Avalik pöördumine Eesti Autospordi Liidu juhatusele, sekretariaadile, klubidele, võistlejatele ja rallikrossi huvilistele

30.01.2012 Tallinn

Sissejuhatus

Meid sunnib seda kirja kirjutama mure seoses Eesti Autospordi Liidu rallikrossi alakomitees toimuvaga. Veidi enam, kui aasta tagasi tehti rallikrossiga tegelevate klubide poolt pöördumine, kus avaldati umbusaldust tollasele alakomitee juhile (hr. Avo Kristov), pakuti välja omapoolne kandidaat ja uus komitee struktuur. See nägi ette, et luuakse alakomitee esimehe palgaline ametikoht, kes hakkab saama oma töö eest tasu hr. Valdur Reinsaluga seotud ettevõttelt ja kelle põhiülesanne on rallikrossi meistrivõistlustega seonduvaga tegelemine. Klubide omavahelistel konsultatsioonidel lepiti kokku komitee liikmetes ja see idee esitati EAL-ile, kus pakutud lahendus ka vastu võeti. Uueks komitee esimeheks sai hr. Madis Uibo, kellel puudusid seni igasugused kokkupuuted rallikrossi ja komitee tööga. EAL-i peasekretäri hr. Arno Sillati sügaval sümpaatial ja heakskiidul saigi muutus toimuma.

Alakomiteest

Eesti Autospordi Liit on kirjeldanud oma alakomiteede tegevusjuhised, eesmärgid, töökorra, õigused ja kohustused ning avaldanud need Aastaraamatus. Alakomitee on loodud spordiala vahetuks juhtimiseks, FIA ja EAL määrustikes kehtestatud eesmärkide, ülesannete, õiguste ja kohustuste vahetuks rakendamiseks ja järgimiseks. Rallikrossi komitee haldusalasse kuuluvad Eesti meistrivõistlused rallikrossis, Superkrossi sari, rahvakrossi ja jäärajavõistlused, samuti suhtlemine teiste riikide vastavate alakomiteedega. Alakomitee eesmärgiks on arendada ja populariseerida rallikrossi, laiendada kandepinda, tegeleda noortega jne. Siin ja edaspidi tuleks mõista, et me räägime rallikrossist kui spordialast, mitte rallikrossi meistrivõistlustest. Nende reeglite vaim on kantud ideest, et alakomitee ülesandeks on spordiala areng, mitte võistluste korraldamine.

Tänane olukord

Tänaseks on olukord rallikrossi komitees selline, et kogu tähelepanu on pöördunud ainuüksi meistrisarja füüsilisele korraldamisele. Tegeletakse puhtalt MV promotsiooniga. Kõik muu: alamsarjad ja üldine tegevus on jäetud unarusse. Tõsi, olid nimetatud komitee liikmed, kellele olid delegeeritud vastutusalad, kuid seal olid nad jäetud omapead sõnumiga: „tegelege oma asjadega ja ärgem sekkugem teiste asjadesse“. Komitee esimehe idee rallikrossist kui spordialast, piirdub meistrivõistluste korraldamise ja läbiviimisega. Tuleb tõdeda, et meistrisarjale, kui sellisele, on antud uus hingamine. Siinkohal tahame ära märkida Valdur Reinsalu ja Madis Uibo suurt panust meistrisarja korraldamisel. Meistrivõistlused toimuvad paremini, kui varem. Eemalseisjale, nii huvilisele kui sportlasele võib tunduda, et olukord on ju hea, lõpetage muretsemine, võistlused toimuvad, meedias ollakse olemas, võistlejad on ka olemas.

Kui aga proovida piiluda pealiskihi alla, siis pilt enam nii roosiline pole. Tuletame meelde, et komitee esimees saab oma töötasu hr. Valdur Reinsaluga seotud ettevõttest ja on täiskohaline inimene komitee eesotsas. Idee, kui selline, et inimene saaks täielikult pühendada end rallikrossi arendamisele on esmapilgul ilus, kuid organisatsiooni, mis on mõeldud toimima ühiskondlikel ja vabatahtlikel alustel, see ei sobi. Kuna esimehe töötasu tuleb asjasthuvitatud osapoolelt, on ilmselge, et esimees ei ole oma otsustes ja tegudes sõltumatu ja erapooletu. See viis võib lühiajaliselt edu tuua, kuid pikas perspektiivis ei ole ta jätkusuutlik ega spordialale kasulik. Kui ühel päeval otsustavad asjaosalised loobuda, siis oleme lõhkise küna ees ja olukorras, kus igasugune loogiline järjepidavus on lõhutud ja kõike tuleb uutel tulijatel otsast alustada.

