Aktsiisialuste kaupade kontroll on tollikontrolli üksuste põhilisi ja alanud aastal ka üks prioriteetsemaid tegevusi. Liikuvkontrolli üksused on tänavu kahe kuu jooksul kokku üle Eesti läbi viinud 1450 kontrolli, mille käigus avastati 48 rikkumist, teatas MTA.

Tollikontrolli liikuvad rühmad on oma tegevuse raskuspunkti suunanud just lõunapiiri lähedaste maanteede kontrollimisele. Selleks annab aluse vastavate riskide analüüs.

Aktsiisikaupadega seotud riskid on kõrged kõigis Balti riikides. Kõigil kolmel on idapiir, mille taga on odav turg, ahvatledes kurjategijaid kütust, sigarette ja alkoholi salakaubana sisse tooma.

Vahest kõige huvitavam juhtum oli veebruarikuus, kui tollikontrolli Pärnu liikuv rühm viis läbi kontrollioperatsiooni Tallinna-Pärnu-Ikla maanteel. Teiste seas peeti kinni veoauto DAF, mille välisel vaatlusel ei saanudki ametnikud kohe aru, et tegemist võib olla kütuse salakaubaveoga, sest veok näis tendiga kaetud tavalise autona. Lähemal kontrollimisel avastati veoki lastiruumis asunud kaks suurt omavalmistatud metallist mahutit, mis olid omavahel paralleelselt ühendatud. Mahutid olid täis diislilõhnalist vedelikku.

Lisaks asusid haagises veel kaks tühja 1000-liitrist plastmahutit. Kokku mõõdeti kütuse koguseks 30 000 liitrit. Mingisuguseid dokumente veokijuhil kütuse kohta esitada ei olnud, seepärast peeti kütus kinni ja algatati menetlus asjaolude selgitamiseks. Samas tekkis tõsine kahtlus, et see konkreetne veok ei ole niisuguse laadungiga Eestisse esimest korda saabunud. Praegu analüüsitakse kõiki tõendeid ja lõpliku kokkuvõtte saab teha menetluse lõppemise järel.

Samasugune ebaselge päritolu ja sihtkohaga kütuseveok avastati ka märtsi alguses. Seekord oli skeem mõnevõrra teistsugune. Kütuse veoks kasutati tsisternautot, kuid kaasasolevad dokumendid äratasid kahtlust. Nimelt esitas veokijuht liikuvkontrollile Eesti-sisese saatelehe. Arvestades kontrolli läbiviimise asukohta oli alust kahelda, et tegelikult saabus kütus alles äsja Läti poolelt. Peagi leidsid ametnikud sõidukist teised saatedokumendid, millest nad oma kahtlusele kinnitust said. Kokku oli selles tsisternis kütust ligi 31 000 liitrit. Sellegi juhtumi menetlus on veel pooleli.

Sarnaselt kütusele on väga ahvatlev salakauba objekt ka sigaretid. Arvestades sigarettide hinna suurt erinevust Venemaal, Valgevenes ja Eestis, ei pea kurjategijad paljuks siseneda ka Euroopa Liitu läbi Läti või Leedu piiripunktide ning liikuda siis juba edasi Eesti poole. 2011. aasta alguses on tollikontrolli liikuvad rühmad avastanud juba 3 suuremat sigarettide salakaubaveo juhtumit. Kokku leiti nende juhtumitega seonduvalt 340 600 Vene maksumärkidega salasigaretti. Veoks kasutati nii sõidu- kui ka pakiautosid. Kõigi juhtumite puhul on ühine see, et sigarettide peitmisele kurjategijad väga palju aega ei kulutanud, see tähendab, et loodeti kergelt läbi pääseda. Kõige levinumaks sigaretimargiks eelpool nimetatud juhtumite puhul oli More, aga tuua üritatakse ka Magnat ja Arktikat.

Kokku on lõunapiiri lähedastel maanteedel viimaste kuude jooksul avastatud üle 800 000 sigareti ja ligi 60 tonni kütust.