Alguses maksame, et iga hinna eest fänne ja laike koguda, sest sellest on saanud justkui mõõdupuu, mille järgi toodet või teenust hinnatakse. Tundub nagu mõistlik investeering – laseme page promote'il paar kuud tiksuda, kogume laike ja siis hakkame neile müüma, müüma, müüma ja müük lendab läbi katuste!

Nüüd tulebki see koht, kus esimest korda vastu näppe saad. Facebook tahab, et maksaksid kaks korda sama asja eest: esmalt kogud lehele fänne makstes selle eest ja seejärel hakkad omakorda maksma iga kampaania, postituse ja reklaami eest, et inimesteni jõuda. Nagu ostaksid auto kohe välja ja siis hakkaksid veel iga kuu liisingut ka maksma. Nõiaring.

Kui esimesed kriitilised paar tuhat laiki käes, eeldatakse automaatselt, et kõik postitused jõuavad nende 2000-3000 fännini. Ei jõua! Pole kunagi jõudnudki. Kui kaks aastat tagasi jäi organic reach umbes 5%-15% vahemikku, siis täna on see kukkunud 2% juurde ja jätkab langemist.

Aga kuidas nii? Nad on ju sinu fännid? Inimesed, kellele meeldib see, mida nad on laikinud. Nad on olemas, kuid ei näe ega kuule sind. Tavakasutajatele on see hea uudis, sest tegelikult ei külasta keegi Facebooki selleks, et sealt midagi osta. Tullakse sõprade-tuttavatega suhtlema ja meelelahtust otsima. Kommenteeritakse pilte, jagatakse mõtteid, vaadatakse videoid ja soovitakse sünnipäevaks õnne. Sekka mõned uudised ja teadaanded.

Keri oma tänast uudistevoogu allapoole ja vaata postitusi korraks teise pilguga. Mitut ettevõtte postitust sa nende hulgas näed? Mõnda üksikut, eksole? Erandiks on siin viral videod, naljapildid, pomm-uudised ja muu meelelahutus. Nende engagement on kõrge ja Facebookile see meeldib.

Ainult kvaliteetne sisu pääseb Edge Rank algoritmide väravate vahelt ilma maksmata kasutajate uudisvoogu. Kõik mis on jama, jääb maha ja on homme ajalugu.

Järgmine kategooria, mida näed on sponsored postitused, kuna mõni sõber on mingit lehekülge laikinud. Need on makstud ehk võimendatud postitused. Pärast börsile minekut on Facebookil vaja aktsionäridele raha teenida. Nad tahavad näha kasumit. Morsipidu on läbi. Shit just got real. Tasuta lõunad on läbi ja tasuta näiv Facebook on muutumas tasuliseks.

Ja see pole veel kõik: "Facebook teatas läinud nädalal, et muudab taas kord enda uudisvoo algoritmi, mis muudab mittemakstud postituste jõudmise fännideni veelgi keerulisemaks," vahendab Äripäev.

Millised on siis tänased võimalused?

1. Toota ülivinget ja haaravat sisu, mis levib nagu kulutuli, sest see on lihtsalt nii hea, et kõik tahavad seda laikida ja jagada. Ülivinge sisu loomisega on aga see häda, et seda võluretsepti pole isegi mitte Chuck Norrisel. See nõuab järjepidevat tööd, palju nutikust, loovust ja katsetamist.

2. Jätkata iga postituse raha eest boostimist, et oma fännide ja nende sõpradeni jõuda. See nõuab eelarvet ja täpsemat plaani, vastasel korral raisatakse nii raha kui ka aega.

3. Võimalus on ka null-eelarvega edasi postitada, mis töötab vaid siis, kui suudetakse autentne olla, räägitakse ausalt oma lugu, tehakse head asja ja saadakse aru kvaliteetse pildi vajalikkusest.

4. Kolida ka mõnda teise sotsiaalmeedia kanalisse, et mitte olla sõltuvuses ainult ühest.

Inimesed ei ole rumalad. Igasugune võlts kommerts jama heidetakse kõrvale. Pikalt ei mõelda ka unfollow klikkimisele. Õnneks saame ise kontrollida ja sorteerida, mida me oma uudisvoos näha tahame.

Mul tekkis selle loo kirjutamise ajal mitmeid küsimusi:

Kas ja kui palju ma peaksin Facebookile rahaliselt panustama?
Kuidas ma turundaksin siis, kui Facebooki ei oleks olemas?
Milliseid kanaleid ma kasutan täna enda loo jutustamiseks?
Kas ja miks on vaja kodulehte ja kuidas inimesed sinna suunata?
Kas minu tänased tegevused Facebookis loovad minu kliendile ja mulle väärtust, või raiskan ma pigem aega ja raha?

Reaalne lahendus vähendada oma sõltuvust facebookist on pöörduda tagasi juurte juurde ja mitte hoida mune ühes korvis: koduleht, traditsioonilised turunduskanalid ja teised sotsiaalmeedia kanalid. Facebook on oma olemuselt keskkond, kus oled kellegi teise murule oma poekese püsti pannud ja oled sõltuv maaomaniku seatud tingimustest. Kokkuvõttes on kõik kasutajad siiski Facebooki kasutajad, mitte sinu või minu.