Siiamaani olid vastu võtmata meistrisarja üldjuhend, kalenderplaan ja tehnilised tingimused. Projekt ilmus alles aasta lõpuks, kuigi peaks olema esitatud EAL-i oktoobriks. Juhendid võeti vastu 17. jaanuaril toimunud koosolekul, kuhu komitee esimees ei ilmunud. Kui komitee seitsmest liikmest neli tegid ettepaneku kokku kutsuda komitee koosolek, et teha lõpuks asjad korda ja täita komiteele pandud kohustused, teatas esimees maililistis, mõttelt järgmise avaldusega: „komitee koosolek toimub veebruaris ja ärge muretsege asjade pärast, mis teisse ei puutu.“ Viimasel ajal puudus absoluutne kommunikatsioon komitee esimehe poolt komitee liikmetele. Hoolimata korduvatest päringutest komitee meililistis ei vastatud ühelegi kirjale. Samuti ei vastatud võistlejate arupärimistele. Kui, siis helistati neile ja vastati üleolevas toonis ning sõnumi mõte oli „ärge virisege pidevalt, kõik on kõige paremas korras“.

Kuna EAL toimib mittetulundusühinguna ja alakomiteed on käsiteldavad seaduse mõistes osakondadena, siis tulid komitee liikmed siiski kokku (seitsmest liikmest viis), ja kinnitasid venima jäänud dokumendid ära. Andsime aru, et seda võib käsitleda kui mitte kõige korrektsema tegevusena, kuid olukord alakomitees ja tema esimehe tegevusetus ei jätnud enam muud võimalust.

Komitee selle koosoleku protokoll ja vastuvõetud juhendid said saadetud ka EAL-i sekretariaati nagu nõuavad eeskirjad. Kuna mingeid vastukajasid nendele ei tulnud, siis pandi nad 25. jaanuaril EAL-i kodulehele rallikrossi komitee teadete ja dokumentide alla ülesse. 26. jaanuaril jõudis allakirjutanutele korraldus EAL-i peasekretärilt, et need dokumendid eemaldataks, kuna ta ei pea antud käitumist õiguspäraseks. Kahjuks ei saa allakirjutanud nõustuda selle seisukohaga. 27. jaanuari õhtul võisid komitee liikmed lugeda autosport.ee lehelt, et komitee koosseis on muudetud ja allakirjutanud liikmed on komiteest välja arvatud. Allakirjutanuid pole sellest mitte keegi siiani teavitanud. Ei komitee esimees, ega ka keegi EAL-ist. On ainult teade EAL-i kodulehel koosseisu
muutmise kohta. Samas 27. jaanuari päeval vestles Tanel Kutsar EAL-i peasekretäri Arno Sillatiga, ning ka temalt ei tulnud poolt sõnakestki plaanitavate muudatuste kohta.

Miks jõuti taolisesse ummikseisu? Põhjuseid on mitmeid. Juhendid venisid selle pärast, et komitee esimees ei saanud läbi suruda neid sellisel kujul, nagu tema soov oli (loe: temale antud korraldus). Sellest olukorrast välja pääsemiseks otsustas komitee esimees mitte astuda dialoogi ja leida kompromiss, vaid kirjutada avaldus EAL juhatusele vabastada oma kohalt kaks komitee liiget ja asendada endale sobivate isikutega. Tänaseks on juba kirjutatud järgmine avaldus komitee koosseisu muutmise kohta ning juhatus on ka taolise otsuse vastu võtnud, nagu autospordiliidu kodulehelt lugeda võib. Sellega on otseselt rikutud klubide omavahelist kokkulepet komitee koosseisu kohta, neid pole teavitatud ega pole nendega ka konsulteeritud. Samas pole ka tänase päevani teavitanud asjasse puutuvaid komitee liikmeid. Leiame, et selline käitumine on eetiliselt äärmiselt taunitav ja juriidiliselt küsitav. Sellele avalikule kirjale allakirjutanud endised komitee liikmed on soovinud saada vastuseid mitmesugustele küsimustele, mis on tekkinud komitee töö käigus. Komitee ette on toodud juba toimunud faktina mitmesuguseid teemasid. Näiteks on otsustatud sisse viia monorehv, proovitud kaotada rahvuslik klass meistrisarjast, absoluutselt puudub informatsioon alakomitee juriidilise keha, Rallikrossi Arenduse MTÜ poolt sõlmitud kohustustest ja kokkulepetest. Puudub igasugune läbipaistvus meistrivõistluste sarja toetajate ja toetuse tingimuste kohta. Loodi komiteed teavitamata täiendav MTÜ (Rallikrossi MTÜ), mille kaudu hakkas enamus rahasid liikuma. Samas komitee liikmetele vastavate küsimuste tekkimisel ei suvatsetud vastata. Kuulujutte summadest ja rahaliikumistest on erinevaid. Ja need jutud räägivad kahjuks seda, et kõik summad ei lähe komitee eesmärkidega seotud kohtadesse, vaid ka muuks otstarbeks. Need on kõigest kuulujutud. Aga Eesti on väike ja me kõik teame ütlust suitsu ja tule kohta.

