Läänemerel kasvab laevaliiklus 3-5% aastas. Kuigi laevaliiklus on kõige energiatõhusam transpordiviis, toob selle tihenemine kaasa suureneva keskkonnasaastatuse. Värskeima raporti kohaselt pärineb laevaliiklusest 16% Läänemere sadestuvatest heitmetest, teatas Keskkonnaministeerium.

“Arvatakse, et laevaliiklusest pärinev ja merre sadestuv lämmastikdioksiid on oluline Läänemere eutrofeerumise põhjustaja,” ütles Keskkonnaministeeriumi välisõhu ja kiirgusohutuse büroo juhataja Viktor Grigorjev.

Laevaliikluse atmosfääriheitmete koguste ja mõju kohta ei ole siiski täit selgust, hinnangud sellele ei ole ühesed ning seniseid andmeid peetakse ebatäpseteks. Tänavu kevadel algas Eesti-Soome ühisprojekt „Laevadelt pärineva lämmastiksaaste sadenemine ja mõjud“ (ShipNODep), mille eesmärk on saada selgust Läänemere laevaliikluse atmosfääriheitmete kohta ning hinnata nende mõju merekeskkonnale.

Selleks kogutakse ja analüüsitakse nii laevaliikluse kui ka atmosfääriheitmete kohta saadud infot. Peamised projektiosalised on Soome Mereuuringute Keskus ja Eesti Keskkonnaministeerium.

Täna Keskkonnaministeeriumis toimuval projekti ShipNODep koosolekul hindavad nii Eesti kui ka Soome poole esindajad senist tegevust ning kavandavad lähiaja plaane. Koos külastatakse sel suvel Aegna saarele üles seatud õhuseirejaama, mis mõõdab laevaliiklusest tulenevate lämmastikoksiidide ja vääveldioksiidi saastehulka välisõhus. Saadud andmed on aluseks õhuemissioonide arvutamise mudelite loomisel ja laevaliikluse emissioonihinnangute kinnitamisel.