Ametisse astunud valitsusel on jäänud enne korralisi valimisi olla võimul vaid loetud kuud. Reformierakondlased pole selle valitsuse moodustamise seotud motiivi ka varjanud, rõhutades, et eesmärgiks ongi valimistulemuse parandamine järgmistel riigikogu valimistel võrreldes möödunud kohalike valimistega. Kuid praeguses olukorras pean vaid valimiskampaaniale üles ehitatud riigijuhtimist äärmiselt ohtlikuks. Seetõttu annan ajutisele valitsusele viis heatahtlikku nõuannet, millest tasuks järgnevatel kuudel hoiduda, pidades silmas Eesti pikaajalisi eesmärke.

Esiteks, eelarve tasakaalu põhimõttest loobumine. Häälte kogumise nimel läbimõtlemata kulude suurendamise kiusatus ei ole poliitikas tavatu. Ka Mart Siimanni vahevalitsus viis läbi suure katteta pensionitõusu, nii et hilisem valitsus pidi asuma kärpimise teele. Kui IRL-i poliitika valitsuses oli teha kulusid lähtudes tuludest, siis nüüd on suund tagurpidine. Kõigepealt kulud, siis vaatame kas ka tulusid leidub. Nii ongi koalitsioonilepingus kirjas uhkelt buumiajale sarnane lubaduste pakett, kuid katteallikate osas on oldud kas ähmased või avalikkust selgelt eksitavad.

Lihtne on usaldusväärsust maha mängida, keeruline on seda hiljem taastada. Praegune olukord Eesti eksporditurgudel ja paratamatu julgeolekukriisiga kaasnev Venemaa majanduslangus ei anna põhjust buumi teeselda. Vastutustundlik oleks oodata ära kevadine majandusprognoos ning viia kulueesmärgid riigi tegelike eesmärkidega vastavusse.

Teiseks, kiusatus põgeneda reformide eest. Koalitsioonilepingus on tulenevalt hirmust kaotada hääli võetud selge suund hoiduda ebapopulaarsetest, kuid riigi jätkusuutlikule arengule vajalikest reformidest. Nii ongi pidurit tõmmatud nii haridusreformi kui haldusreformi ideedele. See tähendab, et jätkusuutliku majanduskasvu aluseks olevad pikaajalised reformid toppavad, kuni lõppeb ajutise valitsuse ametiaeg. Vastutustundlik oleks mitte karta otsuste langetamist.

Kolmandaks, heaolu aluseks ei ole ümberjagamine, vaid majanduskasv. Koalitsiooni ideed majanduskasvu soodustamiseks on seotud uute ministrikohtade loomisega ja usuga, et ettevõtluse karistamine arendab majandust. Sellisesse imerohtu mul puudub igasugune usk. Tegelikud sammud majanduse elavdamiseks on paraku koalitsiooni töökavast puudu. Mõistlik on teha ettevõtlust soodustavaid ja bürokraatiat vähendavaid samme mitte vastupidi.

Neljandaks, korruptiivse ringkäenduse küsimus. Koalitsioonileppes on kahjuks rida punkte, mis on seotud erahuvide eelistamisega avalikele huvidele seoses ärikeskkonnaga. Selline suhtumine halvendab otseselt meie majandusolukorda ja ei ole õiglane. Sümptomaatiline on, et juba üleeile sai kriminaalsüüdistuse Tallinna Sadama nõukogu esimees Neinar Seli, kuid siiani pole tulnud uudist tema ametist vabastamise kohta.

Viiendaks, nõrgematele ei tohi liiga teha. Rüsinal mindi eelarveaukude lappimiseks kõige nõrgemate kallale. Kuulsin üllatusega plaanist jätta ära emapensioni jõustumine tänastele pensionäridele. See võtab pensionile jäänud ema taskust järgmisel aastal keskmiselt üle 100 euro.

Uue koalitsiooni sõnum on selge - ema töö laste kasvatamisel ei vääri tunnustamist. See on moraalitu ja sõnamurdlik käitumine emade ja vanaemade suhtes, kes lapsed on üles kasvatanud. Taoline plaan tuleb viivitamatult prügikasti visata.

Ülaltoodud tegevustest hoidumine on Eesti huvides ja olen kindel, et see ei kahjusta ka ametisse astunud valitsuse mainet.