Ühe määruse alusel saab pensionär maamaksuvabastust üksnes siis, kui tema elamumaa on suurem kui 200 ruutmeetrit. Tallinna Linnavolikogu on taolise maamaksuvabastuse tingimuse seadmisega ületanud maamaksuseaduses antud volitusi ning rikkunud isikute põhiseaduslikke õigusi, teatas õiguskantsleri avalike suhete nõunik.

Teise määruse alusel annab Tallinn veel täiendavat maamaksutõusu hüvitist neile pensionäridele, kelle elukoht rahvastikuregistri järgi on Tallinnas ja ühtlasi samal maatükil, millele hüvitist taotletakse. Selles määruses on linn näinud pensionäridele ette maamaksusoodustuse, mille kehtestamiseks seadusandja ei ole linna volitanud, on Teder seisukohal.

Õiguskantsler saatis täna Tallinna linnavolikogule kaks märgukirja, milles palub 2011. aastal maamaksusoodustuste kehtestamisel arvestada seaduse ja põhiseaduse nõuetega.

Linna põhjendused ei õigusta ebavõrdset kohtlemist

Tallinna linnavolikogu on õiguskantslerile antud vastuses 200 ruutmeetri tingimust põhjendanud asjaoluga, et volikogu hinnangul ei ole 200 ruutmeetri ja väiksema maakasutuse eest makstav maamaks sedavõrd suur, et see käiks pensionärile üle jõu. Samuti soovib linnavolikogu hoida kokku maamaksu administreerimise halduskulusid.

Õiguskantsler toob aga näiteks, et Tallinna kesklinnas asuvale 73,3 ruutmeetri suurusele korterile vastav osa maast on 82,1 ruutmeetrit, sellelt tasumisele kuuluv maamaks on 2218 krooni aastas. Võrdluseks: Nõmmel asuvalt 598 ruutmeetri suuruselt kinnistult tasumisele kuuluv maamaks on 2400 krooni aastas.

Eeltoodust nähtub, et maamaksukohustus Tallinna 200 ruutmeetrilt ja väiksemalt maatükilt või selle mõtteliselt osalt võib teatud juhtudel olla tuhandetes kroonides ning maksuvabastusest ilmajäämine on küllaltki intensiivse mõjuga. Seega ei õigusta linna toodud põhjendus väiksema maakasutusega pensionisaajate ilmajätmist maamaksuvabastusest. Nende pensionäride ebavõrdne kohtlemine võrreldes pensionäridega, kes kasutavad suuremat maatükki, ei ole õigustatud. Kui Nõmme pensionäri jaoks peetakse 2000 kroonist maamaksu üle jõu käivaks, tuleb sellist maamaksukohustust pidada üle jõu käivaks ka kesklinna pensionäri jaoks, leiab Indrek Teder.

Ka linnavolikogu soov hoida kokku halduskulusid ei õigusta antud juhul isikute ebavõrdset kohtlemist. Riigikohus on samuti rõhutanud, et administratiivsed või tehnilist laadi raskused ei ole reeglina kohased argumendid ebavõrdse kohtlemise õigustamisel.

Kompensatsioonimäärus on vastuolus põhiseadusega

Lisaks on Tallinna linnavolikogu 28.01.2010 määrusega „Maamaksu tõusu hüvitamine pensionäridele 2010. aastal“ (ehk kompensatsioonimäärusega) näinud Tallinna elanikest pensionäridele ette võimaluse saada täiendavat maamaksu tõusu hüvitist osas, milles inimeste 2010. aasta maamaks ületab 2001. aasta maamaksu.

Õiguskantsleri hinnangul ei ole kompensatsioonimääruses sätestatud toetuse näol tegu mitte sotsiaaltoetuse, vaid täiendava maamaksu soodustusega. Kuid kompensatsioonimääruses ei ole maksusoodustusele seatud ei summalist ega maatüki suurusega seotud ülemmäära, samuti arvestatakse maksusoodustus hoopis teiste põhimõtete alusel, kui näeb ette maamaksuseaduse volitusnorm. Selle tulemusel võib isik kompensatsioonimääruse alusel saada ühtlasi suurema maakasutuse eest maamaksusoodustuse kui maamaksuseaduses lubatud.

Maamaksuseaduses sätestatud volitusnormi piiride ületamise tõttu on 2010. aasta kompensatsioonimäärus vastuolus põhiseaduses sätestatud seaduslikkuse põhimõttega.

Arvestades põhiseadusest tulenevat õiguskindluse põhimõtet, mis peab looma kindluse kehtiva õigusliku olukorra püsimajäämise suhtes, ei palu õiguskantsler linnal 2010. aastaks kehtivat kompensatsioonimäärust siiski kehtetuks tunnistada, kuna soodustuse saamiseks on isikud juba taotlusi esitanud ja soodustus on osadele inimestele välja makstud.

Õiguskantsler palub Tallinna linnavolikogul 2011. aastaks maamaksu soodustusi kehtestades arvestada õiguskantsleri märgukirjades esitatud seisukohtadega ning kehtestada pensionäride maamaksusoodustused järgmise aasta määrustes kooskõlas maamaksuseadusega.

Õiguskantsler hindas pensionäride maamaksuvabastuse tingimusi sätestavate määruste põhiseaduspärasust mitmete avaldajate ja Eesti Maksumaksjate Liidu pöördumiste alusel.