem kasu toob! Ehk teie, kallid muidusõitjad!