Kalenderplaani koostades jäeti välja pastakast imetud põhjustel Laitse rallipargis toimuv võistlus. Samas see on ainuke rada tänasel päeval, mis vähegi vastab FIA poolt rallikrossi rajale seatud tingimustele. Kuigi üritatakse muljet jätta, et selle põhjuseks on probleemid viimasel Laitse etapil, siis võime kinnitada, et see oli läbi hooaja kestnud protsessi tulemus. Samas anti kaks etappi Valdur Reinsalule kuuluvale Kulbilohu rajale, kus pole aastast 2004 ühtegi rallikrossi võistlust toimunud ja rada pole pooltki võrreldav Laitse rajaga. Aastal 2012 ei toimu Eestis NEZ sarja etappi ega ka Balti meistrivõistlusi, millistest kõik sarjades osalevad riigid olid väga huvitatud. Komitee esimehe seisukoht oli, et kui need võistlused ei toimu meie tingimuste kohaselt, siis pole meil huvi. Pikemas perspektiivis pole see eriti jätkusuutlik lähenemine. Olukorras, kus kõik näevad vaeva, et saada rahvusvahelist tähelepanu ja soovivad oma sõitjaid väljapoole Eestit lähetada sõitma, seda enam.

Allakirjutanute poole on korduvalt pöördunud mitmed sõitjad ja klubide esindajad, kes on avaldanud rahulolematust ja nõutust komitee esimehe seisukohtade ja tekkinud olukorra suhtes. Seda loetelu võiks jätkata veelgi.

Allakirjutanud lähetasid 4. oktoobril 2011 omapoolse pöördumise ülejäänud liikmetele, kus tegid ettepaneku korrastada komitee struktuur ja läbi rääkida valupunktid komitee töös. Sellele pole siiani järgnenud mingit reaktsiooni komitee esimehe poolt, hoolimata korduvatest järelpäringutest ja ettepanekutest asja arutada. See pole eriline saladus, et komitee esimees on pandud marioneti rolli ja komiteed tegelikult juhib Valdur Reinsalu. Ja mis tema maailmapildiga kokku ei sobi, siis see pole isegi arutamist väärt.

Vaadates tänast asjade seisu, siis tundub, et oleme astunud kõvasti kellegi varvastele ja lisaks ka häirinud mõne funktsionääri mõnusat mugavustsooni.

Ettepanek

Allakirjutanud komitee liikmed leiavad, et sellise olukorra jätkumine ning sellised lahendused ei ole spordiala arengut, mainet ja jätkusuutlikust silmas pidades vastuvõetav. Käesolevaga avaldame umbusaldust komitee esimehele Madis Uibole. Kui Eesti Autospordi Liidu juhtkond arvab, et ühe spordiala juhtimine sellisel viisil on õige, siis me ei saa sellega nõustuda. Sama sõnum on rallikrossiga tegelevatele klubidele. Oleme jätkuvalt valmis dialoogiks ja valmis andma oma panuse oskuste, kogemuste ja võimaluste näol ala arengusse, kuid mitte taolisel moel. Leiame, et alati tuleks ära kuulata ka teine pool. Asjade käigust võime järeldada, et EAL juhatusel pole reaalset ülevaadet asjade tegelikust olemusest ja nendeni jõuab kallutatud informatsioon läbi peasekretäri, kellele on moonutatud ja ühekülgse pildi maalinud Valdur Reinsalu. Nagu väidab hr. Sillat, on komitee juhikeskne ja kuna hr. Uibo on hr. Reinsalu palgal, siis on komitee käitumine ja otsused täiesti ühiselt juhitavad antud isiku poolt. Hr. Reinsalu on korduvalt kinnitanud oma ärihuvisid seoses rallikrossiga (autode ehitamine ja reklaam tema toodangule).

