Suvel kooskõlastusringile saadetud tubakaseaduse muudatuste eelnõu järgi läheb Eesti tubakapoliitika jälle mõne kraadi võrra karmimaks. Seletuskirjast selgub, et eelnõuga keelatakse alates 2017. aastast hoonetes asuvad suitsetamisalad, mis tähendaks ka suitsetamise keelamist vanglates.

Tallinna vangla jurist Kerli Lubja saatis riigikogu sotsiaalkomisjonile kirja, kus juhib tähelepanu, et eelnõust endast jääb ebaselgeks, kas ja millise millise punkti alusel plaanitakse suitsetamine hoonete suitsetamisaladel (sealhulgas vanglates) keelustada.

Tubakaseaduse muutmise seaduse eelnõus käsitlevad suitsetamisalasid § 17 p 3 järgmised lõiked:

19) paragrahvi 27 lõikest 2 jäetakse välja sõnad „või suitsetamisalal“ (Alaealisel on keelatud viibida suitsetamisruumis või suitsetamisalal.)

20) paragrahvi 30 lõike 2 sissejuhatavast lauseosast jäetakse välja sõnad „või suitsetamisalal“ (Järgmistes kohtades on suitsetamine lubatud üksnes suitsetamisruumis või suitsetamisalal)

21) paragrahvi 30 lõige 4 tunnistatakse kehtetuks (Suitsetamisala on ehitises või sõidukis asuv piireteta ala, millel on paikne ventilatsioonisüsteem ja mille kohta kehtivad järgmised nõuded:/.../)

22) paragrahvi 32 punktist 4 jäetakse välja sõnad „ja suitsetamisalale“ (Terviseamet – suitsetamisruumile ja suitsetamisalale kehtestatud nõuete järgimise üle vastavalt ameti põhimääruses sätestatud ülesannetele.)

23) paragrahvi 50 lõikest 1 jäetakse välja sõnad „või suitsetamisalale“ (Suitsetamise võimaldamise eest kohas, kus seaduse alusel ei ole suitsetamine lubatud, samuti suitsetamisruumile või suitsetamisalale kehtestatud nõuete rikkumise eest – karistatakse rahatrahviga kuni 200 trahviühikut.)

24) paragrahvi 51 lõikest 4 jäetakse välja sõnad „suitsetamisalale ja“ (Käesoleva seaduse §-s 50 nimetatud väärteo kohtuväline menetleja suitsetamisalale ja suitsetamisruumile kehtestatud nõuete osas on Terviseamet.)

Paragrahvi 17 mainitud punktidega kaotatakse tubakaseadusest sõna "suitsetamisala". Jurist aga viitab, et eelnõust ei järeldu siiski keeldu. Sellega seoses küsibki ta, kas ja kuidas eelnõu hoonete suitsetamisaladel (sh kinnipidamisasutustes) suitsetamise keelab.

Riigikogu pressiteenistuse kinnitusel tuli kiri neljapäeval ning on menetluses, sellele vastatakse kuu jooksul.

Juristi kiri sotsiaalkomisjonile

Lugupeetud Riigikogu sotsiaalkomisjon!

Olles tutvunud põhjalikumalt Tubakaseaduse muutmise seaduse (118 SE) eelnõu ja seletuskirjaga jääb mulle hetkel ebaselgeks, kas suitsetamine kinnipidamisasutustes on väljapakutud seadusemuudatuse kohaselt seaduse planeeritava muudatuse tulemusena keelustatud?

Olles tutvunud ka teiste eelnõu materjalidega (sh Õiguskantsleri arvamusega), jääb mulje, et seaduseelnõu § 1 punkt 16 peaks sellekohase keelu sätestama, kuid hetkel nähtub eelnõust, et § 1 punktid 16 ja 17 sätestavad piirangu tubatoodete arvule pakendis. Seaduseelnõu punktist 2 seaduse eesmärk nähtub järgnev. „Eelnõuga keelatakse alates 2017. aastast hoonetes asuvad suitsetamisalad. Muudatused on vajalikud suitsuvaba keskkonna tagamiseks, inimeste tervise kaitseks ja Vabariigi Valitsuse poolt heaks kiidetud tubakapoliitika rohelise raamatu meetmete elluviimiseks.“ Ka ei õnnestu mul eelnõust ega seletuskirjast tuvastada muud punkti, mis nimetatud keelu sätestaks.

Paluksin sellekohast informatsiooni, kas ja millise punkti (või tubakaseaduse muudetava paragrahvi) alusel plaanitakse seaduseelnõuga keelustada suitsetamine hoonete suitsetamisaladel, sh kinnipidamisasutustes?

Ette tänades ja vastust ootama jäädes
Kerli Lubja
Tallinna Vangla jurist