Ühistranspordiseadus lubab omavalitsusel anda peale õpilase, sügava puudega isiku saatja, puudega lapse saatja ja Vabadussõja veterani sõidusoodustust veel teatava kategooria sõitjatele.

Tallinna linnavolikogu esimees Maret Maripuu märkis kirjas õiguskantslerile, et seadus ei täpsusta, millistel alustel ja tingimustel võib täiendavaid sõidusoodustusi kehtestada.

Õiguskantsler leiab, et kui volitusnormis ei ole selgelt fikseeritud selle eesmärk ja ulatus, ei järeldu sellest, nagu oleks volikogule jäetud piiramatu võimalus sõidusoodustuste regulatsiooni väljakujundamiseks.

Jõks märkis, et ühistransporditeenust osutatakse seadustega ette nähtud korras avalikes huvides ning avaliku teenusena peab see olema võrdselt kättesaadav kõigile.

“Ühistranspordiseaduses toodud isikute loetelust võib järeldada, et toetuste ja soodustuste eesmärk ühistranspordi kättesaadavuse tagamisel on toetada neid, kes oma sotsiaalse, varandusliku, tervisliku või muu seisundi tõttu vajavad soodsamat kohtlemist,” nentis õiguskantsler.

Kokkuvõtteks leiab Jõks, et 1. märtsist käivituv Tallinna piletisüsteem on vastuolus mitme ühistranspordiseaduse sättega ja nende koostoimes ühtlasi ka põhiseadusega.

Tallinna Linnavolikogu Res Publica fraktsioon kutsub Tallinna Keskerakonna ja Reformierakonna võimuliitu otsekohe tühistama Põhiseadusega ning Ühistranspordiseadusega vastuolus olev ühistranspordi piletisüsteem.

Res Publica on seisukohal, et tänasel linnavalitsusel puudub ettekujutus, kuidas linna ühistransport lähiajal arenema peaks, teatas erakond Delfile. Üheaegselt toodi linnavolikogu ette eelnõud, mis kergitavad parkimistasu kesklinnas ja tõstavad ühistranspordi pileti hindasid ja seda eelkõige neile, kes tulevad väljaspoolt linna. Selle asemel, et soodustada linna ühistransporti,keskendub senine poliitika pelgalt hindade tõstmisele, seisab pressiteates.

Res Publica fraktsiooni aseesimehe Rain Veetõusme sõnul on linnavalitsus hoiatustele vaatamata kangekaelselt ämbrisse roninud. “Hoiatasime veel möödunud neljapäeval, et enne otsuse tegemist oleks kasulik õiguskantsleri otsus ära oodata. Linnavalitsusel oli aga mingil põhjusel selle otsusega nii kiire, et meie hoiatusi kuulda ei võetud. Liiatigi jäid mitmed nüansid selles süsteemis segaseks, näiteks või see, miks alla 15 aastase lapse sõiduõigust saab kontrollida isikukoodi järgi, kuid 19 aastasel noorel peab ilmtingimata olema ID-kaart. Kui süsteem juba võimaldab ka isikukoodi järgi tuvastada sõiduõigust, siis piisaks ka vanematel ühistranspordi kasutajatel vaid juhiloa või passi olemasolust,” lisas Veetõusme.

Tallinna abilinnapea Toomas Vitsuti hinnangul pole piletisüsteemi rakendamiseks seaduslikke takistusi ning seda kinnitab tema sõnul ka Heta advokaatide Andres Aaviku ja Daisy Tauki teostatud juriidiline ekspertiis, teatas Delfile Tallinna linnavalitsus.

“Kui aga õiguskantsler näeb seal probleeme, siis on Tallinn loomulikult valmis kaitsma oma linna ja terve piirkonna elanike huve,” lisas Vitsut.