Ekspert Peeter Kase sõnul on multifunktsionaalne laev vajalik eelkõige peatselt avatava Saaremaa Sadama mereohutuse tagamiseks ja merealuse õlireostuse likvideerimiseks, teatas ministeerium Delfile.

“Allveelaev on Eestile eriti vajalik, sest võimaldab õlireostust vähendada ja mereohutust tagada ka jää alt ning on seetõttu kasutatav aastaringselt,” kommenteeris ekspert Kask.

Saaremaa Sadama juht Peeter Palu märkis, et varem polnud sellise laeva tellimine mõeldav, sest Eesti riigil puudus sobiliku sügavusega ja allveelaeva kodusadamaks sobilik sadam. “Saaremaa Sadam on oma olemuselt täiesti unikaalne,” tõdes Palu. “Siin on juba ühe meetri kaugusel sügavuseks 4,5 meetrit,” lisas ta.

Erilist rõhutamist vajab ehitatav allveelaev selle poolest, et ei kuluta kütuseks riigi raha, sest tarvitab merereostusena kokku korjatud õli. “Vaadates viimaseid tendentse pole karta, et allveelaeval meie vetes kütus otsa lõppeks,” ütles Kask.

Laeva hakkab ehitama Baltic Marine Group, mille juhataja Margus Vanaselja sõnul on see neil esimene selline projekt. Selle-eest on Baltic Marine Groupil mitmeaastane laevaehituskogemus ja nad soovivad saavutada läbimurde ka allveelaevaehitusturul. “Meie firma pöörab suurt tähelepanu innovatsioonile ja vajadusel oleme valmis Eesti riigile ehitama lennukeid,” lubas Vanaselja.

“Leian, et Eesti riik võiks rohkem tähelepanu pöörata veealuse turismi edendamisele, kuna on juba ajalooliselt suur mereriik,” lisas Vanaselja.

Projekti vastu on suurt huvi tundnud mitmed riigid, nagu näiteks Vanatau Kuningriik ja Venemaa.

Projekti finantseerimiseks vajalikud vahendid on planeeritud leida keskkonnaminister Villu Reiljani poolt loodavast õlifondist.