Lilleline diivan 60ndatest - 45 eurot. Antiikne peegel - viiekas. Kamaluga titeriideid Norra rõivaketi paari aasta tagusest kollektsioonist - vähem kui euro tükk. Klõps ja ostukorvi, soovi korral tuleb pakk automaati või siis hoopis kulleriga koju. Koroonakriis sundis netti kolima ka kaltsukaid.

Sõbralt Sõbrale heategevuslikku kauplusteketti kuulub 18 poodi üle terve Eesti. Kaup on pärit Skandinaaviast ja lisaks rõivastele leiab sealt kõike mänguasjadest kuni antiikmööblini. Seni tuli parimate leidude saamiseks mööda poode ringi traavida, kuid koroonaviiruse tõttu sulgesid Sõbralt Sõbrale poed uksed igal pool, ka seal, kus nad eraldi sissepääsu tõttu võinuks avatuks jääda.

Vastutustundel on hind ja käive kukkus 90%. Õnneks on olemas internet ja nii loodi e-pood. “See oli kiirreageerimine! Nägime, et rada hakkab poodide sulgemiste poole veerema ja siis tuli kiiresti reageerida. Panime e-poe püsti ja meil on hea meel, et inimesed on nii soojalt ja positiivselt kaasa tulnud,” rääkis Sõbralt Sõbrale turundusjuht Merle Matiesen.

Kuidas pidada vanakraami e-poodi, kus pole keskladu ja kõiki kaupu on vaid üks nimetus? “Tooted tulevad meie poodidest, tublid müüjad teevad pilte ja panevad üles. Kaupu paneme ülesse nii nagu kuidas jõuame, aga viimastel päevadel üle 200 eseme kindlasti,” rääkis Matiesen.

Kliendid leidsid lemmik vanakraamipoe e-versiooni ruttu üles ja nõudlus hakkas kasvama, nii et oli vaja vabatahtlikke appi pildistama-pakkima.
“Inimestel on rohkem aega, mida sisustada isetegemistega ja vanast uuesks tuunimisega, samuti otsitakse põnevaid tooteid,” rääkis Matiesen. Nii, nagu tavapoeski on kõige ostuderohkem nädalavahetus, kui inimestel tööst vabad päevad. Kõige paremini läheb Sõbralt sõbrale poes müügiks kodukaup ja mööbel.

Väiksemad asjad postitavad müüjad Omnivaga, mööblit ostes saab valida kullerteenuse, millega ka suur kapp või diivan otse koju tuuakse.

Sõbralt sõbrale poodide tulust peetakse ülal nõustamiskeskust, mille järgi paraku on vajadus kriisi ajal kasvanud. “Just kuni 19-aastaste nõustamisvajadus on kasvanud. Ilmselt on isolatsioon suur mõjutaja, on hirm, äng ja segadus, millega ei osata enam üksi toime tulla. On ka neid, kelle lähedane või nad ise on koroonaviiruse põdeja või läbi põdenud, ja meie roll on tagada, et keegi ei jääks oma hirmuga üksi,” tutvustas Matiesen Sõbralt sõbrale väljundit.

Kauplustekett võttis varem inimestelt kaupa annetustena ka vastu, kuid praegu eriolukorra tõttu on see peatunud. “Kui võimalik, siis koguge annetatva kokku ja oodake - niipea, kui olukord laheneb, võtame jälle asjad vastu ja laseme ringlusse,” lubas Matiesen.

Privaatšoping Aarete laekas

Koroonakriisi tõttu avas e-poe ka Tallinna MTÜ Aarete laegas. “Õigemini see kiirendas protsessi, mõte e-poest oli meil varemgi. Aga kuna peamine sissetulekuallikas heategevuspoe näol oli ära kukkunud, siis asusime tegutsema,” ütles MTÜ üks juhtidest Kadri Britt Põldre. “Saame klientidelt toredat tagasisidet, et on hea meel ühel ajal nii šopata kui ka heategevust toetada. Alates 20 eurosest ostust on meil ka transport tasuta,” ütles Põldre.

Lisaks e-poele pakub Aarete Laegas ka privaatšopingu teenust. Kuna poel on oma sissepääs, siis võivad nad uksed avada. Aarete laeka pood on 250 ruutmeetrit suur, nii et kliente mahuks sinna rohkemgi, aga turvalisuse huvides on Aarete laegas korraldanud privaatšopingu eelbroneerimisega, nii et poes saab olla kas oma perega või suisa üksi. Põldre ütles, et inimesed on selle võimaluse kodust välja pääseda rõõmuga omaks võtnud.

Terve poe tunniks ajaks endale broneerimisega ostukohustust ei kaasne. Süsteem käib praegu nii, et ostja saab kümne euro eest endale sajaliitrise koti, mille võib kraami täis laduda. Kui aga nii palju meelepärast ei leidu, pole sellestki midagi, ja kui kotis on vaid üks-kaks asja, saab hinna osas eraldi rääkida.

Aarete Laegas toetab oma tuludest erinevaid abivajajaid, kes jõuavad nendeni sotsiaaltöötajate või abiorganisatsioonide kaudu. “Abivajajate hulk on kriisiajal juba kasvanud - on neid, kellel näiteks lõppenud emapalk ja mees töötuks jäänud ning teisi sarnaseid juhtumeid,” rääkis ta.

E-poe käive kahekordistus

Kriis on kasvatanud ka juba olemasolevate e-vanakraamipoodide käivet. “Faktory.ee käive on kahekordistunud võrreldes kriisieelse ajaga,” ütles MTÜ Samaaria Misjoniga seotud Faktory, Tabiita ja Samaaria poode juhtiv Mihkel Nõlvak.

Faktory.ee e-pood tegutseb juba paar aastat, kuid teistele MTÜ misjonipoodidele pole veel e-väljundit tehtud. “Plaan on olnud, aga siiani ei olnud seda sammu astunud. Aga nüüd lähitulevikus kindlasti astume, sest kriisiaeg Tallinnas on näidanud, et sel on mõtet,” sõnas Nõlvak.

Ka MTÜ Samaaria on märganud abivajajate arvu kasvu. “Toiduabi vajadus on kõvasti kasvanud, riieteabi vähem,” tunnistas Nõlvak.