Vastuoluline EKRE: ühed võitlevad kuluhüvitiste kaotamise eest, teised esitavad usinasti arveid

 (272)
Vastuoluline EKRE: ühed võitlevad kuluhüvitiste kaotamise eest, teised esitavad usinasti arveid
Ülemisel pildil Uno Kaskpeit, Martin Helme ja Henn Põlluaas, alumisel Raivo Põldaru ja Arno SildFotod: Karin Kaljuläte ja Ilmar Saabas

Eesti Konservatiivne Rahvaerakond EKRE on küll häälekalt olnud riigikogulaste kuluhüvitiste, sh autoliisingu hüvitamise vastu, kuid ometi on enam kui pooled fraktsiooni saadikud erakonna sõnumit eirates autoliisingu arveid hüvitada lasknud.

Delfi kirjutas möödunud nädalal, et riigikogu 101 liikme seas on 26 sellist saadikut, kes pole 2015. aastal üldse autorendi või -liisingu kulu hüvitamist taotlenud. Võiks arvata, et nende seas olid ka kõik seitse EKRE fraktsiooni liiget, aga ei.

Neist seitsmest on autoliisingu kuluhüvitistesse panemisest hoiduda suutnud vaid kolm: Mart Helme, Martin Helme ja Jaak Madison. Nii et kummalisel kombel on oma autoliisingu kuluhüvitistesse lisanud suisa neli ekrelast: Uno Kaskpeit, Raivo Põldaru, Henn Põlluaas ja Arno Sild.

Kummaline on see EKRE sõnastatud eesmärkide tõttu. EKRE nõuab nimelt, et riigikogu liikmetele lõpetataks kuluhüvitiste maksmine. EKRE fraktsioon esitas möödunud aasta septembris menetlusse ka riigikogu liikme staatuse muutmise eelnõu, mille eesmärk on kuluhüvitised kaotada. EKRE fraktsiooni esimees Martin Helme on kuluhüvitisi kasutavaid riigikogulasi ka teravalt kritiseerinud.

Seotud lood:

„Riigikogu liikmete suured kuluhüvitised riivavad rahva õiglustunnet, sest ei täida oma eesmärki ning on pigem käsitletavad lisatasuna põhipalgale, mida kasutatakse autode ostmiseks või kaheldava kasuteguriga kuludeks valijatega suhtlemise nimetuse all,“ ütles Helme oktoobris. „Tavakodanikud peavad oma kulud, sealhulgas autoostud ja liisingud tegema põhipalga arvelt, ent riigikogu liikmed on justkui privilegeeritud kodanikud, kellele sama põhimõte ei kehti.“

Ei tea, kui palju fraktsiooni liikmed neid seisukohti omavahel arutanud on, aga kõik neist igal juhul ei lähtu. Autoliisingut hüvitada lasknud EKRE fraktsiooni liige Uno Kaskpeit mahub isegi 20 suurima kulutaja tabelisse, ta suutis eelmisel aastal märtsist detsembrini autoliisingut hüvitada lasta ligi 4400 euro ulatuses.

Alates 2015. aasta novembrist on liisingumakse hüvitamise ülempiir 450 eurot, varasematel kuudel on riigikogulastele hüvitatud ka üle 900-euroseid arveid. Pärast seda muudatust, detsembris lasi Kaskpeit oma 2015. aasta Volkswagen Passat Varianti liisingut hüvitada uue maksimaalse ehk 450 euro ulatuses. Raivo Põldaru liisib 2012. aasta Honda CR-V-d ja Henn Põlluaas 2015. aasta Audi A6 Limousine’i, mõlemad mehed esitasid detsembris kuluhüvitistesse samuti 450-eurosed arved. Arno Sild palus detsembris oma 2015. aasta Skoda Oktavia liisingut hüvitada 300,97 euro ulatuses.

Oleme endiselt sama meelt, et kuluhüvitised tuleks sellisel kujul kaotada, kuid ei saa ka eeldada, et riigikogu liikmed kannaks ise oma tööga seotud kulud.
Henn Põlluaas

„Seoses riigikogusse valimisega tuli hakata tööl käima Tallinnas. See tekitas perele vajaduse teise auto järele, mille võtsin kasutusrenti,“ selgitas uut luksuslikku sedaani rentiv Põlluaas. „Autokompensatsiooni sain ka siis, kui olin Saue linnapea, ning riigikogu liikmena olen ettenähtud autohüvitist kasutanud mitte tegeliku arve ulatuses, vaid osaliselt.“

„Tegime septembris 2015 ettepaneku kaotada kuluhüvitised ära, kuid riigikogu lükkas meie eelnõu tagasi. Oleme endiselt sama meelt, et kuluhüvitised tuleks sellisel kujul kaotada, kuid ei saa ka eeldada, et riigikogu liikmed kannaks ise oma tööga seotud kulud. Meie eelnõu arutelul tegime ettepaneku vaadata need asjad üle ja kavatseme kuluhüvitiste teema juurde kindlasti tagasi tulla,“ lisas Põlluaas.

Teised EKRE fraktsiooni liikmed pole seni vastuolu erakonna juhtfiguuride seatud ja sõnastatud eesmärkide ja teiste riigikogulastest liikmete käitumise vahel kommenteerinud.