GRAAFIK: Liiklusekspert 14 vigastatuga avariist Tallinnas: ainuke positiivne asi oli see, et õnnetuses polnud ühtegi hukkunut

 (95)
liiklusõnnetus
Foto: Graafika: Maret Müür

Laupäeva hommikul juhtus Tallinnas Tartu maanteel liiklusõnnetus, kus 22-aastase Gregori juhitud sõiduauto BMW põrkas kokku vasakpööret sooritanud sõiduautoga Mercedes-Benz, mida juhtis 42-aastane Eve. Kokkupõrke tagajärjel paiskus Mercedes-Benz otsa Tartu maantee sõidusuunavööndeid eraldaval ohutussaarel viibinud viiele jalakäijale. Õnnetuses sai vigastada 14 inimest. Rasket liiklusõnnetuse viimaseid andmeid jagas Delfiga liiklusjärelevalvekeskuse juht Elari Kasemets.

Missuguseid kokkuvõtteid saab praeguseks teha? 


Lõplikke kokkuvõtteid on vara teha, kuid õnnetuse kohta teatakse seda, et meil kokku osales seal 15 inimest ja kaks sõidukit. 13 inimest viidi haiglasse ravile, neist kolm olid lapsed, kõige väiksem lastest oli 11-kuune. Sündmuskohalt on nii palju teada, et BMW juht võis olla alkoholi tarvitanud. Lõpliku vastuse annab ekspertiis, aga kahtlused on olemas. Mercedeses ei kasutatud 11-kuuse lapse puhul turvavarustust nõuetekohaselt. See on üks asi, mida tasub välja tuua: võid olla väga hea autojuht ja väga hästi liigelda, aga kui tulebki teine ja sõidab sulle külje pealt sisse, siis võibki laps väga rängalt viga saada. Seekord läks õnneks, et lapsel lastehaiglast mingit väga suurt vigastust ei tuvastatud. Oleks võinud palju hullemini lõppeda väikse lapse jaoks see asi.

Meedia on BMW juhi juba süüdi tembeldanud. Kellel siis põles ristmikul roheline tuli?

Seotud lood:

Politsei on üle kuulanud suure hulga tunnistajaid. Oleme vaadanud teatud videosalvestisi läbi, vestlesime BMW juhiga vahetult pärast seda, kui ta haiglast välja lasti sama päeva õhtul. Esmased ütlused on ta juhtumi kohta öelnud. Detailsemalt rääkida ei saa. Ka fooritsüklid tuleb läbi vaadata, võib olla on mingeid erisusi. Kogu materjali kokkupanek võtab kõvasti aega. Enne ametlikku süüdimõistmist on väga ennatlik rääkida sellest, kes süüdi on. Aga mingisugune teave on kindlasti olemas.

Kui suure õnnetusega on tegu?

Lähiminevikust väga ei meenugi, kus oleks nii palju kannatanuid olnud, kes reaalselt on haiglaravi vajanud. Kümme või enam aastat tagasi juhtus õnnetus Gonsiori tänaval, kus põrkasid kokku ekskavaator ja liinibuss. Rohkem hetkel tõesti ei tule meelde. Eks see õnnetus mõjutab ühiskonda laiemalt, see mõjub igapäevasele ohutundele häirivalt. See on "ideaalne" halb näide sellest, kuidas kellegi mõtlematu käitumine toob sellised tagajärjed. Üks on juhi enese elu ja tervis, teine on aga ka kõik teised, kes võivad viga saada. Selle peale peavad sõidukijuhid mõtlema hakata. 

Kas BMW juhi joove ja sõidukiirus on tuvastatud? 

See selgub samuti ekspertiisi käigus. Kohapeal olid alkoholi tarvitamise tunnused. Sõidukiiruse lõpliku vastuse annab ekspertiis. Aga ma julgen seda välja öelda, et kui me vaatame, missugused on autode vigastused, kuidas see sama Mercedes antud löögist mitmekümne meetri kaugusele paiskus, siis võin öelda, et ühe sõiduki kiirus ei olnud kindlasti 50 kilomeetrit tunnis. Kindlasti oli suurem.

On välja toodud, et õnnetus oleks võinud palju hullemalt lõppeda. Missugune oleks olnud must stsenaarium?

Ainuke positiivne asi oli see, et õnnetuses polnud ühtegi hukkunut. Halvema stsenaariumi korral oleks võinud hukka saada kõik need jalakäijad ohutussaare peal, või isegi elu kaotada Mercedeses viibinud isikud, kellele küljepealt sisse sõideti. Juriidiliselt oli see liiklusõnnetus, aga väga raske on liiklusõnnetuseks nimetada seda, kui keegi istub täiesti teadlikult alkoholi tarvitatuna sõidukirooli. Ma räägin hetkel üldiselt: kas me saame seda õnnetuseks nimetada, kui lähme teadlikult alkoholi tarvitatuna rooli?

