Praegu linnaametites kooskõlastusringil olev ja suure tõenäosusega sügise hakul avalikustamiseni jõudva ala detailplaneeringu järgi muutuks linna esindusväljak pea tundmatuseni, kirjutas Postimees.

Praegu autoparklaks oleva Vabaduse platsi Harjumäe-poolses servas taastatakse Ingeri bastioni omaaegsed müürid, uueneva bastioni otsa reserveerib linn seejuures ka koha võimalikule Vabadussõja monumendile.

Linna esindusplatsilt ära kolivad autod saavad tulevikus hakata parkima väljaku alla ja tenniseplatside asemele rajatavas maa-aluses ligi 400-kohalises autoparklas. Platsi Kaarli puiestee poolsesse serva rajatakse lai trepp, mis viib jalakäijad maa-alusesse tunnelisse.

Kuigi ka praegu läheb Kaarli puiestee alt jalakäijate tunnel, ei saa seda võrrelda plaanitavaga, mis hakkab olema praegusest oluliselt avaram, osaliselt klaaskatusega ning kust pääseb nii praeguste tenniseväljakute asemele kui ka Vabaduse platsi alla rajavatesse maa-alustesse autoparklatesse.

Tenniseplatside asemele ehitatava autoparkla peale tuleb jalakäijate ala, mis koos autodest vabaneva Vabaduse platsiga moodustaks uue suure jalakäijate piirkonna. Seejuures näeb planeering ette ka jalakäijatele ühenduse loomise Hirvepargiga Toompea tänava alt ning Toompea tänavaga.

Paralleelselt kulgeks jalakäijate ala bastionimüüri ääres sportlikku tegevust võimaldava vaba aja piirkonnaga, kus võiks asuda näiteks tänavakorvpalli- ja petankiplatsid.

Linna peaarhitekt Igor Volkov ütles Postimehele, et loodetavasti õnnestub planeering sügisel vastu võtta ning juba järgmisel aastal võiks ehitustöödega pihta hakata. Ta lisas, et platsi ümberehitamine tähendab piirkonnas ulatuslikke kaevetöid, mis vajalik teha nii autoparklate, jalakäijate tunneli kui ka bastioni müüride väljakaevamiseks.

Volkov rääkis, et esialgu pole veel selge, kui palju esindusväljaku ümberkujundamine linnale maksma läheb. Ta märkis, et maa-aluseid autoparklaid ei hakka kindlasti linn oma raha eest rajama, vaid neid hakkavad ehitama erafirmad.

Seetõttu sõltub ka kogu platsi ümberehitamine sellest, kui kiiresti leiab linn parklaid rajada soovivad erafirmad. Kahasse spordiselts Kaleviga tenniseplatside varasid omanud ametiühingud müüsid hiljuti oma osa erafirmale Arlanda Invest.

Praeguseks on varade omanikuks saanud firma Varamaa, mille esindajad on abilinnapea Peep Aaviksoo sõnul kinnitanud oma soovi rajada alale linna kavandatav parkla.

Aaviksoo hinnangul oli varamüük linnale soodne, sest ametiühingute asemele tekkis omanik, kel selge soov parklat teha. Ta ütles, et linn on juba alustanud erafirmaga läbirääkimisi autoparkla rajamiseks.

Koos kolleegide Tiit Trummali ja Veljo Kaasikuga detailplaneeringu teinud arhitekt Andres Alver selgitas, et plaanitava Vabaduse väljaku ümberehituse jõuaks ära teha paari aastaga. Esmalt oleks Alveri sõnul mõistlik rajada autoparklad, uus jalakäijate tunnel ja korrastada jalakäijate ala.

Teises etapis võiks tema arvates valmis teha bastioni müüri, mille rajamine veniks niikuinii vajalike arheoloogiliste väljakaevamiste tõttu.