Haabersti elanikud on mitmendat päeva kurtnud mulle, et Tallinnas on levimas müüt sellest, kuidas mitmed meie linnaosa piirkonnad on kaetud suurepärase transpordivõrgustikuga ega vaja praktiliselt üldse ühistransporti. Argipäeva reaalsus kummutab selle arusaama, sest Haabersti ühistranspordi ebaefektiivsust ja hõredust ilmestab hästi Kakumäe näide, kus tervet asumit teenindab piltlikult öeldes vaid üks ja pool bussi, sest bussid 21, 21A ja 21B sõidavad üksteise järel sama trajektoori. Esimene ja viimane neist kolmest alustavad reisijate vedamist Balti jaamast ja teine Õismäelt.

Buss 21B ei kvalifitseeru aga mitte mingil moel normaalseks Haabersti liinibussiks, sest nädala jooksul sõidab see liin vaid 10 korda! Parem seis ei ole ka buss 21A osas, mis sõidab reeglina kord tunnis ja väga harva ka kaks korda tunnis, ent mitte enam kui 10 korda nädala jooksul. Ilmselgelt oleks mõttekam kaotada ära dubleeriv buss 21B ja panna korralikult tööle buss 21A, mis võiks mõlemad asumid lõpuks ometi ühendada korrapärase graafikuga.

Teine ja sisulisem probleem ilmneb, kui hakata lähemalt uurima Kakumäe busside trajektoore, mis ei vasta kohalike elanike vajadustele ega arvesta ka nende paiknemist. Viimane on aastate jooksul oluliselt muutunud! Täna on olukord, kus buss 21 toob reisijad kesklinnast Kakumäele selleks, et paljud neist saaksid ümberistuda buss 21A peale, mis neid viiks edasi Kakumäe poolsaare tipu poole, kus teatavasti elab ka palju inimesi. Selle asemel keerab buss 21 tagasi Landi peatuses ja liinile on toodud fantoombuss 21A, mis võiks sõita oluliselt tihedama graafiku ja parema trajektooriga kui praegu. Probleemi saaks likvideerida, kui buss 21 suunata 21B liini sõitma ja lisada ümberpööramine poolsaare tippu, mis pikendaks liini peale Landi peatust kolme lisapeatuse võrra. Praegu sõidabki buss 21A rohkem tühjalt koos teise liiniga nende kolme lisapeatuse vahet.

Mis puutub marsruuttaksoga sõitmisse, siis oleks selle propageerijalt huvitav kuulda, mis numbriga küll on seal võimalik liigelda kui ühtegi liini seda asumit täna enam teeninda. Veel mõned aastad tagasi oli see tõesti olemas ja väljus Tallinna kaubamaja eest. Samuti läbis Kakumäed ka Tabasalu liin, aga sedagi pole enam ammu. Need, kes Haaberstis ise ei ela või ei suuda linnaosas orienteeruda, siis proovige ise järele, kui jalutada tuleks 5 kilomeetrit pimedal ja külmal ajal. Võttes arvesse Eesti kliimat, võiks eeldada, et seda jalutust võib vahel ka vihm või lumi saata. Pole eriline ime, et paljud pered on sunnitud omama autot, et pääseda ligi nii eluks vajalikele teenustele kui ka tööle.

Olen arvamusel, et paljud Kakumäe elanikud kasutaksid meeleldi ühistransporti ja loobuksid auto kasutamisest, kui on näha selle selge eelis. Samuti aitab see ka inimeste sissetulekuid suurendada, sest siis puudub vajadus kütuse ja teiste autoga kaasnevate kulutuste ees. Perspektiivis on ka liiklusummikute vähenemine, kui bussiliiklus võidab juurde reisijaid, kes jätaksid autod koju. Aga kui busside vahe on pool tundi kuni tund aega ja inimene lihtsalt ei jõua eelmisele bussile, siis mis erilisi võimalusi see elanikule järgi jätab?