Agentuuri STT teatel uppus 1902. aastal Vormsi saarel valminud kahemastiline kaljas Hval teisipäeva hilisõhtul Helsingist umbes 20 kilomeetrit lõunas asuva Harmaja majakasaare läheduses.

Eestisse ennistamisele pukseeritava 21-meetri pikkuse laeva meeskond andis kella 23 paiku hädasignaali ning kohale saabus kaks päästelaeva, teatas STT.

Kõik laeval olnud inimesed pääsesid puksiiriks olnud traalerile, kuid Hval ise uppus veidi pärast keskööd, kuigi tast üritati vett välja pumbata.

Soome meremuuseumi uurija Hannu Matikka ütles agentuurile, et Hval oli vanim allesolev Eestis valmistatud purjekas. See valmistati 1902. aastal Vormsi saarel ning kandis alguses nime Vaal. Oma mereea algaastail vedas laev kartuleid ja vilja Soome ning Rootsi.

1929. aastal ostis Vaala Porvoo laevaomanik Edvin Eklund, kes andiski laevale uue nime.

1951. aastal viidi laev Porvoost Turusse, kus sõitis Soome läänesaarestiku vahet, kuni kustutati 1967. aastal Soome kaubalaevade registrist. 1994. aastal oli Helsingi sadamas seisnud laev juba korra uppumise äärel. “Ta laskis vett läbi kui sõel,” ütles Soome laevandusajalooga tegeleva ühingu sekretär Raimo Wirrankoski. “Ilmselt oli sama asjaga tegemist nüüdki.”

Vanadest Eestis valmistatud purjelaevadest on alles veel Rootsis olev Hoppet ning Hiiumaal Emmastes seisev Alar.

1930. aastate lõpus valminud kolmemastilise Alari hooldamisega tegeleva Ernst Jaaksoni sihtasutuse juhataja Kalev Kotkas ütles BNS-ile, et Hvali uppumine on Eesti meresõiduajaloole korvamatu kaotus. “Kahju, et ta Eestisse ei jõudnud,” lisas ta.

Samal seisukohal on Matikka, kelle sõnul on see saatuse kapriis, et Hval ei jõudnud oma uuele, samas algupärasele kodumaale. “Usutavasti oleks Eestis leidunud neid, kes laeva oleksid ennistanud,” lisas ta.

STT hinnangul on Hval nüüdseks lõplikult kaotsi läinud ning tõenäoliselt võetakse turvalisuse huvides lähiajal maha ka laevatee lähedal asuva vraki mastid.