"Maks võiks tulla 3-5 aasta jooksul ja seda tasutakse naastrehvi ostmisel," ütles transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Talvo Rüütelmaa ajalehele Pealinn. "Ideaalne oleks, kui maksu eest saaks kahjud kaetud, kuid see ei ole ilmselt reaalne. Küll aga peaks maks olema nii suur, et juhid hakkaksid eelistama naastudeta lamellrehve."

Pikemas perspektiivis tahab Tallinn naastrehvide kasutamise linna territooriumi üldse ära keelata, sest praktilist vajadust Rüütelmaa hinnangul selleks pole. Lõplikule keelustamisele võiks Rüütelmaa arvates eelneda kahe- kuni kolmeaastane üleminekuperiood, et inimesed saaksid juba ostetud naastrehvid lõpuni sõita.

Üks põhjus, miks naastrehvide tekitatud kahju just nüüd päevakorda kerkis, on selle aasta erakordselt lumevaene ja soe talv, mis tõi naastrehvide laastamistöö tagajärjed tänavatel eriti selgelt nähtavale. Rüütelmaa pakub näitena välja Kaarli puiestee, kus möödunud sügisel pandi maha kallis termoplastmärgistus. Arvestuse järgi pidanuks see püsima kolm aastat, kuid juba sel kevadel pole märgistusest midagi järel. "See on põhiliselt naastrehvide töö," nentis Rüütelmaa. 

Kõige suurem kahju tuleneb aga sellest, et naastrehvid lõhuvad teekatet lamellrehvidest tunduvalt kiiremini. "Naastrehv purustab nii teekatte kiviosa kui ka bituumenit," selgitas Rüütelmaa. "See teeb teekatte ülipeenikeseks tolmuks, mida kõik tänaval kõndijad peavad sisse hingama. Kusjuures see tolm on hästi mürgine ja organismile kahjulik."

Ka Tallinna Tehnikaülikooli teedeinstituudi lektor ja konsultatsiooniettevõtte Ramboll Eesti AS vanemkonsultant Ain Kendra möönis, et naastrehvide tekitatud kahju tuleks kinni maksta saastajal, kuid tema meelest on seejuures oluline, et kehtestatav maks oleks proportsionaalne naastrehvide tekitatud kahjuga.

Majandus- ja taristuministeerium ei soovinud oma seisukohta Tallinna linna kavandatava ettepaneku kohta veel avaldada. "Kui vastav ettepanek on ametlikult meie majja jõudnud ja oleme sellele ka vastuse koostanud, annan teada," seisab ministeeriumi avalike suhete osakonna nõuniku Gea Otsa vastuses.

Hea lugeja, mida arvad naastrehvide keelustamisest ja maksustamisest sina? Jaga oma mõtteid aadressil rahvahaal@delfi.ee !