Uuringutulemused, mis toetuvad pea 900 Eesti tudengi ning 200 õppejõu vastustele, näitasid näiteks, et muukeelsete tudengite peamisteks probleemideks eestikeelse õppega toimetulekul peetakse ebapiisavat eneseväljenduse oskust ja loengutest arusaamist, teatas SA Archimedes.

Projekti „Erialakeeleõppe arendamisvajadused (2011–2012)“ eesmärkideks oli arendada erialase ja akadeemilise eesti keele (võõrkeelena) kursusi ning anda erialase eesti keele õppejõududele soovitusi akadeemilise keele kursuste arendamiseks.

„Muukeelsete üliõpilaste toimetulek Eesti ülikoolides eesti keeles õppides on varieeruv, kuid põhiosas võib seda siiski pidada rahuldavaks. 74 protsenti uuringus osalenud õppejõududest leiab, et probleeme on vaid üksikute eranditel või kuni ühel kolmandikul muukeelseist tudengeist. 24 protsenti ütles siiski, et olulisel osal (2/3 kuni peaaegu kõigil) on probleeme,“ kirjutasid töö autorid põhilisi tulemusi kirjeldades.

„Muukeelsete tudengite peamisteks probleemideks eestikeelse õppega toimetulekul on ebapiisav uurimistööde kirjutamise ja oma arvamuse avaldamise oskus, loengutest arusaamine ning seminaridiskussioonides sõnavõtmise vilumus,“ lisasid töö koostajad.

„Õppejõud peavad sageli üheks kehva toimetuleku põhjuseks üldist madalat õpimotivatsiooni. Ka venekeelsete rühmade olemasolu ülikoolides põhjustab õppejõudude arvates probleeme nii õppejõudude töös kui muukeelsete tudengite õpiedukuses.“

Osales 887 muukeelset tudengit

„Uuringus pakutavate soovituste hulka kuulub võimaluste loomine lõimitud aine- ja keeleõppe metoodika laiemaks kasutuselevõtuks. Õppejõudude meetodiline toetamine teises keeles õpetamise alal võiks vähemalt osaliselt nende tööd lihtsustada,“ leiavad autorid.

Uuring põhineb 2011. aasta septembrist 2012. aasta maini erinevates ülikoolides läbiviidud küsitlustel, kus osales 887 muukeelset tudengit ja 191 õppejõudu, ning Tallinna ülikoolis toimunud
fookusgrupiintervjuudel.

Projekti tulemuste tutvustamiseks toimub kõikidele huvilistele 21. septembril Tartus infopäev.

Rohkem infot uuringu tulemuste ning projekti kohta leiab projekti veebilehelt.

Uuringut viidi läbi programmi Primus raames. Programmi viib ellu sihtasutus Archimedes. Selle eesmärk on toetada kõrgkooliõppe kvaliteeti ja tõsta kõrgkoolilõpetajate konkurentsivõimet. Programmi eelarve on 228 miljonit krooni (2008-2015), millest 95 protsenti on toetus ELi Euroopa sotsiaalfondist.