Mul on vägagi säästlik auto, reklaammaterjalides lubatakse keskmiseks kütusekuluks 4,9 l, kuid ise olen Lõuna-Eesti teedel saanud suvisel ajal, kui kliimaseade töötab, 5,5 l. Seegi on väga hea tulemus ja täidetud on ka Rõivase soovitatud peamine ja ainus abinõu, kuidas kütuseaktsiisi tõus üle elada. Kütusehindade puhul kasutan arvutamisel hetkel kehtivaid hindasid. Kuigi on äärmiselt ebatõenäoline, et nende juurdehindlus või maailmaturuhinnad püsivad samasugused ka nelja aasta pärast. Pigem on palju tõenäolisem see, et Keskerakonnast saab rahva rahaga ausalt ümber käiv ja Eesti iseseisvuse eest seisev erakond või hakkab enne Ligi teiste arvamust kuulama ja sellega arvestama. Samuti on üheks eelduseks, et lõunanaabrite riigijuhid ei lükka Eesti broilerikasvatuse helgemate nuumikute kombel oma käsi küünarnukini rahva taskusse, et sealt aktsiisitõusuga viimanegi sent kätte saada. Kuid allolev arvutus peaks jääma suures osas kehtima ka siis, kui maailmaturuhinnad kasvavad, sest need kasvavad sellisel juhul mõlemas riigis, ja Lätis ei muudeta aktsiisi ega käibemaksu suuremaks. Samuti on eelduseks, et mul on paagis tanklasse jõudmiseks vajalik kütusekogus olemas.

Edasi -  Lätis asub minule lähim tankla Alūksne linnas, mis jääb minu koduväravast 79 km kaugusele. Arvutuse lihtsuse huvides kasutan ümmargust 80 km. Seega edasi-tagasi sõit tanklasse tähendaks 160 km pikkust teekonda. Kuna tee Alūksnesse on üldjoontes sirge ja talutava kattega maantee, arvestan kütusekuluks 5,7 l/100 km. Seega kuluks mul pelgalt Lätimaal tankimas käimisele 9,12 l kütust.

Minule lähim tankla Eestis asub Võrus ja edasi-tagasi sõit sinna võtab paagist kokku ca. 1,6 l. Auto bensiinipaak mahutab 45 l. Seega kasutatavat bensiini jääb 43,4 l.

Hetkel on Eesti ja Läti kütusehinnad põhimõtteliselt ühesugused. Kasutan arvutuse lihtsuse huvides hinnana 1,2 eurot liiter. Seega nelja aasta pärast, kui baashind püsib sama, maksab Lätis kütus ikka 1,2 eurot liiter ja Eestis tõuseb see 1,48 euroni liitrilt (Olerexi arvutus).

Jõuame nüüd vaikselt tuumani. Nelja aasta pärast maksab Võrust ostes paagitäis bensiini 66,60 eurot (45 x 1,48). Sellest kasutatavat bensiini jääb 43,4 l, sest Võrus tankimas käies kulub autol 1,6 l. Sama koguse kasutatava bensiini saamiseks pean ma ostma Alūksne tanklast 52,52 l bensiini (43,4 l + tanklasse sõiduks kuluv 9,12 l). 52,52 l bensiini läheb Alūksnes maksma  63,02 eurot (52,52 x 1,2). Seega juba väikese 10 l bensiinikanistri kaasa võtmisel (sest paaki saab mahutada 45 l) võidan sama kasuliku bensiinikoguse juures rahaliselt 3,58 eurot. Loomulikult ei hakkaks ma käima Lätimaal ainult ühte paagitäit korraga ostmas, sest käik sealsesse tanklasse võtaks aega ligikaudu 2 tundi. Mõistlik on võtta kaasa suurem lisakanister või isegi mitu, et neid 2-tunniseid käike oleks vähem, ja võit on veelgi märgatavam. Kui juba minul on kasulikum käia 80 km kaugusel väikeses koguses bensiini ostmas, siis, mis rääkida enam nendest, kes elavad Võru linnas või sellest veelgi enam lõunas või kas üldse mõni veoettevõte enam Eesti tanklates kavatseb tankida. 

Tundub, et Võru ja Valga tanklad võivad pärast aktsiisitõusu üldse tuled kustutada ja uksed lukku keerata ning töötajad töötukassa sappa saata.