Kui just mitte arvestada tudengite protesti selle vastu, et piletihinnad hakkavad olema erinevad tallinnasse sissekirjutatud ja väljastpoolt tulnud sõitjatele. Et just tudengitel tihtigi on sissekirjutus Tallinnast väljas, siis puudutaski see neid kõige valusamalt. Tudengite proteste eirati ja erinevad hinnad kehtestati. Teate, need erinevad hinnad on nõmedad. Ühistranspordi üks pointe peaks olema see, et autosid ei tulvaks linnasüdamesse liiga palju. Kes tuleb Tallinna mujalt, tuleb ikka päris tihti oma autoga. Oleks ju ilus idee, jätta auto kusagile äärelinna parklasse ja sõita ringi ühistranspordiga, aga mis peaks küll inimest selleks motiveerima, kui sõidusoodustusi jagatakse sissekirjutuse alusel? 

Hindade tõstmisele lisaks on aga Tallinna ühistransporti pidevalt "optimeeritud" ehk otse välja öeldes - graafikuid harvendatud. Eriti just äärelinnajagudes on ühendus kesklinnaga paljudes kohtades märgatavalt halvenenud. Bussid-trollid on tipptundidel masendavalt täis ning järgmist ootama jäädes ei jõua sa lihtsalt õigeks ajaks tööle ega kooli. Õhtupoolsematel aegadel aga lisavad ühistranspordi muudele võludele veel oma osa kodutud, kes, kas joobnuna, haisvana, või mõlemal viisil häiriva elemendina kaaskodanike sõidule elamusi lisavad. Ütlematagi selge, et kodutud piletiraha ei maksa ja nii on kontrolli tulek sellistel puhkudel kergenduseks - haisev kaasreisija toimetatakse kontrollide abiga enamasti välja.

Nüüd aga on plaanis Tallinna ühistransport kõigile tasuta kasutamiseks teha - vabandust, mitte kõigile, vaid neile, kel sissekirjutus Tallinnas. Tundub kena idee? Kas ikka tegelikult on...

Tasuta lõunaid pole olemas. Ühtede tasuta reisi peavad teised kinni maksma, mh Tallinna lähiümbruse elanikud, kel töö- ja õppimiskoht linnas. Teiseks võetakse sellise populistliku otsuse eluviimiseks ilmselgelt raha mujalt lihtsalt vähemaks - ja kuna  Tallinna TV näikse olevat püha lehm, mida keegi ei puutu, siis võetakse see raha kardetavalt ära väetimatelt. Ehk sealt, kus seda niigi napib. Teiseks kaoks igasugune arvestatav seos reisijate tegelike vajaduste ja sõidugraafikute paikapanijate vahel. Ning kui raha hakkab jälle nappima, on ju nii lihtne kusagilt mõni buss-troll-tramm kokkuhoiu nimel vahelt ära võtta, jättes nii ausad kodanikud suluseisu. Kolmandaks, kuna jänese tiitel kaob käibelt, muutuvad ühissõidukid senisest tublisti enam kodutute varjupaikadeks. Einoh... pealinna autostumisele annab selline käitumine ilmselgelt hoogu takka. Kui ikka lapsevanemal on auto olemas, siis pärast uue korra kehtestamist ei lase ta oma lapsel enam täiskustud ja kahtlase vaimse tasakaaluga isikutega samas transpordis üksi kooli ja koolist koju sõita, pigem tuleb pool tundi varem kodunt välja ja sitsib kogu perega ummikutes. Ja kel veel autot ei ole, see selle endale nüüd, kui vähegi võimalik, ka ostab.

Juba küsitluse läbiviimiseks korraldatud raha eest oleks saanud remontida mitu lasteaeda, ehitada ja käigus hoida mitu kodutute varjupaika või remontida haledas olukorras olevaid autoteid. Tallinna linnavalitsus raiskab oma raha, nagu kasvaks see puu otsas... Kui kasvabki - miks te lihtsalt ei alanda piletite hindu? Või laske tasuta sõita näiteks õpilastel, kõigil õpilastel, sõltumata sissekirjutusest. Õpilaspileti alusel. Nendel on seda ju kõige rohkem vaja. Ja see oleks õiglane ning hea ja aitaks ka autostumist vähendada. Aga niisugust ideed ei käi välja mitte ükski otsustaja.

Rahva raha järjepanu rämeda populismi peale kulutamine on kurjast mis kurjast. Aga kui see midagi loeb, siis - mina, tallinlane, kavatsen seda ära kasutades seekord hääletada praegu planeeritava ühistranspordikorralduse vastu.