Leaf maksab (lisavarustuses oleva päikesepaneeliga) koos käibemaksuga 41 525 eurot ehk kroonides 649 725 krooni. Kredex on nõus sellest katma kas 50% või 35%, olenevalt sellest, kas toetuse taotleja on käibemaksukohuslane või mitte. Kuna mina taotlesin liisingut käibemaksukohuslasena, siis on põhilised arvutused tehtud sellest lähtuvalt.  

Esiteks Eesti suuruselt teine pank SEB elektriautodele liisingut ei paku. Kirjutisest loodetavasti selgub, miks. Arvutame.  

Auto hind on 41 525 eurot.

Kredexi toetus positiivse otsuse korral 14 533 eurot.

Summa, mida peab finantseerima auto ostja, on 26 992 eurot.  

Finantseerimse valik: kasutusrent jääkväärtusega 11% ehk 4 567 eurot. Periood 60 kuud. Pakutav intress 3,588%. Kuumakse ilma kaskota on 414 eurot.

Liisingperioodi jooksul makstav summa ilma jääkväärtuseta on 414 x 59 = 24 426 eurot. Miks 59 mitte 60? Esimene sissemakse on Kredexi toetus ja seda ei arvesta.  

Artiklitest ja testidest on selgunud, et Leaf kulutab hetke elektrihinna juures 100km läbimiseks 2,2 euro eest elektrit. Aastane läbisõit on 18 000km. Elektri peale kulub aastas 396 eurot,  kuus seega 33. Kulu autole kuus tuleb järgmisel: 33 + 414 = 447 eurot. Peab ütlema, et numbrid, eriti "kütusele" kuluv summa, on vägagi ahvatlev, aga arvutan ja arutlen edasi.  

Viie aasta möödudes on akude mahtuvusest järgi 80% ning garantii lõppenud. Tootja on öelnud, et 5-10 aasta vahel tuleb välja vahetada kõik auto akud, mis maksavad üle 20 000 euro. Et oleks lihtsam arvutada, võtan akude maksumuseks 20 000 eurot. Kui on soov autoga näiteks 10 aastat sõita, siis tuleb arvestada, et 10 aasta jooksul peab auto omanik kulutama akudele 20 000 eurot ehk 2 000 eurot aastas. Jagame selle kuudega ja saame täiendavaks kuluks 167 eurot kuus. Lisan sellele elektri peale kulutatud 33 eurot ja saame, et 100km läbimiseks, auto maksumust arvestamata, ei kuluta mina mitte 2,2 vaid 13,3 eurot.  

Muidugi võin öelda, et mina akusid vahetama ei hakka ja müün auto peale liisingulepingu lõppemist maha või annan pangale. Aga. Kes ostab 5 aasta vanuse auto millele on vaja lähemate aastate jooksul kulutada täiendavad 20 000€? Julgen öelda, et mitte keegi või kui veab, siis on hinnaks 1€. Kuna autot ilma pettuseta müüa ei õnnestu annaks selle 5 aasta möödudes pangale tagasi. Siit võib ka välja lugeda miks mõned pangad elektriautodele liisingut ei paku. Seega väga lihtsustatud arvutamisega saan koos auto liisingusummadega 5 aasta kuluks 24 426+ kütusele kulutatud 1980€(1500km kuus 2,2€/100km)=26 406€. Selle aja jooksul sõidan läbi 90 000 km seega kulutan 100 km läbimiseks 29,34€.

Kuidas seda kulu väiksemaks saada? Lihtsaim võimalus on proovida autot liisida võimalikult suure jääkväärtusega. Mis protsendi juures aga asub pankade "valulävi"?  

Et millegagi võrrelda võtan alternatiiviks Forf Focuse 1,6 bensiini mootor Titanum varustuses, mis on Leafist natukene suurem ja maksab umbes 21 000 eurot, seega jääb ostja kanda üle 5000 eurot vähem kui Leafi ostes.

Sissemakse 10% jääkväärtus 10%, intress 4%, liisingu periood 60 kuud. Kuumakse 310 eurot.

5 aasta jooksul makstav raha 20 735 eurot. Kütuse kulu keskmine 7,5l/100km. Ehk hetkel tuleb kulutada 100 km läbimiseks 9,9 euro eest bensiini. Igaaastane hooldus 170 eurot ehk siis 5 aasta eest 850 eurot. 5 aasta möödudes, auto loovutamise puhul, oleksid väga palju üldistades kulud 20 735 + 8910 + 850 = 30 495 eurot. Seega 100km läbimiseks kulutakasin 34 eurot. Kuna aga 5 aasta vanust ja 90 000km sõitnud Focust on võimalik müüa, siis ostaks auto välja, ehk 30 495 + jääkväärtus 2100 = 32 595 eurot. 5-aastane Focus maksab järelturul aga vähemalt 6500 eurot, seega tuleb kuluks 32 595 - 6500 = 26 095 eurot. 100km läbimiseks kulutaksin 28,99 eurot.  

Kokkuvõtteks:

5 aasta möödudes mul autot ei oleks. Leafiga maksaks 100km läbimise eest 29,34 eurot, Focusega aga 28,99.

5 aasta perspektiivis on elektriauto 311eurot kallim. See ei ole küll suur vahe, aga kui lisada siia elektriauto sõiduulatus ja sellega seotud ebamugavus, siis võib öelda, et elektriautol bensiinimootoriga auto ees eeliseid ei ole. Samuti on vähetõenäoline, et elektriautoga õnnestub kõik soovitud sõidud teha ning tänu sellele 100km hind tõuseb veelgi.

Elektriauto tutvustamiseks on tehtud leht elmo.ee.  

Lehel elmo.ee välja toodud elektriauto plussid: 

1) auto ei saasta keskkonda - Tõsi ta on, et sõites keskkonda ei saastata aga kui palju nõuab looduselt elektrienergia või akude tootmine?  Kuna uuringuid ei ole tehtud(avaldatud), siis ei ole millele toetudes järeldusi teha.  

2) väiksem müra - Tuleb nõustuda. 

3) ei vaja käigukasti - Ei ole autospets, aga mis eelis see on? 

4) väike energia- ja sõidukulu - eelneva näite puhul väär väide. 

5) elektriauto ei vaja liiklusummikus energiat ega saasta keskkonda - Tuleb nõustuda.

6) elektrimootor on lihtne ja töökindel - Kogemused puuduvad, seega väide laest võetud. Pole põhjust arvata, et mootor töökindlam kui mitte elektriautodel.

7) suur mootori kasutegur - Olgu kasutegur kui tahes suur kui kulud on suured siis pole sellest kasu.

8) auto pidurdamiseks muudetakse mootor generaatoriks ja auto liikumisenergia muundub akude laadimiseks sobivaks elektrienergiaks. - Sõiduulatus praktiliselt ei lisandu.

9) võimalus autot kodus laadida - Mis pluss see on?

10) väiksemad ülalpidamiskulud - Jooksvad kulud on tõesti väiksemad.  

10 esitatud plussist saab nõustuda vaid kolmega, samad plussid võks omistada paljudele tänapäevastele autodele.    

Lehel elmo.ee välja toodud elektriauto miinused: 

1) väike sõiduulatus (eriti talvisel ajal) - Tuleb nõustuda.

2) ajakulu aku laadimisel -  Tuleb nõustuda.

3) auto hind -  Tuleb nõustuda.

4) mudelite valik -  Tuleb nõustuda.

5) aku maksumus ja tööiga -  Tuleb nõustuda.  

5-st esitatud miinusest peab nõustuma kõigiga, seega on miinuseid rohkem kui plusse.