Delfi lugeja kirjeldas probleemi, mis viimasel ajal poes käies üha tihemini silma jäänud. Lasime kirja kommenteerida Eestis tegutsevate kauplusekettide esindajatel ning küsisime neilt, kas selline praktika on eetiline. Üllatuslikult on poodide seisukohad üsna erinevad.

"Olen märganud, et poed on hakanud tegema sooduspakkumisi juba kättejõudnud säilivuskuupäevaga toodetele. Tegemist ei ole mitte -50% ega -30% märgistega, vaid suurte, tavaliste, kollaste hinnasiltidega, kuhu pole märgitud, et toode on sama päeva kuupäevaga.

Paar nädalat tagasi Saue Maximas toidukorvi täites, silmasin vahukoorele soodushinda. Lippasin riiuli poole ja hakkasin pakki juba korvi panema, kui nägin kuupäeva – sama päev. Mõtlesin, et sobran tagant endale värskema, aga ära sa märgi – polnudki värskemat. Vahukoor jäi ostmata.

Eelmine nädal sama asi, aga teine toode – seekord siis joogijogurt, mis oli samuti käesoleva kuupäevaga ja ainult kollase hinnasildiga riiuli ees. Hakkliha säilivuskuupäev oli õnneks alles järgmisel päeval, aga värskemat jällegi võtta polnud.

Ma olen nõus ostma käesoleva kuupäevaga tooteid, kui nad on selleks ettenähtud kohas ja ettenähtud märgistusega. Mitte nii, et tavariiulid on vanemapoolset kaupa täis, ja ürita siis sealt midagi värskemat leida. Kusjuures nende kollase sildiga kaupade allahindlus ei küündi minu arust tihti isegi 30 protsendini.

Tahakski nüüd teada: kas poodidel on selline soodusmüügipoliitika lubatud, kui juures pole vastavat märget ega silti, et tegu on järgmisel päeval aeguvate toodetega?

Minu isiklik arvamus on see, et inimesel peaks ikkagi säilima valik: kas ta võtab õige märgistusega ja kõvasti odavama toote, mis on juba vanemapoolne, või läheb ja võtab täishinna eest värskema toote. Mitte nii, et pood paneb inimese sundvaliku ette, kus tulebki võtta juba vananev toode, kuid üldse mitte eriti palju tavahinnast odavamalt," kõlab lugeja mure.

Maxima: valmistame ette uuendusi, mis teevad asja selgemaks

"Oleme huvitatud sellest, et tarbijatele oleks tagatud selgus – seeläbi tagame neile võimaluse osta seda, mida vaja, ja hea hinnaga. Seepärast juba praegu eristame ja selgitame ka klientidele, milliseid tooteid on neil võimalik osta allahindlusega selle tõttu, et nende realiseerimise tähtaeg on lähenemas.

Taoliste allahinnatud toodete jaoks on kauplustes ette nähtud eraldi kohad, mis on vastavalt märgistatud, sealhulgas tekstiga "hind alandatud". Sinna paigaldatud toodetel märgime allahindluse määra või soodushinna.

Juhtudel, kui toodete paigutamine märgistatud kohta ei ole võimalik, kajastame soodustust hinnasildil. Mõlemal juhul on allahindlus arvestatav. Oleme sellegipoolest valmistamas ette uuendusi, mis peaksid tagama veel suurema selguse," selgitab Maxima avalike suhete juht Katja Ljubobratets.

Rimi: viimase kuupäevaga kaup pole kauem säilivast kehvem

"Millegipärast kohtab viimasel ajal üha sagedamini arvamust, et viimase kuupäevaga kaup ei ole enam söödav, või on oma kvaliteedilt justkui halvem. Nii see kindlasti pole. Tootja annab kaubale säilivusaja selliselt, et toit on ka viimasel säilivuskuupäeval veel parima kvaliteediga. Kauasäiliva toidu, näiteks kuivainete puhul, ei kujuta see isegi tervisele ohtu, kui klient seda pärast säilivusaja möödumist sööb.

Seadus kohustab aegunud kauasäilivat kaupa müüma vastava märgistusega ning teistest kaupadest eraldiseisvalt. Säilivusaja sees – ka viimasel kuupäeval – müüdavale kaubale mingeid sarnaseid nõudeid pole.

Soodustuse määramisel on ilmselt igal jaeketil mitmeid kriteeriume. Tehakse tavapäraseid müügikampaaniaid, mis kestavad nädala või kaks. Küllap võib soodustusega värske kauba valikusse sattuda selliselt mõnel päeval ka viimase kuupäevaga joogijogurt või vahukoor. See on aga pigem erand kui reegel, ja mingi üldise trendina seda kindlasti esile tõsta ei saa.

Keskkonna säästmise ja toidu raiskamise vältimise seisukohast oleks väga mõistlik osta poest just viimase kuupäevaga kaup, kui plaanid selle samal päeval ära süüa. Tootja ei anna ju oma kaubale viimast säilivusaega selle mõttega, et see vaid allahindlusega maha müüdaks. Tegemist on siiski ka viimasel säilivuspäeval täiesti kvaliteetse kaubaga," ütleb Rimi kommunikatsioonispetsialist Katrin Bats.

Comarket, Solaris ja Delice: meie kauplustes nii ei tehta

"Meie kauplustes – Comarketites, Solarise toidupoes ja Delice toidupoodides – on tavapärane, et "kõlblik kuni" kuupäevaga tooted hinnatakse viimasel müügipäeval kuni 50 protsenti alla ja nende tähistamiseks kasutatakse erimärgistust. Erimärgistusega tooted leiab klient tavariiulist, kuna tarbijale peab olema nähtav toote alghind. Teie kirjeldatud allahindlusmetoodikat meie kauplustes ei kasutata," kinnitab ABC Supermarketsi kommunikatsioonispetsialist Stella Sadrak.

Selver: pood ei pea viimase kuupäevaga kaupa üldse alla hindama

"Kauplus ei ole kohustatud tegema allahindlust ja võib müüa tooteid täishinnaga kuni realiseerimisaja lõpuni. 30- ja 50-protsendist allahindlust kasutatakse siis, kui realiseerimisajale lähenevat toodet on liiga palju, ja on kartus, et täishinnaga seda realiseerida ei suudeta.

Ilma kleebiseta allahindlust tehakse ka juhul, kui toodet on kogemata liiga palju sisse ostetud ja seda soovitakse kiiremini realiseerida. Samas võib olla ka juhuseid, kui kauplusesse saabub juba oodatust lühema realiseerimisajaga tooteid. Näiteks on mõnedel toodetel juba kauplusesse jõudes järele jäänud kaks-kolm päeva realiseerimisaega," tunnistab Selveri kommunikatsioonispetsialist Karl-Villiam Vaserik.

Prisma: selline praktika käib meie põhimõtete vastu

"Kirjeldatud praktika käib Prisma Peremarketi põhimõtete vastu. Kampaaniapakkumised peavad olema tehtud siiski värskele kaubale. Teine lugu on salatite ja teiste taoliste värskete toodetega, mida viimasel päeval müüakse allahindlusega, kuid koos selge viitega, et klient jälgiks toodet ostes selle kuupäeva," annab Prisma Peremarketi regioonijuht Maarja Jüriöö konkreetse hinnangu.

Coop Eesti tarbijateühistud ning Grossi Toidukaupade poekett pole kolme tööpäeva jooksul oma seisukohta väljendanud.

Hea lugeja, mida arvad sellest teemast sina? Võta sõna kommentaariumis!