Ülemiste liiklussõlme avamistseremoonia keskne element on legend Ülemiste vanakesest.

„Ühel hetkel ilmub ei tea kust välja meeletult suur ülemiste vanake, kes teatab, et Tallinn ongi valmis ja uputab linna ära. Seepeale ministrid ja linnapea ütlevad, et ära tee, sest on veel uusi ehitisi tulekul. Siis Ülemiste vanake leebub,“ kirjeldas linnapea nõunik Meelis Pai Delfile lühidalt vaatemängu sisu.

Ülemiste vanake tehakse „penoplasti“ plokkidest, mis on spetsiaalselt selle projekti jaoks välja lõigatud ning kogu taies on 3-4 tonni raske. „Plokid ühendatakse oma vahel kettidega ning kraana tõstab ta üles. Ja kui on tuul ka sel päeval, siis mõjub eriti hästi see üks käsi, mis peaks lehvitama,“ rääkis Pai.

Kogu projekt teostatakse kodumaiste jõududega ja välismaalt spetsialiste kaasata ei tule.

Pärast esinemist võetakse skulptuur maha, lammutatakse tükkidest ja utiliseeritakse. „Kus sa nii suurt kuju hoiad püsti? Kui tahaksime säilitada, siis peaksime katma ta epoksüüdiga, mis on aga äärmiselt kallis,“ selgitas Pai.

Kuna tegemist on päris suure projektiga, siis hakatakse seda üles seadma ja katsetama juba homme. Samas möönab Pai, et projekti ideest teostuseni jõutakse umbes kuu ajaga.

„Kui oli teada, et avamiskuupäev läheneb, siis linnapea küsis, et kuidas see avamine välja näeb, sajandi ehitis ikkagi. Tuli välja, et lõigatakse linti. Siis mind paluti, et äkki mõtleks välja midagi huvitavat. Suur töö on ju riigi ja linna poolt ära tehtud,“ kirjeldas Pai sündmuste käiku.

Hiiglaslik Ülemiste vanake läheb Pai sõnul maksma 20-30 000 eurot. „Materjal üksi on juba kallis. Samas nende miljonite (liiklussõlme maksumus – toim) kõrval ei olegi see nii väga suur summa,“ leidis ta.

Lisaks linnapea Savisaarele on avamisüritusele tulemas ka rahandusminister Jürgen Ligi. Rahvale on vaatamiseks ka ajalooliste sõidukite paraad, kus veerevad autod, mis viimasel sajandil Tallinna tänavatel liikunud on. Samuti ei puudu ka pürotehnilised lahendused ja muusikaline eeskava.

Ülemiste liiklussõlme rekonstrueerimise käigus ehitati 320 meetri pikkune tunnel, viadukt üle Tartu maantee ja kaks raudteeviadukti, kolm kergliiklustunnelit ja 10,02 kilomeetrit kergliiklusteed.