Meie ettepanek on järgmine. Kutsuda tagasi Rallikrossi komitee esimees Madis Uibo, tühistada tema poolt tehtud ettepanekud komitee koosseisu muutmiseks ja määrata uus esimees, kes lähtuks oma tegevuses järgmistest teesides. Eesti rallikrossi komitee olgu EAL avalik alaliit, mille ülesandeks on kogu rallikrossi, kui spordiala juhtimine ja koordineerimine Eestis, sinna alla kuuluvad ka alamsarjad. Alaliit ei pea tegelema võistluste korraldamise ja läbiviimisega, sellega peaks tegema promotsioonifirma. Alaliidu esimees olgu sõltumatu inimene, kes tegeleb ala arenguga ja juhtimisega, kes peaks silmas üldisemat pilti ja ei oleks osapooltest mõjutatav. Kindlasti on meil ka omapoolne kandidaat esitada. Eesti rallikrossi meistrivõistlused korraldaks 2012. aastal Rallikrossi Arenduse MTÜ, mille juht on Madis Uibo. Alaliidu ja korraldaja vahel sõlmitaks korraldusleping, milles pannakse paika sarja toimumise tingimused, õigused ja kohustused. Rallikrossi Arenduse MTÜ organiseeriks meistrisarja, leiaks toetajad, koostaks juhendid ja viiks läbi võistlused. Me leiame, et rallikrossi meistrisarjas peab olema ka koht rahvuslikele klassidele. Ei saa ainult järgida pimesi FIA klasse. Kuna tegu on siiski riigi meistrivõistluste, mitte ainult kommertsüritusega, siis ei saa aluseks võtta ainult rentaablust. Tuleb tagada olukord, et võistlejatel oleks võimalik osaleda ja konkureerida võistlustel ning selle jaoks on tagasihoidlikumate võimalustega sportlastel õige ja vajalik väljund rahvuslike klasside näol. Tehnilised tingimused peavad olema stabiilsed, et võistlejatel oleks julgus investeerida võistlusautodesse. Ettevaatlik peab olema piirangute seadmisel ühe tootja toodangu kasutamisele, sellistel piirangutel peab olema selge kasu sarja või ala arengule üldiselt. Nende rakendamine peab olema selge ja üheselt arusaadav. Kõigil radade omanikel peavad olema võrdsed, selged ja ühesed tingimused konkureerimaks meistrisarja võistluste korraldamiseks. Peame kaasama ja koostööd tegema meie alamsarjade korraldajatega, muutma ala huvipakkuvaks kõigile huvilistele ja näitama, et erinevate võimalustega võistlejatel on erinevad võimalused tegeleda sellise atraktiivse spordialaga. Et Eesti rallikross pole ainult meistrivõistlused. Arendada tuleb suhteid teiste riikide alakomiteedega ja tuua Eestisse rahvusvahelisi võistluseid.

Antud ettepaneku eesmärk oleks tagada rallikrossi jätkusuutlikus, tasakaalukas ja mõistlik areng. Peame mõistma, et rallikrossi meistrivõistlused on püramiidi tipp. Et tipp ei oleks püstloodis või ainult pisike küngas, peame hoolitsema ala eest üldiselt, mitte teravikku lihvides. Meil on suusatamises värske näide, mis juhtub, kui ala laiema kandepinna eest ei hoolitseta. Kukkumine on valus.

Kõik sportlased, klubid ja huvilised, kellele läheb korda rallikross ja tema tulevik ning tugevus on kutsutud toetust avaldama.

Kirjale on lisatud allakirjutanud endiste komitee liikmete ettepanekud komitee töökorralduse arutamiseks 04.10.2011

Teie mõistvale suhtumisele lootma jäädes

Eesti Autospordi Liidu rallikrossi komitee (tänase seisuga endised) liikmed Tanel Kutsar, Üllar Suvemaa, Martin Toom, Ivo Uutar