DELFI - Värsked uudised Eestist ja välismaalt

Saada meile lugu, pilt või video siit!

Rahva hääl on rahvaajakirjandus – seda kõige paremas ja sügavamas tähenduses! Siia saavad kirjutada ja oma pilte/videosid saata kõik, kel teistega midagi jagada.

Kuidas absurdne turvakontroll lennujaamades välja kujunes?

 (24)
Avalda arvamust!
Röntgenskanner lennujaamas on täielik lollus?
Röntgenskanner lennujaamas on täielik lollus?AFP/Scanpix

Kõik algas lennujaamades paigutatud tavalistest turvameestest, kelle ülesanne oli hurjutada kurikaelu lennukite kaaperdamise mõtetest loobuma. See oli 1930ndail. Läbiotsimise-laadne kontroll viidi sisse alles 1950ndail.

Kui USAs kaaperdati esimene reisilennuk 1931. aastal, siis 1969. a. oli kaaperdamisi juba rekordiline arv – tervelt 82! Esimene terrorirünnak sai ohvriks 1976. a. Kuubale lennanud aeroplaani, milles hukkus 73 inimest, kirjutab Gizmodo. Just selle intsidendi järgselt hakkasid vähemasti USA lennujaamad inimesi metallidetektoritega kontrollima, nende pagasit röntgenaparaatidest läbi liigutama ning vajadusel reisijaid koguni käsitsi läbi otsima.

1980ndail lisandusid turvakontrolli buketti narkokoerad. Peale rünnakut New Yorgi kaksiktornidele toimus aga mäletatavasti murrang, mis lennukiga reisimise tõeliseks kadalipuks ja absurditsirkuseks muutis. Enam ei tohi pardale võtta ka kõige pisemat metallist noapoisikest. Esialgu keelati koguni küünetangid, ent nüüdseks on nende suhtes leebutud.

Kuidas oled sina rahul lennujaamades viljeletava turvakontrolliga? On see absurdne ja liig, mis liig või on seda siiski tarvis? Kirjuta sellest kommentaariumis!

Novembris 2001 loodi TSA ehk Transportationsecurity Administration. Selle rakukese viimane leiutis on terveid inimesi röntgenskanneeriv putka, mis paneb reisijad lihtsalt piinlikku olukorda. USAs tuli seni lihtsalt jalanõud jalast ära võtta, et needki röntgenist läbi lasta, ent nüüd vaadatakse otse inimeste riiete alla.

Seotud lood:

Palitute ning jakkidega ei saanud enam turvakontrollist läbi alates 2004. aastast. Need tuli seljast maha koorida ja skännerisse asetada. Samast ajast võeti kasutusele ka nn. mustad nimekirjad, kuhu märgiti kahtlaste isikute nimed ning keelati neid ühegi lennuki pardale laskmast. Vähemasti USAs. Kuna inimestele on sageli samasugused nimed, on sellest kõigest ka päris palju jama sündinud. Näiteks avastas senaator Ted Kennedy oma nime mustast nimekirjast jne. jne.

Uuringute kohaselt oli karmide ja absurdsete turvakontrollide vastu vaid veerand reisijaist. Niisiis neid nõudeid karmistati veelgi. 2006. aastast peale kehtivad piirangud pardale veetavate vedelike suhtes. Ent kui 2009. a. jõulude ajal õnnestus ühel terroristil aluspükstesse peidetuna pomm siiski lennukisse toimetada, hakati hauduma plaani tervet keha paljastavast masinast.

USA on neile kulutanud juba 40 miljardit dollarit, nende tehtud alastipilte on lekkinud interneti sadakond ning keegi ei oska öelda, kas taolisel alandamisel on ka mingit reaalset kasu. Võit on tõenäoliselt pigem terroristide poolel, kes kogu seda komejanti pealt vaadates pihku itsitada võivad.

Jälgi Forte autouudiseid ka Twitteris!

Oma sõiduki müügikuulutus pane portaali MÜÜ! Kuulutuse lisamine on tasuta!

Kasutad reklaamiblokeerijat.

Sisu mugavamaks tarbimiseks
telli Delfi Kogupakett või reklaamivaba pakett.

Kogupakett
1€ / kuus*
Sisaldab 11 Eesti tippväljaande tasulist sisu, vähem bännerreklaame, saad jagada kuni 4 kasutajaga.
* Esimene kuu 1 €, edasi 9,99 €
Reklaamivaba pakett
2,99€ / kuus
Saad lugeda tasuta sisu ilma bännerreklaamideta. Ei sisalda tasulise sisu lugemisõigust.
 
Lisan erandi. Vaata AdBlock juhist siit
ja AdBlock Plus juhist siit.
Mõistame, et käid meie juures uudiseid lugemas, mitte reklaame vaatamas. Reklaamidest sõltub meie sissetulek ja see võimaldab meil pakkuda sulle soodsalt head ajakirjandust.