Eestisse on jäänud suurima elanikkonna grupina vanadus-ja töövõimetuspensionäride grupp üle 400 000 inimesega, kes neelab riigi eelarvest 40-50% (olenevalt kas arvata eelarvesse välisabi või mitte) ja seega võimalust pensionide suurendamiseks ei kujune (tsipa võib leevendada perspektiivis pensionifondidest tulevate väljamaksete arvelt) ja kui siia lisada ETV saatest "Vabariigi kodanikud " esinenud teadlane Uudelepp, kes kinnitas, et peale püsikulude maha arvamist eelarvest jääb riigi suutlikkuse arendamiseks üksnes 10% eelarvest siis siit järeldub kuivõrd eluliselt on vajalik välisabi Brüsselist. Mida rohkem, seda parem, aga seda ei määra Eesti ja siit tulenev ebakindlus.

On selge et sellise eelarve kohta tahaks kuulata midagi kindlamat ja milliseid abinõusid võetakse ette tulude poole suurendamiseks ja kulude vähendamiseks (haldusreform jne.) rahandusminister Ligilt, aga Ligi selle asemel sekkub erakonna liikmete omavahelisesse arveteõiendamisesse. Seega lähitulevikus siit midagi ilmselt ei tule. Sellele viitavad ka tühjad Riigikogu saalid. Kirjutama sundis aga viimaste päevade avalikku arvamust esindavate ajakirjanike Muuli "Olukorrast Eestis "(Vikerraadio) ja Toometi ja kaaslaste esinemisest "Majandusfoorum" (Kuku) suust pakutu: unustage elamislubade skandaal ja tuleb leppida, Eesti peab hakkama sisse tooma rahvast kolmandatest riikidest - venelasi, valgevenelasi, ukrainlasi.

Jätame siinkohal ja antud kontekstis rahvuse küsimuse ja jääme ikka selle sisulise küsimuse juurde - kas ja miks peab lahkuma Eestist?

Kinnitan veelkord, et ei puuduta rahvuse küsimust ja kuna elan Rootsis siis olgu öeldud: samas trepikojas elab iraanlane, hambaarst on tšehh, perearst itaallane, naabriteks rootslased jne.

Mis ikkagi toimus elamislubadega? Elamisload anti välja alusel, et Eestisse tuleb ärimees ja avab siin ettevõtte või on juba tegutsev Eestis toimivas ettevõttes ja seega loob töökohad nendele, kes praegu on sundolukorras lahkunud või lahkumas Eestist.

Selline ärimees ei tule nutsakas raha kilekotis, ei registreeri fiktiivselt 140. isikuna kuskile ühiskorterisse jne. vaid tuleb ja tutvustab oma äriideed ja oma ettevõtet, käivad läbirääkimised vähemalt valitsuse kantslerite tasemel jne.

Aga just nagu ei tohi, just nii läks ehk majandusminister Partsil ei ole ette näidata ühtegi ettevõtet ega töökohta elamisloa saanud ärimehelt, kuni selleni, et need elavad isikud ise on ju ka kadunud. Seega see elamislubade taotlemine ja ka andmine ei olnud töökohtade loomise eesmärgil, vaid see oli elamislubadega äritsemine ja seega vabandage - sülitati näkku nendele pendeldajatele ja töökohta otsijatele.

Kas võib juhtuda ebaseaduslikkust asjajamises? Jah, kui asi puudutaks kahte afgaani võltsitud passiga või althõlma antud 1-2 isikule elamisluba valede andmete alusel, aga mitte spetsiaalsel alusel - äritegevuse avamise alusel ja nii suures haardes ja ministrite osavõtul. Ka migratsiooni- ja kodakondsuseameti ametnikud on siia ajani karistamata valesti antud lubade eest.

Mida pakutakse nüüd? Toome siia tööjõu kolmandatest riikidest. See tundub mingi paanikas tehtud lahendusega: esiteks, miks peaks Soome, Rootsi investor tulema rajama siia ettevõtet ja siis kilekotiga ringi jooksma ja bürokraatiaga võitlema, et ettevõttesse saaks vajaliku tööjõu toomiseks loa Eesti valitsuselt? Ettevõtteid rajatakse ikka eeskätt olemasolevale tööjõule.

Teiseks, kui nüüd paegune Eesti valitsus peaks välja tulema, et teised EL liikmesmaad ei võta neid kodanikke sealt valitud kolmandatest riikidest aga meie võtame - no kuulge! Ei taha puudutada neid julgeoleku seisukohalt kahtlasi kodanikke. Kodanik saab elamisloa sinna, kuhu ta läheb elama ja töötama või avab oma firma ja see peab olema kontrolli all.

Kus on lahendus? Ei kuskil mujal kui sellel lahkujal või pendeldajal tuleb esitada küsimus Soome tööjõu- või majandusministrile: palju eestlasi võtad veel tööle ja vastavalt saadud vastusele tuleb ka siis tegutseda.