Kas õnnetuskohal võetakse ka liikluskorralduslikult ette?

Ma ei oska kommenteerida sealset fooritsüklit. Kui seal kindlasti midagi menetluse käigus välja tuleb, siis me teavitame kindlasti Tallinna linna kui vastutavat ametkonda sellest. Ega ükski liikluskorralduslik lahendus ei saa selle vastu, kui keegi teadlikult ja tahtlikult rikub midagi. Kui see BMW tuleb reaalselt selle punase tulega läbi, ületab kiirust ka veel. Ja kui tõesti saab kinnitust see, et juht oli ka joobes, siis on väga raske midagi liikluskorralduslikult ära teha. Eelkõige on kõik kinni inimestes ja nende käitumisest, kes seal rooli taga on. Ehkki seekord ei saa jalakäijatele midagi ette heita.

Purjus, ületad kiirust, sõidad punase fooriga ristmikule. Mis on maksimaalne karistus? 

Kuna on tegemist kriminaalmenetlusega on seal võimalikud kõik variandid rahatrahvist vangistuseni. Lõpliku karistuse otsustab kohus.

BMW-d juhtinud noormehel ei olnud varasemaid rikkumisi?

Politseiga tal antud asjades kokkupuudet pole olnud.

Aga Mercedest juhtinud naisel? 

Jään vastuse võlgu. Küll aga nüüd puudus tal autost turvatool. Sõidukijuht peab veenduma selles, et kõik sõitjad on turvavarustusega kinnitatud või kasutavad turvavarustust nõuetekohaselt. See on sõidukijuhi vastutus.

Kui kokku võta kogu nädalavahetus, siis oli see ränk ja liiklusõnnetusterohke. 

Nädalavahetus oli jube, sõna otseses mõttes: 40 kannatanut, reedel üks hukkunu, üheksa liiklusõnnetust, tabati neli narkojoobe tunnustega juhti ja 82 alkoholi tarvitanud juhti Eestis kokku. Need numbrid on sellised, mida tavapärasel nädalavahetusel ei kuule. Mis seal salata, joobes juhid annavad tooni: Sakus narkojoobes juht, Saaremaa kahe liiklusõnnetuse puhul on ka kahtlus, et sõidukijuhid olid tarvitanud alkoholi, mõlemad on noored juhid. Samuti Imaveres teel välja sõitnud auto puhul on üheks põhjuseks kindlasti suur või ebaõige sõidukiirus.

Mida siis inimestele südamele panna? 

Ikka samad teemad: sõidukiirus, joove, turvavarustus. Alkoholi tarvitamine ja rooli keeramine ei käi kokku ning piirkiirusel on põhjus. Tallinnas toimunud suur liiklusõnnetus on halb ja kahetsusväärne näide sellest, kuidas hooletu ning mõtlematu käitumise tagajärjel võivad viga saada süütud kaasliiklejad. 

Foto: Graafika: Maret Müür


ÕNNETUSTE STATISTIKA

Kannatada saanud inimesed: 

Inimkannatanutega liiklusõnnetusi on sel aastal toimunud 405 (eelmisel aastal samal ajal 443). Neis hukkunuid on 28, sealhulgas kergliiklejaid on 9. Eelmisel aastal olid samal ajal vastavad arvud 32 ja 9. Vigastatuid on sel aastal 503, eelmisel aastal oli selleks arvuks 544.

Joobes juhid: 

Üle Eesti on sel aastal toimunud 32 liiklusõnnetust joobes juhtide süül, milles on hukkunud 3 ja saanud viga 37 inimest. 2014. aastal oli üle Eesti kokku 149 inimkannatanutega liiklusõnnetust
joobes juhtide süül, milles hukkus 14 ja sai vigastada 209.

2015. aastal 4 kuuga teostati kokku 281 206 joobekontrolli, neist 88 551 politseioperatsioonide käigus. Kokku avastati 2 300 alkoholi tarvitanud ja joobes juhti, neist politseioperatsioonide käigus 300. Liiklusjärelvalvekeskus viib läbi umbes 700 000 puhumist aastas.

Sel aastal avastatud kiiruse ületamised:

Kuni 20 km/h: 6040
Kuni 40 km/h: 8990
Kuni 60 km/h: 464
Üle 60 km/h: 109

Allikas: Politsei- ja piirivalveamet