Tanker sõitis sadamast loata välja

 (31)

Tallinna lahel jäämurdetöödel mitmetunnise seisaku põhjustanud tanker Saxeni madalikule kinni jäämise põhjustas aluse kapteni otsus väljuda Miiduranna sadamast jäämurdetööde korda eirates.

Juhtumi põhjuseks oli tankeri Saxen kapteni otsus väljuda Miiduranna sadamast, ignoreerides jäämurdetööde korda: laevade karavani moodustamist liikumisel jääs, teatas ETAle veeteede amet.

Veeteede amet pöördub Soome mereadministratsiooni poole, et tankeril teostataks täiendav kontroll võimalike vigastuste väljaselgitamiseks. Ühtasi teavitab veeteede amet ka laeva lipuriiki. Ohtlik olukord Soome lahel põhjustas mitmeid tunde kestnud seisaku jäämurdetöödel.

Hollandi Antillide lipu all sõitev kahekordse kerega tanker Saxen saabus Eestisse Stockholmist. Muuga sadamas võttis laev peale 2541 tonni toorbensiini (NAPHTHA) ja 6. jaanuaril Miiduranna sadamast veel 2653 tonni toorbensiini.

Esmaspäeva õhtul jõudis veeteede ameti koordineerimiskeskusesse jäämurdetööde tellimus. Teisipäeva varahommikul kell neli väljus Saxen Miiduranna sadamast ja asus iseseisvalt teele Soome poole Porvoo sadamasse.

Saxen on 99,55 meetrit pikk, 17 meetrit lai ja 6,55 meetrise süvisega kahekordse kerega, kõrge jääklassiga (1A) tanker. Tankeri lastiks olev toorbensiin on lähtematerjal bensiini tootmiseks. Tegemist on kergesti süttiva ohtliku lastiga, mis merre sattudes aurustub.

Teisipäeval kell 16.30 teatas Saxen, et on Tallinna madala läheduses, 16 miili Miiduranna sadamast jäänud jäässe kinni, triivib tugeva lõunatuulega Tallinna majaka suunas ja palub kiiret jäämurdja abi.

Läheduses viibinud Tarmo katkestas jäämurdetööd ja jõudis tankerile appi kell 17.08, kuid selleks ajaks oli keskkonnohtliku lastiga tanker triivinud madalikule, jäädes vähem kui 200 meetri kaugusele Tallinna majakast. Jäämurdja katsed teda sealt vabastada ei andnud tulemusi. Keskkonnareostust ei täheldatud.

Kell kümme õhtul suundus madalikule sattunud tankerile appi Eesti puksiir H. Kanter, kelle madal süvis võimaldas laeva lähedalt abistada.

Jäämurdja Tarmo jätkas laevade viimist Muuga sadamasse. Öösel tuule suund muutus ja põhjatuul kandis tankeri koos jääga Tallinna madalalt eemale. Kell 5.40 vabastas puksiir H. Kanter tankeri Saxen lõplikult jääst ning hommikul väljus laev Eesti vetest, suundudes Soome.