Sotsiaaldemokraatliku erakonna tunamulluse majandusaasta aruandes on selgelt kirjas, et reklaamikulu sisaldab reklaammeenete valmistamise kulusid ning 2011. aasta augustis ja septembris läbiviidud uute liikmete värbamise kampaania kulusid. Eelnevast pole võimalik kuidagi välja lugeda, et sinna alla saaks lahterdada ka arve valijaskonnale suunatud telekampaania eest.

SDE peasekretär Indrek Saar ütles Delfile vastuolu selgitamiseks, et põhimõtteliselt oli nende viga selles, et kõnealune arve sai kirjeldatud ainult aastaaruandes, kuid mitte kampaaniaaruandes.

„Aastaaruanne kajastas kõiki kulutusi, kaasaarvatud kampaaniakulu ja muu reklaamikulu. Sellesse täiendavasse aruandesse (kampaaniaaruanne tulenevalt erakonnaseadusest – toim) ei saanud see üks kõne all olev arve kirja,“ rääkis ta.

Kui kõik muu peale selle ühe eksimuse on õige, siis miks poleks võinud aastaaruandes selgitada selgemalt, mis antud juhul reklaamikulude alla kuulub või kasutada sellist sõnastust, mis oleks võimaldanud reklaamikulude alla lahterdada ilma kahtlusteta ka näiteks telekampaaniad?

„Kui oleks kohe selgelt aru saadud, et sinna alla on läinud kulu, mis on tegelikult kampaaniakulu, siis oleks ta pandud kampaania kulude alla, kuid kuna see viga sees oli, siis saatsime uue info reklaamikulu alt,“ ütles Saar.

„Arved olid kõik makstud, kuid reklaamikuluna näidatud. Nad ei olnud tulenevalt erakonnaseadusest deklareeritud kui kampaaniakulu. Sealt jäi ta ekslikult välja, oleme kogemata avalikkust eksitanud,“ lisas ta.

„Praegu võime kindlalt väita, et oleme oma kampaaniaaruandes kajastanud kõik need kulud, mis on otseselt kulud kampaaniale. Selle ülejäänud pisut enam kui 40 tuhande seas ei ole enam 2011. aasta riigikogu valimiste kampaania kulusid,“ arvas Saar ja lisas, et rohkem sarnaseid arveid ei tohiks enam välja ilmuda.

Sotside jutus kiputakse kahtlema

Tähelepanuväärne on see, et reklaamikulude real on sotside 2011. aasta aruandes märgitud summa, mis ulatub natuke üle 83 tuhande euro. Seega puht matemaatiliselt moodustab üks telereklaamide tootmise arve hoobilt pool erakonna aastastest reklaamikuludest ning sealjuures ei pane parteijuhid ega teisedki erakonna kassaga tegelevad isikud seda isegi tähele.

Ajakirjandus ja poliitilised vastased on väitnud, et sotsidel on veel umbes 40 tuhande euro ulatuses kadunud arveid ja deklareerimata kampaaniakulusid. Reformierakondlane Valdo Randpere avaldas täna Delfis arvamust, et sotsid valetavad rahvale täie teadmisega oma kampaaniakulude kohta.

"Mina ei ole sellest teadlik. Kui on mingeid andmeid, mida mina ei tea, siis oleksin tänulik kui nad ka meiega jagavad," ütles selle peale kommentaariks SDE peasekretär Saar.

Erakond edastas möödunud reedel ERJK-le täiendatud kampaaniakulude aruande, millele on võrreldes eelnevaga lisatud üks valimisreklaami tootmise eest tasutud arve kogusummas 41 692,07 eurot.

Antud kuludokument on sotside kinnitusel kajastatud erakonna raamatupidamises ning majandusaasta aruandes erakonna muu reklaamikuluna, kuid oli ekslikult välja jäänud valimiskampaania aruandest.