Jättes kõrvale asja statistilise poole, mis ebamugavalt üritab jälgida inimeste liikumist, tekib küsimus, milleks seda musta plönni sinna vaja on? Tallinlased tulevad uksest sisse ja registreerivad oma kaardikese, ülejäänud sisenevad esiuksest ja ostavad juhilt pileti - nii tore ju! Vastupidi, täielik absurd!

Esiteks avab peatuses buss kõik uksed ja inimesed ronivad peale igast uksest, kaardiga tallinlane registreerib oma sisenemise, kui ta soovib, et tema liikumine oleks jälgitav, ilma kaardita tegelane ronib samuti peale ja ei tee midagi. Sama lugu nagu kompostriga - kel oli pilet, augustas selle, kel polnud, ei lasknud asjast end häirida ja sõitis ilma. Sisuliselt vahetatakse komposter välja musta elektroonilise karbi vastu ja kõik. Järgmiseks võiks heietada, et "parema teeninduse ja sõitja mugavuse huvides" paigaldada kiibilugeja ühissõiduki esiotsa nagu seda kompostritega tehti. Reaalselt muudab see sõitmise kordi ebamugavamaks ja põhjustab asjatut trügimist ja kaassõitjate häirimist.

Teiseks põhjuseks on asjaolu, mis kommentaariumitestki palju läbi jooksnud. Sõidukijuht on ikkagi eelkõige juht, kes vastutab oma trantspordivahendi turvalise liiklemise eest tagades sel viisil ka reisijate liiklusohutuse ning peatumine seal, kus vaja. Juht ei suuda füüsiliselt teenindada kliente, kes soovivad piletit lunastada ja samaaegselt ka graafikus püsida. See on ebamugav reisijale ning sõidukijuhile.

Artikli "Tallinna bussidesse alustati kiipmasinate paigaldamist" asjaliku info põhjal võib öelda, et juurutatav süsteem on ebaratsionaalne ja läbimõtlematu, reaalselt sama (mitte) toimiv kui praegune piletisüsteem, jäneste seisukohalt vähemalt. Tekib mulje, et keegi on sellise korraldusega ja süsteemiarendusega leidnud rahakantimise allika.

Toon siinkohal oma visiooni, kuidas asi võiks toimida. ID piletite süsteem teeb praegu vahet tallinlasel ja mittetallinlasel, piletihinnad on ju erinevad. Seega võiks pilet.ee keskkonnas Tallinna ühissõiduki kuukaart maksta 0 eurot ja mittetallinlasele siis vastava summa. Tallinlane peaks lihtsalt pilet.ee keskkonda sisse logima ja lunastama nn nullpileti. Sel juhul on ID-kaardi alusel kontrollitav, kas sõitjal on pilet või mitte, paljastamata isegi seda, kas sõitja on tallinlane või mitte.

Mis puutub paberkandjal pileti kaotamist, siis kindlasti on trüki, disaini ja levituskulusid silmas pidades tegemist ratsionaalse mõttega. Analoogpilet vajab lahendust. Selleks näeksin kaht põhimõttelist viisi, mõlemal on omad miinused. Teoreetiliselt oleks esimeseks viisiks mobiilipõhisus. Pilet lunastatakse mobiiliga ja kontrollile näidatakse ette SMS, mis tõendab pileti kehtivust. Sel puhul ei tekiks välismaa kodanikul probleeme mobiiliga pileti ostmisel. Teine teoreetiline võimalus oleks ühissõidukeisse paigaldada piletiautomaadid. Inimene sisestab mündi ja printer prindib paberi välja, pilet kehtiks ühe tunni ja piletil oleks ostmis kellaaeg.

Kulla logistikud- transpordiametnikud, selle asemel, et igasugust jama välja mõelda ja inimeste peal katsetada, mõelge välja midagi efektiivset ja ratsionaalselt toimivat. Igasugune süsteemiarendus maksab raha ja see raha tuleb rahva taskust, seega mõelge hästi läbi, mida te teete, et ennetada käte laiutamist ja loiu nentimist: "Ei tulnudki välja!"