See on konkreetne seisukoht-tähelepanujuhtimine ühele LÜNGALE, või täpsemini öeldes - ÜHEKÜLGSUSELE, mis valitseb meie nn. "liikluskultuurialases kasvatuses". Et see "laialdaste masside kasvatus" käib ikka endiselt nõukaaegselt - kampaaniate vormis, pole vääri mainimistki. Kord on "Lase inimene üle tee", siis - lihtsalt "Sebra", kooliaasta algul ikka "Helkur külge", sügis-talviti - "Tee end nähtavaks" jne. Kõik see on muidugi ALATI aktuaalne, kuid on teisigi teemasid, mida pole üldse käsitletud. Võtan üles ühe sellise, mis samuti puudutab kõiki liikluses osalejäid: jalakäijaid, autojuhte, jalgrattureid, rulluisutajaid, mopeedijuhte ja miks mitte ka rulaharrastajaid! Seega - kõiki ja kõike, mis "seotud" mõistega JALGRATTA TEE.

Kõige lihtsam näide: jalgrattatee, mille ette on ülesseatud samanimeline liiklusmärk "Jalgrattatee". Kui on tegemist "jalgrattaga ja mopeediga liiklemiseks ettenähtud teeosa või sama otstarbega omaette teega", siis oleks kõik nagu selge: jalakäiatel sellele teeosale/teele asja pole. Kuid siiski... Üks aspekt, minu teada, pole siiamaani üleüldse lahtiräägitud - kumba "rühma" rulluisutajad/rulasõitjad kuuluvad? Või siis rulluiskudel hoogsalt lapsevankrit lükkav emme või issi?

Kui on tegemist sellise "jalgrattaga ja mopeediga liiklemiseks ettenähtud TEEOSAga", mille ette on seatud liiklusmärk 435 "Jalgratta- ja kõnnitee", kus need kaks kasutajat - jalakäijad ning "jalgrattur" - on kujutatud "teine teise kohal" ehk siis mõlemad kasutajad on oma õigustes absoluutselt võrdsed - samuti küsimusi ei tekki, kui vaid vastastikku viisakust jatkuks... "Lahkhelid" tekkivad siis, kui on tegemist sama märgi "Jalgratta- ja kõnnitee" versioonidega 433 ja 434, millel kujutatud jalakäijad ning jalgratas on teine teisel pool eraldusjoont.

Enda kogemustest: jalakäiad, kes ei jälgi liiklusmärke ja/või teemärgistust üldse (ilmselt ei oma sellist "harjumust", kuna elus ei puutu kokku mis tahes liiki liiklusvahendite juhtimisega), jalutavad suvalisel tee poolel, isegi siis, kui teepinnale on kantud selgelt nähtav vastav eraldusjoonega ja piktogrammidega märgistus!). Korra pidi asi peaaegu käsikähmluseni minema, kui üks seltskond, mis liikus viiekesi REAS(!) "servast serva" teed sulgedes, püüdis mulle kui jalgratturile selgeks teha, et see on kõnnitee ja mina sõitku mujal!

Sellistest asjadest nagu TÄHELEPANELIKKUS  kaasliiklejate suhtes peaks aeg-ajalt inimestele rääkima: olge ALATI  JA  IGAL POOL liikluses VASTASTIKKU TÄHELEPANELIKUD JA VIISAKAD! Ja Eestis on parempoolne liiklus, seega – ka kõnniteel peaks võimalikult (kui just veelombid ei takista) paremat poolt hoidma!

Samasse "ruubriiki" kuuluks ka lahtirääkimine: kummal pool "eraldusjoont" peaks siis sõitma rulluisutajad? On nad siis jalakäijad või mitte - et ei tekkiks kahtepidist arvamust ja kõhklusi! Selgust on vaja!

Jalakäia suhtes on uisutaja/rulataja  palju kiirem liikuja, seega - "ohtlikum" osapool;

teisalt aga - jalgratturi jaoks on ta omakorda aeglasevõitu ning seetõttu samuti ohtlik, eriti kui ta ettearvamatult "ujub" eraldatud "real"servast serva ja tihtipeale ka ei kuule, mis toimub tema taga (kõrvaklapid peas!). Suu ei pruugi olla, aga  silmad ja  sic! -  kõrvad  P E A V A D  olema lahti, märkamaks õigeaegselt ümberringi toimuvat! (...ja kui soovite - "laiemalt": et keegi selja tagant ootamatult nuiaga pähe ei virutaks!).

Ja veel: kui sellel jalgrattateel sõidab "kirjade järgi" küll mopeed, aga mis arendab kiirust 70-80 km/h? On´s see normaalne ("sekka" veel mõni lapsevankriga "eksinud" jalakäija)???

Veel üks konkreetne näide elust endast: paljudes kohtades, kus jalgrattatee ristub "päris" sõiduteega, on üleval - ma nimetaksin neid – "mini liiklusmärgid" (mõõdult palju väiksemad kui need, mis autojuhtidele mõeldud) "Anna teed", mille all kombineeritult lisatahvel "jalgratas". Suunatud on nad jalgrattal liikuja poole. Paljud jalgratturid aga ei tee sellest märgikombinatsioonist väljagi. Küsisin paarilt sama teed minuga sõitvalt näitsikult: mida see märk peaks nende arust tähendama?

Arvamused läksid lahku! Üks piigadest arvas, et selles kohas peab olema eriti ettevaatlik (alati õige muidugi!) ja andma teed vasakult / paremalt lähenevale autole, teine aga, et kuna ta liigub mööda tähistatud jalgratta teed, siis selles kohas on temal eesõigus sõidutee ületamiseks... Kommentaar on vist liigne.

Ja veel elementaarsest: kummalt poolt mööduda vastutulijast kitsal teelõigul? Come on!!! Hetkel ja praegu liigume me siin, mitte uduses Albionis, ja meil kehtib parempoolne liiklus! Milleks siis veel kõhklused? Kui otse "mööda sirget" ei saa, tuleb hoida paremat kätt.

Selliseid pisikesi "noppeid" siis ühelt vabaaja jalgrattasõbralt, muidu aktiivselt jalakäialt ja automobilistilt.

Võin kihla vedada: üheksa inimest kümnest, kes pole kunagi taotlenud mingi sõiduvahendi juhtimise lube, ei tea liikluseeskirjadest suurt midagi ja kunagi ei jälgi ülesseatud liiklusmärke, eriti neid mis seatud kõnniteede äärde, isegi teekattel olevat märgistust, kus on selgelt tõmmatud joon, milline pool on mõeldud jalakäijatele ja kummal pool peaksid sõita ratturid, ei tee märkamagi.