Kroonilistele trahvivõlgnikele määratakse asenduskaristusena arest või ühiskondlikult kasulik töö, teatas Mupo.

Mupo juristi Arnold Vismanni sõnul on mustas nimekirjas poolsada kroonilist trahvidest kõrvalehoidjat, kelle kaasused on esitatud kohtule asenduskaristuste määramise taotlemiseks.

„Kohtuid ummistavad arvukad trahviteated, kohtutäituritel aga, kes kohtu otsuse täitmisele peavad pöörama, pole trahvi tasumata jätnud piraatjuhilt mitte midagi konfiskeerida, sest paberite järgi on ta puupaljas,“ selgitab Vismann olukorda. „Trahvide maksmisest kõrvalehiilijad on kavalad, nad on kogu oma vara kirjutanud kas abikaasa või laste nimele. Sama kehtib ka sissetulekute kohta, mis laekuvad teiste inimeste arvetele. Osad kavalpead lahkuvad Eesti rahvastikuregistrist. Nendeni jõudmine on aga äärmiselt keeruline ning vaevarikas“.

Musta nimekirja uhkeimad pärlid on piraattaksojuhid, kellest ühe maksmata trahvide summa ulatub 5656 euroni. Järgmised maksmata jäetud summad on samas suurusjärgus – 4810€, 4432€ ja 3835€. Tuhande kuni paarisaja euroseid võlgnikke on aga kümnete kaupa. Kõige „väljapaistvam“ bussijänes on 33 väärteootsusega kodanik, kellelt on välja mõistetud 1000€, kes valis asenduskaristusena 24 päeva aresti.

Tänaseks on kõige suuremale piraattaksojuhist võlgnikule määratud 147 päeva aresti, mida on võimalik oma soovi ja valiku järgi koostatud graafiku alusel „ära istuda“. Järgnevad 60- ja 27-päevased arestid.

Üldkasuliku töö tunnid ulatuvad 8-st kuni 240-ne tunnini ning neid on võimalus realiseerida linnaosavalitsuste või kokkuleppeliselt Tallinnaga piirnevate omavalitsuste juures.

„Ei taha mitte arvestadagi kui palju riik selliste inimeste peale oma ressurssi raiskab,“ ütleb Vismann mõrult ja loetleb üles – menetlejate, kohtute ja kohtunike aeg, juristi töötunnid, paberikulu jne. “Küsitav on, kas ÜKT või arest seda katab. Näiteks arestimajas on inimesel soe kamber, kolm korda päevas soe toit, tal on õigus tasuta arstiabile, vajadusel tasuta hambaravile. Väga paljud ausad inimesed ei saa selliseid hüvesid nautida, miks me siis kurikaelu sel moel hoiame,“ on Vismann nördinud.

Juristil on ka võimalik lahendus omalt poolt välja pakkuda. „Selle ülbuse lõpetamiseks piisaks, kui Mupol oleks juhi korduva seaduserikkumise korral õigus teha ettepanek tema juhilubade kehtivuse peatamiseks. See nõuaks aga muudatusi seadusandluses. Seni aga jahvatavad kohtuveskid lõputuid asenduskaristuse kaasusi ning pahatahtlikud võlglased naeravad avalikult aukudega seaduste üle."